Naarmut laseissa, riskikö?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
asse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 14:29, 24.11.2003
Paikkakunta: Helsinki

Naarmut laseissa, riskikö?

Viesti Kirjoittaja asse »

Selasin netistä löytyviä akvaarioaiheisia sivuja ja siellä törmäsin tällaiseen kirjoitukseen:
" Älä koskaan osta naarmuuntunutta akvaariota. Pienikin naarmu voi aiheuttaa lasiin jännitystä, joka akvaarion siirron yhteydessä pahenee. Vesivahingot voivat olla mittavat. " 8O

Mitä mieltä olette? Onko kellään allas hajonnut naarmujen takia? Jos on, niin miten? Halkeaako lasi naarmun kohdalta?

Onko tuo "uhka"miten todellinen ?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

En oikein usko että se aiheuttaa jännitystä, vaan pikemminkin sen puuttumista toispuoleisesti. (Sitähän siinä tarkoitettiinkin. :) ) Olin juuri lasiliiikkeessä, jossa vanha rauhallinen mestari näytti minulle lasinleikkuuta siihen ohjeita tiedusteltuani. Kevyt viiva lasileikkurilla ja naps vain poikkeaa paksukin lasi. Lasileikkurin terän 'naarmu' on tosin tasainen ja vedetään läpi lasin, reunasta reunaan. Timanttinen terä menee suhteellisen syvälle, niin että lasijauho (pienenpienet muruset) vain lentävät.
On ihan hyvä neuvoa, ettei ostaisi naarmullista akvaariota, mutta ei se sitä tarkoita ettei se välttämättä kestäisi. Naarmun laadusta se riippuu. Uskoisin keskellä pitkää lasia olevan ulkopuolisen naarmun olevan pahempi kuin sisäpuolisen, kun ajatellaan veden painetta ulospäin.
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Itse veikkaisin akvaariolosuhteissa myös että reunasta reunaan naarmusta kannatta vasta huolestua.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Älä myöskää tee/osta allasta joka on tehty lasista joka on ollut auringon uv-säteilyn vaikutuksen alainen (esim: vanha ikkunalasi)
Tälläinenkin huhu on korviini kantautunut, tiedä sitten auringon haurastamis vaikutuksista pintajännitteeseen?

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

KtMan kirjoitti:Älä myöskää tee/osta allasta joka on tehty lasista joka on ollut auringon uv-säteilyn vaikutuksen alainen (esim: vanha ikkunalasi)
Olen tehnyt useita n. 100 litraisia altaita vanhoista ikkunalaseista, ilman mitään ongelmia käytön kanssa, mutta en minäkään siitä kovin suurta allasta olohuoneeseeni tekisi :D
Haittapuolena lasia leikatessa on ollut juuri tuo lasin "karkaistuminen" auringossa. Käytännössä käytetystä ikkunalasista ei voi leikata niin ohuita siivuja kuin "tuoreesta" lasista ja lisäksi lasi saattaa haljeta osittain (lohjeta) leikkaussauman vierestä lasia taitettaessa.

T:Ville
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 14:45, 23.12.2003
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Luulempa ettei naarmut sinällään haittaa. Mutta toi akvan siirtely tai töniminen saattaisi aiheuttaa niin suuria jännityksiä, että lasi voisi haljeta naarmun kohdalta. En kyllä usko siihenkään aivan pienten pintanaarmujen osalta.
Olen itse autoalalla töissä, ja joidenkin autojen kohdalla lasien halkeilu on oikea ongelma korin vetelyyden takia. Lasit saattaa haljeta aivan silmillä havaitsemattomastakin kiven iskusta.
Jossain täällä oli hyvä juttukin käytetyn 1100L akvan lasin halkeamisesta, mut enpä nyt löytänyt sitä.

---------------

...toki noi auton lasit on ihan eri lasia kuin akvoissa (on tarkoitettukin särkymään/pirstaloitumaan aika helposti). Mut pointtina: pienikin särö lasissa saa sen kuormitettuna halkeamaan.
Cofu
Member
Member
Viestit: 370
Liittynyt: 21:54, 14.01.2004
Paikkakunta: Kouvola, Klas

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Nii, jos on särö niin ihan varmasti voi antaa tuomion akvalle. Mutta nuo pienet pintanaarmut ei tunnu hirveämmin haittaavan, tai sit meillä olis pitäny olla jo aikoja sitte 600L lattialla 8O .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”