"Imuroitteko" pohjaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

"Imuroitteko" pohjaa?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Täytyy itse tunnustaa, että en ole enää aikoihin imuroinut pohjaa. Tämä johtuu oikeastaan siitä, että ei ole mitään imuroitavaa. Plekot nostavat p*skat veteen sen verran usein, että ne päätyvät aina suodattimiin. Eipä tuolla muutenkaan paljon imuroimaan pääsisi, kun koko allas on täynnä kantoja. [;)]
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Luonnollisestikaan ei, koska ierteissarvikotlot hoitavat sen. Pohja on akvaarion tärkeimpiä biologisia suodattimia, eikä sen bakteeristoa ole mitään perusteltua syytä mennä sekoittamaan.

Vedenvaihdot ovat makeavesiakvaariossa toistaiseksi se varsinainen "suodatin", jolloin aineenvaihduntatuotteiden määrä akvaariossa alenee.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllähän tuota tulee välillä imuroitua. Tosin nykyään jonkun verran harvemmin kuin ennen. "Moskaa" tulee joka kerta. Samalla tulee vettä sopivasti vaihdettua sekä kasveja karsittua ja huonot lehdet pois.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vettä vaihdetaan viikottain 40- 75 %. Tuolloin ei kosketa lainkaan pohjaan. Sen sijaan pohjaa voi pöllyttää ajoittain ja paikallisesti, mutta tuolloin ei vettä vaihdeta.

Aktiiviliete, jota pohjaan kertyy stabiloi akvaariota, edellyttäen että aktiivilietettä on riittävästi.
Perustelut:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... inaisuudet
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... m.php#bakt

Pohjan pöyhiminen on siis pääasiassa vain haitallista. Tietenkin edellyttäen ettei sitä päästetä menemään tukkoon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jjärvi, ettäkö 40-75% vettä viikossa? Tämä on taas, etten sanoisi, ristiriidassa sen suhteen, mitä vedenvaihdoista on tässä foorumissa puhuttu. Minulla oli käsitys, että tässä foorumissa on yleisestiottaen neuvottu vaihtamaan vettä 1/3 viikossa, ja isommissa altaissa 1/3 kahdessa viikossa.
Mihin tuo suurempi vaihtomäärä perustuu?

Ei tietenkään ole ennenkuulumatonta, että akvaarion huolto-ohjeet muuttuvat vuosittain, mutta taaskin olen kysymysmerkkinä...
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Voipi olla ristiriidassa täällä kirjoitetun kanssa, mutta ei ole ristiriidassa faktojen kanssa.
Jos vedessä on 50 mg/l nitraattia, ja hanavedessa ei yhtään, putoaa nitraattipitoisuus puoleen kun puolet vedestä vaihdetaan. Tämä on pelkkää matematiikkaa.

Sama luonnollisesti koskee kaikkia muitakin veteen kertyviä aineenvaihduntatuotteita ja kalojen erittämiä aineita sekä niiden pitoisuuksia, vaikka niitä ei voisi akvaariotesteillä analysoida.

Vedenvaihtotarve on siis kasvittomassa ja vähäkasvisessa akvaariossa yksinkertaisesti nitraattitestillä mitattavissa. Normaaliakvaariossa on alitehoinen suodatus ja liian tiheä kalasto.

Hyväkään suodatus ei poista vedenkierrosta yhtään mitään. Perustelut:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php

Ainoa keino on siis vaihtaa usein ja riittävästi vettä, tai pestä mekaaninen sisäsuodatin vähintäin kerran viikossa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jjarvi, tarkoittanet ilmeisesti hiekkapohjaa? Minulla on sorapohja.
Vettä vaihdetaan viikottain 40- 75 %. Tuolloin ei kosketa lainkaan pohjaan. Sen sijaan pohjaa voi pöllyttää ajoittain ja paikallisesti, mutta tuolloin ei vettä vaihdeta.
Pohjan pöyhiminen on siis pääasiassa vain haitallista. Tietenkin edellyttäen ettei sitä päästetä menemään tukkoon.
Vettä vaihdan viikossa 40-60 %. Tosin kahdessa erässä eli kahtena eri päivänä, jolloin yhden vaihtokerran määräksi tulee 20-30 %.
Kerran kuussa tai kahdessa pöyhin sorapohjaa samalla imuroimalla lietettä pois. Tosin en pikkutarkasti vaan sieltä täältä. Ja juuri tuon tukkeutumisen takia. Samalla tässä hommassa poistuu vettä jonkun verran.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Empä minäkään sen kummemmin lapo pohjaa muuta kuin joskus otan letkunpäällää ylimääräisiä kotiloita kiin puhallushiekan pinnalta. Pohjakalat on hommat hoitaneet.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

NesteHukka kirjoitti:Minulla oli käsitys, että tässä foorumissa on yleisestiottaen neuvottu vaihtamaan vettä 1/3 viikossa, ja isommissa altaissa 1/3 kahdessa viikossa.
Mihin tuo suurempi vaihtomäärä perustuu?
Mitähän keskusteluja olet lukenut? :o Minä olen nähnyt joka päivä jossain keskustelussa (melkein kaikissa) sanottavat 50% viikossa. Kahden viikos vaihtoväliä ehdottelee vain yksi kirjoittaja, jolla on muutenkin hieman kyseenalaisia neuvoja.

Enemmän ihmetyttää Tuo järvij:n 40-...% koska nimenomaan hän kannattaa 75% vaihtoja, jos hanavesi sen sallii. :D
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jarvij kirjoitti:Voipi olla ristiriidassa täällä kirjoitetun kanssa, mutta ei ole ristiriidassa faktojen kanssa.
Jos vedessä on 50 mg/l nitraattia, ja hanavedessa ei yhtään, putoaa nitraattipitoisuus puoleen kun puolet vedestä vaihdetaan. Tämä on pelkkää matematiikkaa.

Sama luonnollisesti koskee kaikkia muitakin veteen kertyviä aineenvaihduntatuotteita ja kalojen erittämiä aineita sekä niiden pitoisuuksia, vaikka niitä ei voisi akvaariotesteillä analysoida.

Vedenvaihtotarve on siis kasvittomassa ja vähäkasvisessa akvaariossa yksinkertaisesti nitraattitestillä mitattavissa. Normaaliakvaariossa on alitehoinen suodatus ja liian tiheä kalasto.

Hyväkään suodatus ei poista vedenkierrosta yhtään mitään. Perustelut:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php

Ainoa keino on siis vaihtaa usein ja riittävästi vettä, tai pestä mekaaninen sisäsuodatin vähintäin kerran viikossa.
Nyt kun minulla on monta ulkosuodatinta, jotka juuri äsken lakkasivat toimimasta, niin kerropa mikä on tämän hetken mielipiteesi leijuhiekkasuodattimista? :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ebes kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Minulla oli käsitys, että tässä foorumissa on yleisestiottaen neuvottu vaihtamaan vettä 1/3 viikossa, ja isommissa altaissa 1/3 kahdessa viikossa.
Mihin tuo suurempi vaihtomäärä perustuu?
Mitähän keskusteluja olet lukenut? :o Minä olen nähnyt joka päivä jossain keskustelussa (melkein kaikissa) sanottavat 50% viikossa. Kahden viikos vaihtoväliä ehdottelee vain yksi kirjoittaja, jolla on muutenkin hieman kyseenalaisia neuvoja.

Enemmän ihmetyttää Tuo järvij:n 40-...% koska nimenomaan hän kannattaa 75% vaihtoja, jos hanavesi sen sallii. :D
Jos on kunnollinen mekaaninen, vähintääin kerran viikossa puhdistettava suodatin ja alimitoitettu kalasto, niin kyllä 40 % on ihan käypänen vaihtomäärä. Tosin sen on syytä vielä varmistaa nitraattimittauksilla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Ebes kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Minulla oli käsitys, että tässä foorumissa on yleisestiottaen neuvottu vaihtamaan vettä 1/3 viikossa, ja isommissa altaissa 1/3 kahdessa viikossa.
Mihin tuo suurempi vaihtomäärä perustuu?
Mitähän keskusteluja olet lukenut? :o Minä olen nähnyt joka päivä jossain keskustelussa (melkein kaikissa) sanottavat 50% viikossa. Kahden viikos vaihtoväliä ehdottelee vain yksi kirjoittaja, jolla on muutenkin hieman kyseenalaisia neuvoja.

Enemmän ihmetyttää Tuo järvij:n 40-...% koska nimenomaan hän kannattaa 75% vaihtoja, jos hanavesi sen sallii. :D
No tässä se taas nähdään... Olen lukenut aktiivisesti tätä foorumia viimeksi ehkä joskus vähintään vuosi sitten. Paljon taas ehtinyt muuttua nämäkin... Ihme että kalat on vielä hengissä, kun olen hoitanut nyt jo vanhojen oppien mukaan, nyt kun täytyy heittää ulkosuodattimet romukoppaan ja laittaa tilalle mattosuodatin, josta kuitenkaan ei siitäkään ole mitään hyötyä, kun bakteeritoiminta tapahtuu pohjassa, josta ei siitäkään ole kuitenkaan mitään hyötyä, koska vettä pitää vaihtaa 75% viikossa. :mrgreen:

Seuraavaksi ehdotetaan varmaan uudelleen sitä teoriaa, että akvaario pitää pestä kerran kuussa, ja hiekka keittää/paistaa...
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Meillä ei imuroida pohjaa.

Itse en ainakaan ole heittämässä mitään ulkosuodattimia romukoppaan,ja
miksi heittämään tai muuttamaan järjestelyjä jos homma toimii?

Terveen järjen ja harkinnan käyttö näissä asioissa on varmasti suotavaa,ja kaloillehan ei kannata kertoa, että milloin mitkäkin tuulet puhaltavat :mrgreen:

Olen kutakuinkin vaihtanutkin tuon n.40% vedestä viikottain, mutta jos kaloja olisi enemmän ja ruokinta runsaanpaa, niin silloin vaihdettaisiin vettä enempi.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

NesteHukka kirjoitti: No tässä se taas nähdään... Olen lukenut aktiivisesti tätä foorumia viimeksi ehkä joskus vähintään vuosi sitten. Paljon taas ehtinyt muuttua nämäkin... Ihme että kalat on vielä hengissä, kun olen hoitanut nyt jo vanhojen oppien mukaan, nyt kun täytyy heittää ulkosuodattimet romukoppaan ja laittaa tilalle mattosuodatin, josta kuitenkaan ei siitäkään ole mitään hyötyä, kun bakteeritoiminta tapahtuu pohjassa, josta ei siitäkään ole kuitenkaan mitään hyötyä, koska vettä pitää vaihtaa 75% viikossa. :mrgreen:

Seuraavaksi ehdotetaan varmaan uudelleen sitä teoriaa, että akvaario pitää pestä kerran kuussa, ja hiekka keittää/paistaa...
Juu, jutut ja systeemit tuntuvat vaihtuvat, vaan ei perusajatukset kuitenkaan. Itse olen "saanut" luvan käyttää ulkosuodatinta kunhan siellä on sisällä mattosuodatin (jonka voi sinne todellakin rakentaa, kunhan suodatin on tarpeeksi tehokas ja virtaus oikea), joten ei tarvitse enää häpeillä kun kertoo käyttävänsä ulkosuodatinta. (koska mattosuodatinhan on se ainoa ja oikea) :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

NesteHukka kirjoitti:
Ebes kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Minulla oli käsitys, että tässä foorumissa on yleisestiottaen neuvottu vaihtamaan vettä 1/3 viikossa, ja isommissa altaissa 1/3 kahdessa viikossa.
Mihin tuo suurempi vaihtomäärä perustuu?
Mitähän keskusteluja olet lukenut? :o Minä olen nähnyt joka päivä jossain keskustelussa (melkein kaikissa) sanottavat 50% viikossa. Kahden viikos vaihtoväliä ehdottelee vain yksi kirjoittaja, jolla on muutenkin hieman kyseenalaisia neuvoja.

Enemmän ihmetyttää Tuo järvij:n 40-...% koska nimenomaan hän kannattaa 75% vaihtoja, jos hanavesi sen sallii. :D
No tässä se taas nähdään... Olen lukenut aktiivisesti tätä foorumia viimeksi ehkä joskus vähintään vuosi sitten. Paljon taas ehtinyt muuttua nämäkin... Ihme että kalat on vielä hengissä, kun olen hoitanut nyt jo vanhojen oppien mukaan, nyt kun täytyy heittää ulkosuodattimet romukoppaan ja laittaa tilalle mattosuodatin, josta kuitenkaan ei siitäkään ole mitään hyötyä, kun bakteeritoiminta tapahtuu pohjassa, josta ei siitäkään ole kuitenkaan mitään hyötyä, koska vettä pitää vaihtaa 75% viikossa. :mrgreen:

Seuraavaksi ehdotetaan varmaan uudelleen sitä teoriaa, että akvaario pitää pestä kerran kuussa, ja hiekka keittää/paistaa...
Ainoat merkitykselliset suodattimet akvaariossa ovat vähintään kerran viikossa puhdistettavat mekaaniset suodattimet ja riittävän kokoinen biologinen suodatus ja riittävä aktiivilietemäärä stabilomassa akvaariota.

Bakteeritoiminnasta huomattava osa todellakin tapahtuu pohjassa, mutta sinne ei mahdu riittävää aktiivilietemäärää.

Suodattimet eivät poista akvaariosta yhtään mitään. Ainoastaan mekaanisen suodattimen riittävän usein tapahtuva puhdistaminen ja vedenvaihdot ovat ne keinot, joilla akvaariosta poiketaan roskia ja aineenvaihduntatuotteita. Tässä pätee aineen häviämättömyyden laki.
Sama määrä, mitä akvaarioon aineita lisätään, on sieltä myös poistettava, muutoin siitä tulee viemäri.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

jarvij kirjoitti:Luonnollisestikaan ei, koska ierteissarvikotlot hoitavat sen. Pohja on akvaarion tärkeimpiä biologisia suodattimia, eikä sen bakteeristoa ole mitään perusteltua syytä mennä sekoittamaan.

Vedenvaihdot ovat makeavesiakvaariossa toistaiseksi se varsinainen "suodatin", jolloin aineenvaihduntatuotteiden määrä akvaariossa alenee.
Tätähän tuli jo pähkäiltyä aikaisemmin viime vuoden puolella:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight= [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jartzu65 kirjoitti:
Itse en ainakaan ole heittämässä mitään ulkosuodattimia romukoppaan,ja
miksi heittämään tai muuttamaan järjestelyjä jos homma toimii?
Sarkasmia oli tuo suodatinten heittely :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jarvij kirjoitti:

Suodattimet eivät poista akvaariosta yhtään mitään. Ainoastaan mekaanisen suodattimen riittävän usein tapahtuva puhdistaminen ja vedenvaihdot ovat ne keinot, joilla akvaariosta poiketaan roskia ja aineenvaihduntatuotteita. Tässä pätee aineen häviämättömyyden laki.
Sama määrä, mitä akvaarioon aineita lisätään, on sieltä myös poistettava, muutoin siitä tulee viemäri.
No näin on aivan takuulla, mutta unohtuuko tästä nyt kokonaan se, että ne aineet muuttuvat bakteeritoiminnan vaikutuksesta toiseksi aineeksi, ja että se aine ei enää olekaan niin haitallista, ja että myöskin kasvit pystyvät käyttämään sitä ainetta hyväkseen?
Sinä jos kuka tämän asian tiedät, mutta miten minusta nyt tuntuu, että käsittelet aihetta hieman liian tieteellisesti käytännön sijaan?
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei unohdu eivätkä kasvit pysty käyttämään kaikkia ravinteita hyväkseen. Toisia tulee liikaa: esimerkiksi rikkiyhdisteet; toisia taas ei tule edes riittävästi, kuten eräät kasviravinteet.

Vain osa kertyvistä aineista on määritettävissä, kute juuri nitaatti ja fosfaatit, mutta ei suinkaan kaikkia. Tässä tapauksessa tieteellisyys ja käytäntö kulkevat käsi kädessä. Teoreettinen tarkastelu sopii hyvin perusteluksi, miksi ja miten. 8-)

Käytäntöä ovat nimenomaan tarkoituksenmukaiset suodattimet ja riittävät vedenvaihdot.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Meillä lapotaan hiekkapuhallushiekan päältä 1 kertaa viikossa kalan paskaa ja muita jäänteitä, ja 2 kertaa viikossa vedestä vaihdetaan 35%/kerta, sisäsuodatin puhdistetaan kerran viikossa, ulkosuodattimen letkut 2 viikon välein, (tosin tulossa ratkaisu tähänkin...(mattosuodatinta imuputken eteen, jotenkin...)kierteiset tonkivat pohjan ja affenet myös, joten en enää itse tongi pohjaa ollenkaan.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

NesteHukka kirjoitti:Seuraavaksi ehdotetaan varmaan uudelleen sitä teoriaa, että akvaario pitää pestä kerran kuussa, ja hiekka keittää/paistaa...
Eipä nyt sentään. Suuntaushan on se, että aina vähemmän sorkitaan kiinteitä artikkeleita akvaariossa ja enemmän läträtään vedellä.

Lähtökohtahan oli se että kiinteitä artikkeleita hinkattiin jatkuvasti ja vettä ei vaihdettu.

Kun saadaan toiseen päätyyn ulosvirtaus ohuen siivilän läpi viemäriin ja toiseen päätyyn sisäänvirtaus uutta vettä joka valmiiksi muutetaan matkalla kaloille sopivaksi, ei tarvitse enää koskaan koskea mihinkään mikä on altaassa, muutoin kuin sisustusmielessä ja ehkä karsia kasveja... :D
Jyrki
Senior Member
Senior Member
Viestit: 624
Liittynyt: 13:20, 29.01.2003
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

suomijäbä kirjoitti:Meillä lapotaan hiekkapuhallushiekan päältä 1 kertaa viikossa kalan paskaa ja muita jäänteitä, ja 2 kertaa viikossa vedestä vaihdetaan 35%/kerta, sisäsuodatin puhdistetaan kerran viikossa, ulkosuodattimen letkut 2 viikon välein, (tosin tulossa ratkaisu tähänkin...(mattosuodatinta imuputken eteen, jotenkin...)kierteiset tonkivat pohjan ja affenet myös, joten en enää itse tongi pohjaa ollenkaan.
Mites noin usein joudut putsaamaan ulkosuodatinta? Minä teen sen ehkä noin 4 kuukauden välein ja sisäsuodatintakin noin kuukauden välein.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Jyrki kirjoitti:
suomijäbä kirjoitti:Meillä lapotaan hiekkapuhallushiekan päältä 1 kertaa viikossa kalan paskaa ja muita jäänteitä, ja 2 kertaa viikossa vedestä vaihdetaan 35%/kerta, sisäsuodatin puhdistetaan kerran viikossa, ulkosuodattimen letkut 2 viikon välein, (tosin tulossa ratkaisu tähänkin...(mattosuodatinta imuputken eteen, jotenkin...)kierteiset tonkivat pohjan ja affenet myös, joten en enää itse tongi pohjaa ollenkaan.
Mites noin usein joudut putsaamaan ulkosuodatinta? Minä teen sen ehkä noin 4 kuukauden välein ja sisäsuodatintakin noin kuukauden välein.
Alitehoinen suodatin 2213 ja 370 L allas + 2 Oskaria :mrgreen:
Suodatus on kyllä menossa vaihtoon.
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Pitkään aikaan ei ole tarvinnut lapota pohjaa, kun on pysynyt ihan siistinä. Pohjana on siis tavallinen puhallushiekkapohja ja suodatinten virtaukset eivät jätä möhniä pohjalle paikalleen + partamonnit ja monniset viuhuvat pohjan tuntumassa vilkkaasti :D
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”