Onko ideoita kalaston suhteen 45 litran akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Onko ideoita kalaston suhteen 45 litran akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Tyypillisin 'ongelma' tällä palstalla selvästi :) Ajattelin kuitenkin turvautua teihin kun en kuukauteen itse keksinyt mitään. Pieni 45-litraiseni on ollut tyhjillään nyt jo jonkin aikaa ja kun vihdoinkin joulun jäljiltä on sitä rahaakin vähän, niin siihen voisi jotakin hankkia. Ei vain tiedä mitä. Lämpötila pysyy suurinpiirtein siinä 24 asteessa, vesiarvoja ei ole vähään aikaan mitattu kyllä mutta niitäkin on kaikki vapaudet muutella nyt kun siellä ei mitään kaloja ole. Kasvisto koostuu lähinnä melalehdistä ja siitä ärsyttävästä, ylinopeasti kasvavasta hennosta kasvista josta irtoilee osia, äh, mulla on nyt vaan oikosulku nimen suhteen! Kyllä te tiedätte! Sitä perussettiä kuitenkin.

Tuohon nyt voisin periaatteessa ottaa ihan mitä tahansa, altaan pieni koko vain on rajoitteena sekä oma mielikuvitukseni. En osaa yksinkertaisesti millään päättää mitä haluaisin. Kaikki kivat ideat omasta hurahduksesta tämänhetken muotivillitykseen otetaan vastaan ;) Mitään erityisen vaativaa en kai kuitenkaan kaipaa, ellei ole jotain ihan erikoistapausta. Tosin eihän tohon pikkupurkkiin mitään ihmeellistä oikein saa laitettuakaan. :(
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Laitappa vaikka miljoonakaloja, eivät ole ainakaan vaikeita hoitaa :mrgreen: Tai taistelukala?
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

No ärh, noita millejä ehti olla jo sillon joskus 5 vuotta sitten ihan tarpeeksi *naur* Taistikset olisi tietysti ihan kiva vaihtoehto, mutta kun niitäkin minulla on ollut jossain välissä... Jäi vähän paha maku suuhun niistä, kun tytöt eivät millään rauhoittuneet ja noin. Eikä se sitten tunnu kivalta pitää yhtä yksinäistä poikaakaan. Voivoi, olenpa nirso :)
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Vilkasin kotisivujas... Olipas öö vaikka jännät :roll: Osta viisiraitabarbeja? Taitaa tosin olla liian pieni akvaario niille? [;)]
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

No niinno ennen siellä oli sivutkin, nyt siellä on vaan toi päivis. Heh, ei niistä taida oikein saada mitään irti jos ei tunne minua :D Ei kannata tuomita heti hulluksi *naur* Nojoo. Ei toi purkki taida olla ihan minkään barbien optimaalisin asuinpaikka. Mun pitää varmaan tyytyä johonkin tylsään, pieneen tetraparveen tai jotain... Äh. Killit vois olla kivoja, mutta en mä varmaan osais pitää minkäännäkösiä killejä hengissä. Voi että joskus on vaikeeta harrastaa akvaarioita :roll:
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

En oo ennen kuullu edes kiileistä heh :mrgreen:
Ainakin puhelias olet ja perus "Pöpi" kuten kaikki muutkin, no joo...
Katoppa yleisistä keskusteluista Believe it or not, Believe it. Se on jännä tarina yheltä 18-vuotiaalta...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Luulen että parasta olisi hommata joku komea taisto koiras altaaseen jos nostat lämpöä tuohon 26-28c. Sitten muutama leväkatkarapu caridina japonica levää syömään niin kalasto olis siinä. Sen verran vähän litroja on, etten oikein mitään tetraa laittaisi koska tuon kokoiseen ei voi kunnon parvea niille muodostaa...
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Korva, joo toi teksti kuulostaa ihan mun perusjutuilta *naur* Minä olen vähän tällainen joo. http://korppikotkakaruselli.org/nekkis/kirjoitus.html <- nekkiksen tekstejä. Huhhuh.

Rapuja? Huh! Ei ikinä. Pelkään kuollakseni! En uskaltais koskea koko altaaseen :D Musta tuntuu että painun heti huomenna Akvaariokeskukseen ja sanon niille että 'Kyllä te tiiätte millanen allas mulla on, keksikää sinne jotain kivaa.' kuten aina ennenkin ;)
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Korva kirjoitti:En oo ennen kuullu edes kiileistä
Killit, kahdella ällällä. Killit ovat kutevia hammaskarppeja.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Veditkö ihan hatusta kaikki tarinat sun muut mitä siellä oli ? :roll: Jännää tekstiä tai no joo... Ilmeisesti sut tunnetaan aika hyvin jokapaikassa? jotenkin paistaa tekstin lävitte 8O

Kädet on ihan veltot, kun tulin hetki sitten puntti salilta :D Missä päin hesaa asut? Kuhan vaan kysyn... :roll:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

No ne on enemmän tai vähemmän fiktiivisiä mutta kai niissä heijastuu jotenkin mun elämä sitten. En mä tiedä.
Hih. Mä asun tässä keskustassa, reilu kilometri Stockmannilta etelään :P
marppa
Member
Member
Viestit: 450
Liittynyt: 16:18, 26.02.2003
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja marppa »

Leväkatkat ovat söpöjä rapuja. En minäkään ravuista pidä, mutta nuo kaverit ovat kyllä suloisia ja pitävät levät kurissa kohtuullisen hyvin.

J. Järven sivuilla on juttua kyseisestä otuksesta ja myös kuvia. Joten käyhän katsomassa jos vaikka mieli muuttuisi. [;)]

http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... ridina.php

Noin pienessä akvassa on juuri se huono ettei kala valikoima ole kovin suuri. Tuon kokoinen kävisi mieluummin poikas/karanteeniakvaarioksi.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Suosittelen jo kolmannen kerran siihen hienoon pinkkikehyksiseen altaaseen korurihmakaloja ja kääpiörasboroita. Leväkatkatkin on ihan jees.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ahkera vedenvaihtaja ottaa parven sinineontetroja ja se on siinä :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Lisa kirjoitti:Ahkera vedenvaihtaja ottaa parven sinineontetroja ja se on siinä :)
Monessakin paikassa kirjoitetaan, kuinka sinineontetrat alkavat olla edukseen vasta 40+ parvissa. Näin pieneen altaaseen ei kuitenkaan mahdu niin monta. Miten mahtaisi menestyä esim. 10 yksilön parvi?
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Jos kiinnostaa säätää veden kanssa, niin nämä pikkuruiset Tanganjika-järven kotilokutijat voisivat olla yksi vaihtoehto. Niitten pitäisi olla mielenkiintosia ja poikasilla voisi kai olla kysyntää.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

koh-i-nor kirjoitti:
Lisa kirjoitti:Ahkera vedenvaihtaja ottaa parven sinineontetroja ja se on siinä :)
Monessakin paikassa kirjoitetaan, kuinka sinineontetrat alkavat olla edukseen vasta 40+ parvissa. Näin pieneen altaaseen ei kuitenkaan mahdu niin monta.
Miten mahtaisi menestyä esim. 10 yksilön parvi?
Kokemuksieni mukaan pienessä altaassa ovat rohkeampia pienemmissäkin parvissa. Olla edukseen voi toki tarkoittaa muutakin ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Sinineonit ovat mahdottoman pieniä ja hentoisia, niitä mahtuu tänne kevyesti joku 25 kappaletta (jos muita kaloja ei ole, tai altaassa on näiden lisäksi vain pari amanorapua).

Mutta mites kardinaalikalat? Lämpötilaakaan ei tarvitsisi nostaa, ja kyllä tänne niitä pieni parvi (6-8 kalaa) mahtuisi.
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Korva »

Laita sinne akvaarioon pikkuveljesi, jos sellainen löytyy? :mrgreen:
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

m-haapala kirjoitti:Jos kiinnostaa säätää veden kanssa, niin nämä pikkuruiset Tanganjika-järven kotilokutijat voisivat olla yksi vaihtoehto. Niitten pitäisi olla mielenkiintosia ja poikasilla voisi kai olla kysyntää.
Jostain syystä alkoi kiinnostaa ihan kauheasti. Mutta johtuu varmaan siitä, että mä olen ihan ahvenfani. Noita ei kuitenkaan varmaan ihan mistä tahansa saa? Minä en ainakaan ole sellaista ulkomailtatilaajatyyppiä...
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

nekkis kirjoitti:Jostain syystä alkoi kiinnostaa ihan kauheasti. Mutta johtuu varmaan siitä, että mä olen ihan ahvenfani. Noita ei kuitenkaan varmaan ihan mistä tahansa saa? Minä en ainakaan ole sellaista ulkomailtatilaajatyyppiä...
En tiedä Suomen Tanganjika-tarjonnasta mitään, mutta Jukka Järvi tietää varmasti. Jossei hän vastaa suoraan tähän, niin lähetä vaikka yksityisviesti asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”