Myyvätkö kauppiaat ihan mitä tahansa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Myyvätkö kauppiaat ihan mitä tahansa?

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Usein kuulee ja näkee eläinkauppiaiden myyvän (erityisesti kalojen kohdalla) aivan mitä tahansa millaisiin oloihin vain, kunhan vain kassakone kilisee. Kultakalamaljat ovat yksi esimerkki... [}:)]

MUTTA onko kukaan koskaan törmännyt myyjään joka oikeasti on kieltäytynyt myymästä asiakkaalle esim. kultakalaa 50-litraiseen neontetrojen seuraksi, ja on oikeasti tietoinen eläinsuojeluasetuksista yms. ja muutenkin tietää myymistään "tuotteista" jotakin? Onko sellaisia kauppiaita olemassakaan? Itse en ole moiseen "aarteeseen" törmännyt, ei niitä todellakaan kasva joka oksalla eikä edes joka toisella :(
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 12:04, 07.07.2002
Paikkakunta: Susiraja, SAS ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Huokailen jälleen vanhojen hyvien aikojen perään... Tampereen Siniriutan kauppias Ville L. oli juuri tuollainen aarre. Satuinpa kerrankin olemaan liikkeessä turisemassa kun sisään marssi rouva, joka tahtoi kultakalan koristemaljaansa kun entinen oli kuollut. Kun Ville ei myynyt, ei kulta- eikä muutakaan kalaa, rouva remakan mesoamisen päätteeksi marssi tuohtuneena ulos ovelta vielä vakuuttaen, ettei enää puotiin palaisi. Tuntuiko minusta vain vai huokaisikohan Ville helpottuneesti..;).

Kaikenkaikkiaan siinä oli kauppias paikallaan. Tietomäärän ja palveluhalukkuuden lisäksi hänelle nimenomaan olivat eläinsuojelulliset arvot hyvin tärkeät.
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

Olen onnistunut löytämään tällaisen kauppiaan enkä enää paljon muissa liikkeissä käy. Minut hän vakuutti kieltäytymällä myymästä minulle molleja niille sopimattomaan akvaariooni, vaikka olin päättänyt että molleja hankin (halusin jostain syystä täysin mustia kaloja). Kaikkea sitä tietämättömänä aloittelijana saikin päähänsä [;)]

Eräiden isojen tavartalojen akvaario-osastoja kartan, siellä myydän ihan mitä vain. Miten ison tavartalon henkilökunta edes voisi olla perehtynyt akvaariokalojen hoitoon? Eihä se yhtälö toimi edes ajatuksena.
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllähän noita on joskus nähty vähän tumpeloita myyjiä.
Jutustelua myyjän asiakkaan kesken muiden asiakkaiden kohdalta en pahemmin ole kuunnellut. Tai siis erityistä huomiota en ole kiinnittänyt.
Mutta joissakin paikoissa kun olen niitä kalan nimilistoja katsellut niin osassa on akvaarion vähimmäiskoko pahasti pielessä.

Mutta olen kyllä tavannut hyvin tietonsa paikkansa pitäviä myyjiä tavannut.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Apri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 15:47, 24.08.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Apri »

Myyrmannin Faunatar ei kuuleman mukaan myy kultakaloja ollenkaan sen takia, että niin harvalla on tarjota niille oikeat olot.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Myyrmannin Faunatar ei kuuleman mukaan myy kultakaloja ollenkaan sen takia, että niin harvalla on tarjota niille oikeat olot
Hatunnosto sille. [;)] Tänäänhän sielä kävin, ja en kyllä kultuja huomannut, en vaan ajatellut koko asiaa. No, selvispä tämäkin sitten.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
subavdi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 22:59, 22.04.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja subavdi »

En ole ollut paikalla, kun joku olisi kieltäytynyt myymästä kaloja.

Sen sijaan olen nähnyt tapauksen, jossa asiakas halusi samalla kerralla happaman ja emäksisen veden kaloja. Liikkeen omistaja aloitti jo kysymyksen, kun asiakas kertoi, että kotona on useampi allas eikä nämä ostokset ole menossa saamaan. Sitä en tiedä mitä olisi tapahtunut, jos asiakas ei olisi ymmärtänyt myyjän alkaneesta vihjeestä mitään, mutta ei kai hän olisi asiaa huvikseen kysynyt.
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

4-pets Mannerheimintiellä Rokkimäkkiä vastapäätä, yllätti totaalisesti totaalikieltäytymisellään ja kehoitti asiakasta vielä palauttamaan edellisestä liikkeestään ostamansa kalat :D Asia selittyy sillä, että liikken omistaja (tai kuka lie) on tilannut konsultointiapua 'ammattilaiselta', en sano nimeä mutta tälläkin palstalla pyörivältä henkilöltä. Käykää bongaamassa!

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
PaulaP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 19:33, 23.09.2003
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Mikä lie liikkeen nimi Ruoholahden ostarilla, siinä Keskuksen vastapäätä, yllätti positiivisesti, kun tyttö tuli äitinsä kanssa ja sanoi joka kalan kohdalla: Tuo! Tuo! Myyjä (omistaja?) kuunteli hetken ja alkoi kysellä tarkemmin tietoja altaasta, asiakas oli luokkaa "joku monni siellä on mikä syö muita kaloja". Aika pian selvisi suht. varmasti että se on tavan partis, ja kun näytettiin altaasta asiakkaalle, se sanoi että joo. Tietysti äkkinäisestä kaikki monnit näyttää samalta... No mutta kuitenkin. Seuraavaksi mietittiin altaan kokoa jne, ja äiti tuli siihen tulokseen, että pitää ensin mitata allas, yrittää selvittää mitä kaloja siinä on (otti jonkun mainoksen, missä on kaloja ja kasveja esitelty) ja kun tulee takaisin, tuo vettä testattavaksi. Tuntui tyytyväiseltä että joku oikeasti kiinnostui hänen altaastaan ja sen hyvinvoinnista.

Kun itse olen "leipäkalaharrastaja", en mikään erikoisuuksien tavoittelija, liikkeessä on mielestäni kiva käydä. Tottakai pienessä kaupassa valikoima on suppea, mutta niistä kaloista, mitä altaissa on, myyjä tietää, koska harrastaa niitä itsekin. Myös peruskasvit on todella hyvin hanskassa. Erikoisemmista kun en ymmärrä itsekään, niin en osaa kysellä. Siellä on muuten keskustan liikkeistä yleensä hienoimmat taistourokset! Myös kalojen ja kasvien hinnat on kivoja. Siis ei kaupungin kalleimpia. [;)]
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Minulla ei ole kokemusta kuin pääkaupunkiseudulta, mutta kyllä täällä on useitakin liikkeitä, joissa ei myydä kalaa vääriin olosuhteisiin. Etenkin aloittelijoilta kysytään akvaarion kokoa ja hoitoa ja yritetään kertoa, kuinka sitä voisi hoitaa paremmin. Osa asiakkaista ottaa onkeensa ja muuttaa ajatuksiaan hoidosta ja akvaarioon mahtuvista asukkaista. Osa taas oppii vain sen, että kannattaa valehdella altaan koko seuraavassa paikassa, jotta saa sen kalan, jonka haluaa...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mun vakioliikkeessä myydään jonkin verran sekaisin, ja kun kysyin jo ylikuormitetusta akvaariostani (jossa oli myös kalojen vesiarvovaatimukset eri luokkia, liikkeen mukaan ok) että mahtuisko sinne vielä jotain, niin kyllä olis mahtunut. Eli ne ei oo ihan pilkun tarkkoja vesiarvovaatimusten ja ylikansotuksen suhteen.

Sen sijaan joskus samaisessa liikkeessä, en enää muista mitä kaloja olin hankkimassa silloin todella kovaan ja emäksiseen akvaariooni, ja kiilakylki oli vahingossa päässyt myös pussiin. Kysäisin myyjältä, että pärjäiskö kiilakyljet meidän vedessä? Ei pärjänneet, joten vihjasin myyjälle että otappa tuo sitten mun pussistani pois.... :mrgreen:
-Chyental-
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Paikallisia liikkeitä sen kummemmin nimeämättä(joita on kaksi)

Täällä Kuopiossa ainakin yhdessä liikkeessä myydään kaloja ihan kyselemättä minkä kokoinen allas on. Olen kuullut että kultakalakin menee 60 litraisessa ja seuraksi voi ottaa parven neontetroja. Samoin "täplämonnia" lue= isopurjepleko, myydään tehokkaana puhdistajana altaaseen, kuin altaaseen.

Minä kun en kaupankäynnistä mitään ymmärrä, niin luulempa että täällä suppealla Kuopion markkina-alueella tuo kyseinen liike olisi varmaan mennyt nurin jo aikoja päiviä sitten jos se olisi ruennut kieltäytymään myymästä asiakkaille niitä kaloja mitä asiakas haluaa.

Haluan korostaa että tuo äskeinen ei minun henkilökohtaisen mielipiteeni
mukaan ole kaloja ajatellen oikein, mutta se vaan on ikävä tosiasia.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Kahta en vaihda; Leppävaario ja Siniriutta. Asiantuntemusta, hyvät hinnat, TERVEITÄ kaloja...

Myyrmannin Faunattaressa on tullut pyörittyä myöskin, koska matkaa on kotiovelta Mannille n. 30 metriä. Kaloja en ole ostanut, enkä paljon muutakaan, mutta henkilökunta on mukavaa ja paikka on siisti.
tilli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 13:40, 08.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tilli »

Tuosta Kuopion tilanteesta vielä seuraavaa:
toisessa liikkeessä kyllä tiedetään jotain asioista, toisessa ei edes tiedetä. Ihan eri juttu on sitten se, saako kysyväkään asiakas haluamaansa tietoa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

tilli kirjoitti:Tuosta Kuopion tilanteesta vielä seuraavaa:
toisessa liikkeessä kyllä tiedetään jotain asioista, toisessa ei edes tiedetä. Ihan eri juttu on sitten se, saako kysyväkään asiakas haluamaansa tietoa.
Ja siellä missä tiedetään tiedetään ihan höpöhöpöjä, tai sitten ei haluta rahanhimossa kertoa totuuksia :?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

"Kauppa se on mikä kannattaa, sanoi ukki kun mummon myi" [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Turun Puutorin akvaario on paikka jossa olen törmännyt uskomattomiin kaloihin ja juttuihin. Kiekoilla on kova virtaus, että niiden lihakset voimistuu, kaikki pallokalat ovat murtoveden asukkaita, joululahjavinkkinä n. litran muovinen 'akvaariopaketti' johon sai mukaan pari kalaa ja muovikasvin (suodatusta ei tietenkään minkäänlaista) myynnissä mitä eriskummalismpi juttuja King Kong ahvenia (kirkkaan oransseja), Kiinanmonneja, makean veden mureenoita ja kaikkia maailman ihmeitä...
Hyvää on se, että osaava ja asiaan perehtynyt saattaa bongata harvinaisuuksia (mm. Peripthalmus chrysospilos, Tetraodon lorteti), joiden oikeasta hoidosta ei liikkeessä ole mitään tietoa (siis hyvin itsevarmana selostetaan kyllä hoito-ohjeita, jotka ovat oikeasti ihan pielessä).
Mutta kyllä täytyy ilmaista pettymys myös siitä, että Siniriutassa oli myynnissä 'paketti' johon kuului muutaman litran 'kultakala'malja ja taistelukala :frown:
tuplakupla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 13:06, 06.04.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Mutta pitää muistaa ettei kaikki ole aina niin mustavalkoista...

Tiedän nimittäin tapauksen, jossa liikkeeseen töihin tullut uusi tietävä ja välittävä myyjä joutui aatteineen oitis toisten jyräämäksi. Liikkeen omistaja ei juuri kaloista tiedä, ja muut liikkeessä kauemmin olleet tekevät niin, että jos tämä uusi myyjä kieltäytyy myymästä jotain kalaa sille sopimattomiin tiloihin/oloihin, tulevat he väliin ja myyvät asiakkaalle mitä tämä tahtoo. Joskus asiakas on ollut jo tuohtunut kun hänelle ei myydä ja kypsä marssimaan ulos (minusta oikein...), mutta eipä mitään, paikalle tulee toinen myyjä joka kumoaa edellisen asiantuntemuksen ja MYY kalat. :( Koska onhan asiakkaan saatava mitä tahtoo.

Ajan mittaan uusi myyjä huomaa vastarinnan aikalailla turhaksi ja alistuu.

Idealisti tietty marssisi ulos sellaisesta liikkeestä, mutta kun ei niitä sopivia työpaikkojakaan ihan joka oksalla kasva, eikä se tarkoita että kaikki muut asiat olisivat kyseisessä liikkeessä huonosti jos tämä on. Kuinka monella olisi varaa olla niin idealisti? Aika harvalla, väittäisin.

Kurja tilanne mutta ei ole aina niin helppoa olla käytännössä se joka haluaa hoitaa asiat oikein!
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Minua taas ottaa kupolista, kun liikkeisiin otetaan myyntiin kaikenlaista erikoista kalaa, vaikka asiakaskunta koostuisi suurimmaksi osaksi tavallisista pienen seura-akvaarion omistajista. On haibarbia ja tiikerinuoliaista, jotka ostetaan sitten pienen purtilon piristäjiksi [}:)] Sitten *infoläpyköiden* minimiallaskoot vedetään vielä niin alakanttiin kun suinkin... Mutta se kauppahan on mikä kannattaa...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin, valitettavasti jotkut akvaliikkeet ottavat välillä myyntiin jotakin "eksoottista" ja kokeillaan saadaanko kauppaa aikaiseksi.

Samoinhan kaupan lihatiskistäkin saattaa joskus löytyä lauantaimakkaran
vierestä savuporoa.

No, hieman erikoinen vertaus, mutta menköön..
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

KatjaN: Koska Siniriutassa on moinen kultakalamalja+taistelukala- paketti ollut myynnissä? Aika erikoiselta kyllä tuntuu että Kimi moisia myisi... :?
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Tuukkah kirjoitti:KatjaN: Koska Siniriutassa on moinen kultakalamalja+taistelukala- paketti ollut myynnissä? Aika erikoiselta kyllä tuntuu että Kimi moisia myisi... :?
Aikaa siitä on varmaan pari kuukautta. Maljalla oli kokoa nopella arviolla parikymmentä litraa (vaikea avioida sellaisen pallon tilavuutta, mutta sellaisen 'normaalin kultismaljan' kokoinen) . Olin kyllä itsekin aika yllättynyt moisesta.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Se oli siinä tasan 3 päivää, eikä tule enää. [}:)]
Samaten en myy enää alle 100 litraisia akvaarioita.

Lajiakvaariot on eri asia, esim, Kääpiörasbora pärjää vähän pienemmässä

Kimi
*Pontso*
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 11:50, 05.09.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja *Pontso* »

Tulipa tässä mieleeni parin vuoden takainen käynti yhdessä eläinkaupassa. Äiti ja kaksi tyttöä halusivat ostaa pusu- ja kultakalan.
Myyjä kysyi: "minkä kokoiseen akvaarioon kalat menevät?"
Äiti vastasi: "niin, se on kai kaksi litraa."
Myyjä vihjaili aikansa siihen malliin, että: "joku laiki taitaa määrätä akvaarion vähimmäis tilavuudeksi 40 litraa",
mutta huomattuaan, että ostajaa ei näytä kiinnostavan, niin
myyjä jatkoi: "kyllähän ne siihen sopisivat, mutta esim. platyt ovat helppohoitoisempia... Tietysti, jos TE haluatte pusukalan ja kultakalan, niin minä myyn ne teille!"
Lopulta äiti tyttärineen (luulen ainakin niitä tyttäriksi) lähti kaupasta pusukalan, kultakalan ja kahden platyn kanssa! [}:)]
Vieläkin harmittaa, kun en mennyt silloin sanomaan pari valittua sanaa, mutta en kai silloin "uskaltanut" [:I]
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Chyental: Kumpaa Porin puotia tarkoitat?
Olen samaa mieltä, että ei ne ihan kauhean tarkkoja ole, mutta kyllä ne silti Porissa tietää aika paljon harrastuksesta.Porin Keskus on vaan niin helkkarin kallis paikka ostaa mitään, vaikkakin ostin ekan akvaarioni sieltä.
Toinen taas on aika pieni peruskauppa jossa on esim. aina Haimonneja ja Kultsuja myynnissä. Enkä kyllä usko että kauhean monella Porilaisella on kyseisille kaloille tarjota oikeanlaisia tiloja.Tässä "pienessä peruskaupassa" on kyllä kaikki tarvikkeet ja ruuat aika halpoja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”