Kultakala

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 17:39, 19.10.2003
Viesti:

Kultakala

Viesti Kirjoittaja MiniFisu »

Mulla on kohta 40 -litranen akvaario, ja tekisi niin mieli kultakalaa. Mutta tiedän että akva on TODELLAKIN liian pieni. Kuinka monta litraa pitäisi vähintään olla yhdellä kultakalalla? Pystyykö se olemaan yksin? Siis ilman parvea. Mitä kaloja sopisi sen kanssa samaan akvaarioon?
Kiitos jo etukäteen! :mrgreen:
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jo yksistään yhdelle kalalle mielellän jo yli 300 litraa.
Mielellään parvessa.
Mielellään lajiakvaarioon. Muita kaloja kultakalan seuraan kun ei ole sopivia oikein.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Et voi missään tapauksessa ottaa kultakalaa noin pieneen akvaarioon :(

Kultakala on parvikala ja tuollainen 5-6 kpl alkaa olla parvi, ja tarvitsee vähintään 500-600 litraisen akvaarion. Meillä on kultakaloilla ja karpeilla akvaariot:

1200 litraa (5 karppia, 5 luonnonmuotoista koiraskultakalaa)

940 litraa (6 luonnonmuotoista naaraskultakalaa + väliaikaisesti 6 huntupysrtöä)

500 litraa (6 huntupyrstöistä kultakalaa joista suurin osa ihan pieniä)Tämä 500 litrainen ei ole vielä käytössä.

Älä ota kultakaloja jos et pysty tarjoamaan niille niiden tarvitsemia olosuhteita. Kultakalojen kanssa ei oikein voi pitää muita kaloja.
Kajsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 08:43, 03.09.2003
Paikkakunta: Valkeakoski - TAS

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Hei Minifisu!

Sinulta jo toinen kysely kalojen suhteen pieneen akvaarioosi...
Sinun olisi tärkeä muistaa, että ensiarvoisen tärkeää on se, minkälainen suodatus sinulla on akvaariossasi, onko sinulla siihen lämmitintä ja minkälaista vettä akvaarioosi laitat. Et voi ottaa kaloja vain sen takia, että ne näyttää kivalta, koska eri lajit vaativat erilaiset olosuhteen: esim. veden happoemästasapaino (pH), kovuus (gH) ja sopivat lämpötilat vaihtelevat lajeittain.

Hienoa, että viitsit kysellä ja miettiä eri vaihtoehtoja, mutta kyllä hyvän akvaarion vesi- ja suodatusolosuhteet on se tärkein asia, jonka varaan aletaan kalastoa rakentaa. [;)]
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 17:39, 19.10.2003
Viesti:

Kultakala

Viesti Kirjoittaja MiniFisu »

Kjaisa. Kai saa kysellä kultakalasta jotain? Ei se tarkoita että pitää ostaa kultaka jos kyselee siitä. 8-) Kun minun mielestä kultakalat ovat niin söpöjä, että vain haluan rietää jotain niistä. Haittaako?
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Selvitän vielä kultakalan tilantarvetta, kun ne kaupassa näyttävät niin pieniltä ja söpöiltä.
Ne kaupassa myytävät kultikset ovat poikasia. Hyvällä hoidolla (ja me kaikkihan haluamme hoitaa kalojamme hyvin) kultakala kasvaa reippaasti jo alle vuodessa, ja on täysikasvuisena n.30-senttinen, tukeva otus joka tarvitsee paljon tilaa. Lisäksi kultakala on kova tuottamaan jätettä, joten kultakala-akvaariossa täytyy olla hyvin tehokas suosittelija.
Jos olet aloittelija, ja etenkin jos haluat aloittaa pienellä akvaariolla, en suosittele sinulle kultakalaa. Helpompia, nättejä (ja ennen kaikkea pienikokoisempia) vaihtoehtoja, jotka tulevat toimeen trooppisessa akvaariossa ovat esim. taistelukala ja hunajarihmakala. Korostan kuitenkin, että ennen kuin päätät ottaa mitään kalaa, sinun on etukäteen perehdyttävä juuri sen lajin hoitovaatimuksiin ja katsottava, vastaavatko akvaariosi olosuhteet niitä.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
ratti
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 00:00, 08.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Melkein Mansesta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Piitulainen kirjoitti:Et voi missään tapauksessa ottaa kultakalaa noin pieneen akvaarioon :(

Kultakala on parvikala ja tuollainen 5-6 kpl alkaa olla parvi, ja tarvitsee vähintään 500-600 litraisen akvaarion.
Asiahan ei minulle kuulu, koska minulla ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan kultakaloja, mutta ihmetyttää kun minun kalakirjassa sanotaan että altaan tulee olla 80cm pitkä. (kirja on tosin vanha)
Ja Markku Varjo+Jukka Järvi sanoo akvvario-CD.llä että 150 litrainen riittää.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

ratti kirjoitti:...Ihmetyttää kun minun kalakirjassa sanotaan että altaan tulee olla 80cm pitkä. (kirja on tosin vanha)..
Ennen oli ennen ja nyt on nyt [;)]
Vielä vanhemmissa nidoksissa sanotaan että malja riittää, ei tarvitse laitteita, eikä vettä tarvitse vaihtaa ikinä! Syö ranskanleipää.
En ainakaan haluaisi asua samoissa tiloissa haisevan maljan kanssa :D
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Luin eilen illalla "kalakirjaa" jossa kerrottiin, ettei kultakala-akvaariossa tarvitse olla edes suodatinta. Pelkkä ilmapumppu riittää.

Oman järjen käyttö on suotavaa. Jopa toivottavaa.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

ratti kirjoitti:Asiahan ei minulle kuulu, koska minulla ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan kultakaloja, mutta ihmetyttää kun minun kalakirjassa sanotaan että altaan tulee olla 80cm pitkä. (kirja on tosin vanha)
Ja Markku Varjo+Jukka Järvi sanoo akvvario-CD.llä että 150 litrainen riittää.
Mulla oli kaksi kultakalaa muiden kalojen seassa 140-litrasessa. Aika nopiaan jäi pieneksi ja kattelin jo isompaa allasta - etulasin halkeaminen joudutti isomman altaan hankintaa. Ostin 312 -litrasen. Ehti ne siinä muutaman kuukauden olla, mutta koin etten pysty tarjoamaan niille tarpeeksi hyviä olosuhteita vaatimuksiinsa nähden, saivat Tytsi ja Rohmu matkustaa Kuopioon kultakalaparatiisiin. :) Rohmu oli ollut mulla 2 vuotta ja muuttaessaan sillä oli jo pituutta 21 cm...koitetaampas sellaista kuvitella pikku altaaseen.

Ja ne oli aikamoisia kakkatykkejä. Vaikka allas oli tilavuudeltaan 312 litraa, niin pelkästään kaksi kultakalaa nostivat nitraattia viikossa 20 mg/l...
-Chyental-
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Niin, Markku Varjon " Akvaario maailma" kirjassa todella sanottiin että akvaarion vähimmäispituus on 80 cm, ja että 120 litraisessa akvaariossa voi pitää 3-4 kultakalaa. Uudemmassa saman kirjailajan kirjassa sanottiin samaa, mutta toisessa kohdassa samassa kirjassa sanottiin kuitenkin että kultakalat viihtyvät parhaiten vasta vähintään 260 litran vetoisessa akvaariossa.

No itse kun sain kolme kultakalaani, ne olivat ensimmäiset puolivuotta 50 litraisessa akvaariossa (Kun saimme ks. akvaarion ystävältämme, emme tienneet akvaariosta tai varsinkaan kultakaloista mitään. Olihan meillä akvaario, johon piti vain saada hommattua kaloja ja perus laitteet. Siinähän se oli, mahtava akvaaromme! Suunnittelin akvaarioon vielä paljon lisää kaloja...)

Myöhemmin alkoi kiinnostukseni kaloihin herätä, ja aloin etsiä kaikkea mahdollista tietoa akvaarion hoidosta ja kultakaloista. Satuin eräs päivä lukemaan uusinta Lemmikki-lehteä jossa joku kysyi kultakaloista, ja sainkin tietää että minimi koko olisi 250 litraa( Markku Varjo kirjoitti vastauksen, ristiriitaista tietoa!). Silloin ymmärsin kalojeni tilanteen, ja niin meille hankittiin se 120 litrainen akvaario mitä Markku Varjo kirjassaan suositteli.

Nyt tiedän että tuokin on pieni ja että akvaarion hoito (oikealla tavalla) ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. Olen siis hankkimassa kaloillemme jälleen isompaa akvaariota. Vesiarvot nykyisessä akvaariossamme ovat vaarallisen huonot ja kalamme ovat sairaita jotka johtuvat vain ja ainoastaan omista virheistäni. Olen läksyni oppinut.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultakala

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Juu, mulla on 735l altaassa 4 reilun kämmenen pitusta huntupyrstöä ja en osaakuvitella kun yhden lisää! Suodatustehoa on yli 1000l altaaseen mut sotkua tulee!
kananiho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”