HQI kaapissa (kuvia)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

HQI kaapissa (kuvia)

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Laitetaan nyt esille jos joku vaikka saa ideoita nikkaroida kotonaan jotain vastaavaa. Tehkää paremmin, itse en jaksanut kauheasti panostaa vaan kyhäsin nopeasti puulaatikon ja kiinnitin siihen ovet :mrgreen: .

http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nano/HQI_asennus/

Näyttää aika massiiviselta altaan kokoon verrattuna mutta kun katsoo koko huoneen kokonaisuutta niin ihan hyvin se lopulta sopii sisustukseen.

Varsinkin kun aioin viereiseen kirjahyllyyn tehdä ovet jossakin vaiheessa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

"Tulkoon valkeus" :mrgreen:

Merivesipuolellella taitaa tuo valon osuus olla 89,999% harrastuksesta?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Päiväntasaajalla paistaa aurinko aika kirkkaasti. Siellä paikalliset kalat että korallit saavat hiukkasen enemmän valoa kuin meidän paikalliset ahvenet. [;)]
Mutta ei se valon osuus taida olla tuota luokkaa mitä mainitsit.
arska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 23:30, 21.01.2003
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Aika asialliselta vaikuttaa,mikä on valaisimen teho?
Miten ilman kierto onnistuu noin suljetussa tilassa?
Mulla on kaappi ylhäältä täysin auki ja vielä puhallin puhaltamassa eikä silti tunnu jäähdytys riittävän.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

arska kirjoitti:Mulla on kaappi ylhäältä täysin auki ja vielä puhallin puhaltamassa eikä silti tunnu jäähdytys riittävän.
Laitapa puhallin puhaltamaan suoraan alaspäin veden pintaa kohden niin huomaat eron - pitäisi lämmöt pysyä kurissa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mutta ei se valon osuus taida olla tuota luokkaa mitä mainitsit.
Saatoin hiukan liioitella 8-)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

arska kirjoitti:Aika asialliselta vaikuttaa,mikä on valaisimen teho?
Miten ilman kierto onnistuu noin suljetussa tilassa?
Mulla on kaappi ylhäältä täysin auki ja vielä puhallin puhaltamassa eikä silti tunnu jäähdytys riittävän.
Lamppu on 150w ja lisäksi sen takaa hyllyn alla on 36w sinivaloa. Vanhat 4*9w pl-putket.

Puhaltimet puhaltaa lampun ja vedenpinnan väliin, estää lämmön siirtymisen veteen. Kaappi on erittäin "väljäksi" rakennettu eli on irti seinästä ja ovien välissä on raot.

Lämpöjä olen tietenkin tarkkaillut ja ihan hyvin pysyvät kurissa. Jos tuntuu että ei muuten riitä niin lisään puhaltimen tai teen kaappiin reiän yläreunaan.

Toistaiseksi kaappi ei ole millään kiinni vaan roikkuu pelkästään hylykannakkeista, juuri siksi jos vaatii jotain muutoksia.
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Jos suunnitelee saman tyyppistä nanoa kun sinulla, kannattaako edes yrittää pelkillä loisteputkilla?

Helpottaisi vain valokannen suunnittelua huimasti.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Mikä sulla on kalkkiveden "tippalukkona" ?

Se oranssi...
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

samij76 kirjoitti:Jos suunnitelee saman tyyppistä nanoa kun sinulla, kannattaako edes yrittää pelkillä loisteputkilla?

Helpottaisi vain valokannen suunnittelua huimasti.
Hillyman varmaan kommentoi miten hän meinaa mutta minun mielestä tietysti voit, nanossa loisteputket ovat ihan ok, suunnittelet vaan sen altaan näin että pituus on sen verran että sinne saat mahtumaan 18 w putket tai 15 w putket. 15W riittää 50 cm pitkä allas että saat ne valokanteen mahtumaan, siihen sitten Philipsin actinic putkia ja päivänvaloa kaveriksi. Jos teet 18w niin värisävyjä paljon enemmän tarjolla.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

samij76 kirjoitti:Jos suunnitelee saman tyyppistä nanoa kun sinulla, kannattaako edes yrittää pelkillä loisteputkilla?

Helpottaisi vain valokannen suunnittelua huimasti.
No mulla oli aluksi pelkät loisteputket mutta 1w/litra ei tuntunut riittävän acroporille mitenkään, ei siis kasvua tapahtunut ja en jaksanut enää katsoa ruskeita acroporia.

Kuten rambi totesi niin allas tarpeeksi pitkäksi, minulla 60cm joten ei mitään kunnollisia loisteputkia saanut. 18w putket kun ovat 62cm kantojen kanssa niin ne eivät sopineet valokanteen. Suosittelen 18w putkia.
Mikä sulla on kalkkiveden "tippalukkona" ?

Se oranssi...
Kyseessä on sairaalan tippaletku, tippalaskurista on puhkaistu sellainen verkko joka menee kalkista tukoon ja se oranssi osa on se säädin jolla saa tipotuksen säädettyä.
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

HillyBilly kirjoitti: No mulla oli aluksi pelkät loisteputket mutta 1w/litra ei tuntunut riittävän acroporille mitenkään, ei siis kasvua tapahtunut ja en jaksanut enää katsoa ruskeita acroporia.

Kuten rambi totesi niin allas tarpeeksi pitkäksi, minulla 60cm joten ei mitään kunnollisia loisteputkia saanut. 18w putket kun ovat 62cm kantojen kanssa niin ne eivät sopineet valokanteen. Suosittelen 18w putkia.
Olin ajatellut kuution muotoista allasta mihin olisin sitten sommitellut niin monta "työvalaisimen" putkea kun vaan mahtuu. esim. 40cmx40cm alalle saisi ilman kuristimia varmaankin ahdettua 16 kpl näitä 11w putkia. Kuristimet laittaisin sitten kannen levyn yläpuolelle jotta kaikki lämpö ei menisi altaaseen.

Sähköä viritys ei säästä yhtään mutta kuvittelen että lämmöt pysyisivät paremmin kurissa. Muttaa riittääkö valomäärä sitttenkään?
Rosmariini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 20:59, 22.01.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Noita 11w pöytävaloja ei taida saada kuin 4000-6000k eli jäisi aika vaaleaksi ja sinisävyhän olisi parempi käsittääkseni. Minullakin on idea tasolla jonkinlainen nanoprojekti, joten voisin tässä samalla kysellä, että jos valaistusta yrittäisi tehdä esim kolmella 15w tavallisella loisteputkella, joista yksi olisi päivänvalo niin mitä niiden kahden muun kannattaisi olla?
Ja mikäs oikeastaan olisi se optimaalisin värilämpötila korallien kannalta?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Näitä 9w pl-putkia joita työvalaisimissa käytetään saa myös sinivaloina, osram dulux s 9w/67.

11w putkista ei ole minulla tietoa saako niitä sinivaloina.

Itselläni oli 9w putkia siten että 5 tavallista ja 3 sinivaloa, omasta mielestäni oikei hyvän sinertävä mutta myös kommentteja liian sinisestäkin sain [;)] .

samij76: tuollainen määrä pl-putkia kuristimeen maksaa käsittääkseni jo aika paljon joten ei taida säästöä monimetallin hintaan juuri tulla. Varmasti ihan toimiva jos vielä sitä sinivaloa jollakin keinolla sinne laittaa, esim. niillä 9w putkilla jos ei muuten.

Rosmariini: 2 päivänvaloa (mieluusti yli 5000k) ja yksi sinivalo voisi olla hyvä suhde mutta 45w ei riitä kuin joillekkin pehmeille koralleille. Kannattaa siis miettiä että haluaako jossain vaiheessa sellaisia koralleja jotka tarvitsevat enemmän valoa. Laittaa heti alusta asti sellaiset valot mitä tulevat korallit vaatii.

Pl-putkien aikana altaassani oli myös erittäin tummunut hiekka, joku levä siinä ilmeisesti kasvoi. Monimetallin tulon myötä se vaaleni todella nopeasti ja levä hävisi. Vasten parempaa tietoa olettaisin valolla olevan jonkinmoinen yhteys mutta voi olla että kyseessä oli vain normaalia kypsymistä joka vain nopeutui paremman valon tulon myötä.

(ps. itsekkin pelkäsin ihan turhaan monimetallin tuomaa lämpöä, puhaltimilla sen saa kuriin)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”