Kirjoittelua nimimerkin suojassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

prboy kirjoitti:Minulla ei ole tapana keskustella puhelimitsekaan henkilöiden kanssa, jotka eivät kerro nimeään, vaan lyön luurin korvaan. Huppupäistenkin kanssa puhuminen on tylsää. Sinä näet minut, mutta minä en sinua.
Ei varmaan kukaan puhu puhelimessa täysin vieraiden ihmisten kanssa, mutta toisaalta ei siellä luurin toisessa päässä tai vaikka kadulla olekaan koko loppua maailmaa. Internetin luonne on täysin toisenlainen kuin puhelimen tai "todellisen maailman".
prboy kirjoitti:Taidanpa kommentoida täälläkin tästä lähin vain sellaisten henkilöiden kirjoituksia, joiden nimi löytyy käyttäjätiedoista.
Tuo olisi kyllä sääli. Riittäisikö, jos lähettäisi henkilötietonsa sinulle yv:nä?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Nettiyksityisyydestä kyllä tulee väkisinkin minulle aina sellainen ajatus, että mitä tässä oikeasti pyritään suojaamaan? Teksti netissähän on vain tekstiä netissä. Ihmiset, hyvät ja pahat, ovat olemassa ja jos jotain ilkeää haluaa tehdä niin uhrin löytää kyllä jostain. Jos jonkun ihmisen osoitetiedot sattuvat löytymään netistä, miksi tämä joutuisi todennäköisemmin ilkeyden kohteeksi kuin sellainen jonka tietoja ei löydy netistä? Osoitteen, puhelinnumeron tai muun tiedon voi kaivaa netistä, puhelinluettelosta tai ihan mistä vaan, tai sitä ei tarvita ollenkaan.

Ei murtovaras tarvitse etukäteen osoitetta johon murtautua. Hän voi valita kohteen ihan millä perusteella vain. Tietenkin jos joku on aikeissa varastaa nimenomaan kaloja tai akvaariotarvikkeita, hänen kannattaa etsiä akvaristien osoitteita. Aika harvinainen juttu, tosin olisi kyllä aika murheellista jos pallokalani olisivat kadonneet kun menen kotiin. Osoitteen sijaan varoisin ennemminkin kertoilemasta avoimesti netissä sitä, jos sattuisin säilyttämään kotonani kulta-aarteita, aseita, huumeita tai muuta erityisesti varkaita tai muita kiinnostavaa. Tai jos olisin kovasti ihastuttava ihminen enkä haluaisi ihailijoiden yhteydenottoja, en ehkä kertoisi itsestäni paljon muutakaan. Jos yleensä jotain nettiin kirjoittelee, henkilöllisyyden tositekijä (joita kai eniten pelätään) kaivaa kuitenkin joko itse tai maksaa jollekulle sen tekemisestä. Kyse on siitä MITÄ kertoo, ei siitä yrittääkö peitellä henkilöllisyyttään.

Yksi sellainen asia jota en viitsi laittaa kaikille näkyville on työsähköpostiosoite. Se ei johdu siitä etten luottaisi foorumin käyttäjiin tai haluaisin salata sen muuten, vaan siksi että erilaiset härvelit etsivät automaattisesti osoitteita ja käyttävät niitä spammin lähettämiseen. Sähköpostiosoitteeni on kyllä helppo arvata, työpaikan nimi taitaa tulla puhelinnumeron omistajana jos kyselee tiedustelusta ja etunimi piste sukunimi siihen eteen ja com perään auttaa kummasti. Puhelinnumeronhan saa siinä samalla numerotiedustelusta, eiköhän ne kerro auliisti senkin missä päin Siuntiota asun.

Jos joku haluaa minulle jotain ikävyyksiä aiheuttaa, kyllä hän minut löytää. En usko että se, mitä akvaarioharrastuksestani täällä kerron liittää kovin paljon sellaisia asioita henkilööni jotka niin voimakasta negatiivista kiinnostusta voisivat aiheuttaa että joku kiinnostuisi pahanteosta. Mitä väliä sillä sitten on tietääkö joku kuka nämä jutut kirjoitti? Silloin minun tietoni ovat "samanarvoisia" kenen tahansa satunnaisesti valitun ihmisen tietojen kanssa. Jos olen satunnainen uhri, ei sillä ole väliä mistä tiedot löytyivät vai löysikö pahantekijä minut muuten vaan ilman että koskaan oli kuullutkaan osoitettani tms.

Ihan eri asia on se, jos joku ihminen ei halua nimeään liitettävän osoitteeseensa. Nämä täälläkin kirjoittaneet ahdistelun uhriksi joutuneet varmaankin haluavat pitää tuon tiedon salassa (jos vain pystyvät). Minä puolestani haluan, että jos joku vanha tuttu vaikkapa haluaa löytää minut, löytää perille vaikka ainoa asia jonka tietäisi on nimi. Se että harrastan akvaarioita ja kirjoittelen netissä ei sikäli muuta yhtään mitään, minä, osoitteeni ja puhelinnumeroni ovat kaikki olemassa enkä pyri mitenkään salaamaan sitä että ne kuuluvat samalle henkilölle. Netissä sitten vaan kirjoittelen asioita jotka saavatkin olla julkisessa jakelussa.

Mika
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

prboy kirjoitti:Olen mukana parissakin lintulistassa. Olisi ennen kuulumatonta, että siellä kerrottaisiin havainnoista nimimerkkien takaa. Meillä on erinomainen postilista kovakuoriaisharrastajille jne. Eiköhän olisi korkea aika saada...
Postituslistojen tiedot pysyvät yleensä suljetun joukon sisällä. Olen itsekin monen postituslistanjäsen opiskelujen puitteissa, eikä vaaraa ole, että tiedot joutuisivat vääriin käsiin. Keskustelupalsta, kuten AW on täysin vapaa, kaikkien luettavissa ja kaikki voivat vapaasti rekisteröityä tänne.

Sen lisäksi monet ulkomaalaiset "firmat" tai muut tahot harrastavat tietojen kopioimista ikuisiksi ajoiksi omille levyille. Jos nyt poistat vaikka sivusi netistä, voit olla takuu varma, että löydät sivusi jostain taiwanilaiselta palvelimelta sellaisessa muodossa kuin ne olivat ennen poistoa.
Pitäisi varmaan lopettaa kokonaan pelkällä nimimerkillä kirjoittavien tekstien kommentointi.
On täysin sama, käyttääkö nimmaria vai nimeään, niin kauan kuin mikään taho ei vaadi henkilötodistuksien esittämistä - tai jollain muulla tavalla pysty todistamaan henkilöllisyyttään. Yhtä kasvoton matti meikäläinen tai liisa lipsukkakin on kuin mmeik tai llips. Kuinka monta esim. M. Virtastakin mahtanee Suomessa olla?

Kun luen tekstiä, en niinkään tuijota nimeä tai nimimerkkiä, enkä yleensä muutakaan tietoa; Enemmänkin kiinnitän huomiota kirjoitustyyliin ja asiasisältöön. Jos tieto vaikuttaa hyvältä ja uskottavalta, ottanen siitä lisää selvää. On täysin sama, kirjoittiko sen mmeik vai matti meikäläinen, ei se nimi siitä kirjoituksesta yhtään sen uskottavampaa tee. Ja mitä enemmän kirjoituksessa turvaudutaan lähteisiin, sitä enemmän toivon, että ne lähteetkin mainitaan, jotta halutessaan tiedon paikkansa pitävyyden voi tarkastaa.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

mjalava kirjoitti:Ei murtovaras tarvitse etukäteen osoitetta johon murtautua. Hän voi valita kohteen ihan millä perusteella vain. Tietenkin jos joku on aikeissa varastaa nimenomaan kaloja tai akvaariotarvikkeita, hänen kannattaa etsiä akvaristien osoitteita. Aika harvinainen juttu, tosin olisi kyllä aika murheellista jos pallokalani olisivat kadonneet kun menen kotiin.
Ei kyse tarvitse olla akvaariotarvikkeista tai rakkaista pallokaloistasi vaan esimerkiksi siitä, että kerrot täällä olevasi lähdössä lomalle ja pähkäilet miten kalat pärjäävät yksinään. Tuuletat kahden viikon sukellusreissua toiselle puolelle maailmaa. Toisessa viestissä ehkä linkität kuvan akvaariostasi ja kun kuvan rajaus on vähän löyhä kulmasta pilkahtaa myös hieno uusi kotiteatterivirityksesi. Niin simppeliä se on. Eikä kyse ole edes syrjäkujilla vaanivasta huppupäisestä akvaristien sarjamurhaajasta vaan pikkukeikkoja tehtailevasta pikkunilkistä.

Jotenkin tuntuu kuin monelta unohtuisi ensinnäkin se, että vaikka olemme kaikki saman harrastuksen kilauttamia, ei se tarkoita sitä, että olemme kaikki yhtä kivoja ja kilttejä ihmisiä. Se murtokeikkoja tehtaileva pikkunilkkikin voi olla akvaarioharrastaja. Tai myöskään sitä, että tällä palstalla liikkuisi vain niitä jotka tunnemme, edes nimimerkiltä. Tämä ei ole suljettu yhteisö, akvaristien lintukoto. Tälläkin hetkellä tilanne näyttää olevan "12 rekisteröitynyttä, 5 piilotettu ja 19 vieraita". Eli jokaista rekisteröitynyttä kohti on saman verran tuntemattomia lukijoita (tiedän kyllä, että niistä osa voi olla rekisteröityneitä, jotka eivät ole kirjautuneita sisään lukiessaan viestejä), joista emme tiedä senkään vertaa, kuin nickillä surffaavista.

Lisäksi kannattaa muistaa se, että 60-vuotiaan miehen on ihan eri asia laittaa yhteystietonsa julkisesti näytteille kuin 20-vuotiaan yksinasuvan naisen. [;)]
Citrus paradisi
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

mjalava kirjoitti:Nettiyksityisyydestä kyllä tulee väkisinkin minulle aina sellainen ajatus, että mitä tässä oikeasti pyritään suojaamaan?
Mitä ennemmän annat tietoja itsestäsi, sitä paremmin toinen voi esiintyä sinuna. Esim. matkapuhelinoperaattoreille tulee päivittäin puheluita, joissa kaveri tai täysin tuntematonkin esiintyi toisena henkilönä (tiedot saanut esim. myynti-ilmoituksista tmv). On tehty pilaa siten, että esim. laitetaan kaverin liittymä kiinni, kun esiinnytään operaattorille nimellä, osoittaalla ja ehkä vielä tietää sotun tai henkilötunnuksenkin. Tilataan tavaroita toisen nimissä yms. Pahimpia on tietysti luottokortin väärinkäytökset.

Myöskään yritykset eivät ole enää murtautumisen kohteina, vaan viimeaiakaisten tutkimusten mukaan yhä enemmän netissä tapahtuneista murtautumisyrityksistä kohdistuun nimenomaan yksityishenkilöiden koneisiin. Minusta ei ole mitenkään liioiteltua, jos omia tietojaan ei halua netissä yleisesti jaella.

Ei ole mitenkään mukavaa löytyy yhteystietojaan, kuvaansa yms. jostain kuwaitilaiselta palvelimelta. Itselleni ei tulisi mieleenkään liittää nettiin mitään henkilökohtaista, joka olisi kaikkien saatavissa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

greippi kirjoitti: Ei kyse tarvitse olla akvaariotarvikkeista tai rakkaista pallokaloistasi vaan esimerkiksi siitä, että kerrot täällä olevasi lähdössä lomalle ja pähkäilet miten kalat pärjäävät yksinään.
Itse asiassa tässäkin on kyse siitä, että kirjoitetaan _asioita_ joita ei pitäisi kirjoittaa, ei siitä kuinka tarkkaan pitäisi henkilöllisyytensä piilottaa. Jos ei paranoiaan asti jaksa tekeytyä tuntemattomaksi, niin nimen kuin osoitteenkin saa kyllä kaivettua konstilla jos toisellakin. Ja kun en kaikissa yhteyksissä halua olla tuntematon, on vaikea yhdessä yksittäisessä foorumissa tms. juurikaan hyödytä piilotella.
Jotenkin tuntuu kuin monelta unohtuisi ensinnäkin se, että vaikka olemme kaikki saman harrastuksen kilauttamia, ei se tarkoita sitä, että olemme kaikki yhtä kivoja ja kilttejä ihmisiä. Se murtokeikkoja tehtaileva pikkunilkkikin voi olla akvaarioharrastaja.
Minulla on valitettavan paljon kokemusta siitä, että kaikki ihmiset eivät ole kivoja tyyppejä. Toisaalta on tässä sekin puoli, että kuinka pitkälle myöntää etukäteen tappionsa ja rajoittaa elämäänsä sen perusteella että epäilee kaikkea ja kaikkia. Itse asiassa täytyy myöntää että ehkä olen itse jossain määrin epäluuloinen tapaus sikäli, että hyvinkin helposti epäilen kaikkea ja kaikkia mutta pyrin välttämään sitä, että antaisin sen kovin näkyvästi vaikuttaa toimintaani. Haluan elää ja olla niinkuin itse päätän, ja jos joku kohtelee väärin, niin siihen puututaan heti ja kovin keinoin. Kovilla keinoilla en nyt tarkoita mitään omankäden oikeutta vaan sitä, että esim. jos joku keksii ruveta puhelinhäiriköksi, niin ei montaa soittoa tarvita kun rikosilmoitus seuraa jne.

Pääasia kuitenkin tuossa jutussani oli se, että oleellista ei niinkään ole se tietääkö satunnainenkin lukija kuka jonkin jutun kirjoitti vaan se, mitä on kirjoitettu. On varmasti paljon asioita joista on mukavampi kirjoitella nimimerkin suojissa ja teenhän minäkin sitä joskus toisaalla. Ei kaikkea kaikille, mutta on olemassa sellaisiakin asioita joista voi kirjoitella omana itsenään - jopa netissä.

Mika
FN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 204
Liittynyt: 19:03, 29.09.2003
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja FN »

prboy
Minkäpäs sille mahtaa, jos kantti ei kestä seistä sanojensa takana. Kukin taaplaa tyylillään.
Se, että itse en käytä nimeä (tai edes nimimerkkiä) johtuu aivan muusta kuin siitä etten seisoisi sanojeni takana. Tässä threadissä on jo tullut varteenotettavia pelkoja netin turvallisuudesta ja muista haitoista. (esim. roskaposti, jota itselleni ei tule yhtään...)

Sopivasti eri keskustelupalstojen tietoja yhdistelemällä ja esim. tätä palstaa lukemalla saa aika paljon selville ihmisistä - ja heihin liittyvistä asioista. Mainittu murtovaras skenaario oli erittäin hyvä paha esimerkki. Mahtaisiko täältä muuten saada joidenkin osalta vinkkejä esim. työkoneen salasanoista ? Aika useinhan salasanat liittyvät harrastuksiin tai lemmikkeihin. *jos tunsit piston sydämmessäsi niin muista vaihtaa se*

Kannattaa olla siis varovainen. Liialla sinisilmäisyydellä voi hankkia ikävyyksiä. Se miten itsekukin tietojaan jakelee on omissa käsissä ja toivon, että sillä käyttääkö nimeään vai nimimerkkiä ei ole merkitystä keskusteluissa.

ps. Tämähän on harvinaisen tiukasti moderoitu keskustelupalsta, joka on vain hyvä asia, koska kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä sananvapauteen liittyvää vastuuta tai edes alkeellisimpiä käyttäytymissääntöjä. Se ei tarkoita sitä, etteikö 'nurkan takana' olisi trolleja ja muita häiriköitä vaanimassa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Omaa nimeäni käytän netissä hyvinkin paljon ja löytyypä se AW:n tiedoistakin. Lisäksi AW jokatapauksessa jakelee minun nimeäni noitten artikkelien takia. Löytyy oma nimi koristamasta oikein Googlen hakuakin 8-)

Häiriköitä on aina ollut ja tulee olemaan. Jaksa suhtautua johonkin merentakaiseen hulluun kovin vakavasti. Tai vaikka olisi naapurissakin.
Tulee aivan liian paranoidiseksi, jos rupeaa miettimään koko ajan, että mitähän kauheaa tänään voi tapahtua. Fatalisti olen, jos on tapahtuakseen niin sitten on.

Oman nimen käytöstä netissä ollut loppujen lopuksi vain hyviä kokemuksia. Saanut melkoisesti uusia tuttavuuksia erilaisten asioiden tiimoilta.

Huonopuoli on tietysti tuo roskaposti, mutta sitä nyt tulee vaikka nimi ei olisikaan netissä ja sähköpostiosoite vasta avattu...
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

mjalava kirjoitti:Itse asiassa tässäkin on kyse siitä, että kirjoitetaan _asioita_ joita ei pitäisi kirjoittaa, ei siitä kuinka tarkkaan pitäisi henkilöllisyytensä piilottaa.
Kun kyseessä on kotona tapahtuvasta harrastuksesta kirjoittelu, on vaikea välttää sitä, että esimerkiksi juuri kotia koskevia tietoja ei lipsahtaisi, samoin kuvia. Toki jokaisen omalla vastuulla on huolehtia, ettei kyseisiä tietoja palstalle kirjoittele, mutta niiden tietojen vartioiminen on paljon helpompaa, kun sen tekee lähtökohtaisesti suojatummista asetelmista.

En minä vastusta sitä, että jotkut kirjoittelevat nimellään ja tarjoavat henkilötietonsa kaikkien ulottuville. Vastustan sitä ajatusta, että kaikkien pitäisi niin tehdä ja jos eivät tee, ovat selkärangattomia eivätkä seiso sanojensa takana. Tai hysteerisiä, lapsellisia, pelkureita.
FN kirjoitti:Mahtaisiko täältä muuten saada joidenkin osalta vinkkejä esim. työkoneen salasanoista ? Aika useinhan salasanat liittyvät harrastuksiin tai lemmikkeihin.
Luultavasti helposti. Ainakin sähköpostiin, jollei ihan työkoneelle. Monen nick näyttää ilmiselvältä käyttäjätunnukselta ja luultavasti myös päinvastoin, eli käyttäjätunnuksenä on nick. Lemmikithän ovat yhtenä suosituimmista salasanoista. Samoin perheenjäsenet. Kolmantena taitavat olla numerot. Ja kas, syntymäajan saakin kätevästi noista käyttäjätiedoista. [;)]
Citrus paradisi
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

greippi kirjoitti:Ei kyse tarvitse olla akvaariotarvikkeista tai rakkaista pallokaloistasi vaan esimerkiksi siitä, että kerrot täällä olevasi lähdössä lomalle ja pähkäilet miten kalat pärjäävät yksinään.
Minä ainakin tunnustan tapelleeni kummallisten näppäimistöjen kanssa pitkin Eurooppaa vain antaakseni palstan lukijoille kuvan että olen maisemissa, meille ei kannata murtautua. Nykyään kun ei tarvitse edes omistaa mitään arvokkaampaa vaan kaikki vesihanoja ja rikkalapiota myöten kelpaa varkaille.
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minä esiinnyn nimimerkin takaa samasta syystä kuin moni muukin tässä keskustelussa on kertonut: yksityisyyden suojan vuoksi. Kerran yhdestä häiriköstä irti pyristelleenä, en enempää p*skärpäsiä kaipaa. Myöskään nettisivuillani en kerro itsestäni suuremmalti ja olen myös pyrkinyt estämään roskapostikeräilijöiden toiminnan, vaikkakin e-mail osoite sivuiltani löytyy. Internetissä seikkailee kaiken maailman sekopäitä ja jos minulla on pieninkään mahdollisuus estää heitä käyttämästä minun henkilöllisyyttäni tai hyödyntämästä sitä kierosti, niin sen teen.

Todellisessa elämässä esittelen aina itseni nimeltä ja annan jopa yhteystietoni, jos siihen on tarvetta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kirjoittelua nimimerkin suojassa

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Saara kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Omalla nimellään esiintyminen internetissä ei välttämättä ole fiksua, koska kukaan ei ensinnäkään voi tietää missä tilassa viestiä kirjoitat (esim. kännissä, vihaisena, tms.).
En kannata sitä, että ihmisiä painostetaan luopumaan nimimerkeistä, mutta toki kukin vastaa omista teoistaan ja teksteistään, oli sitten kännissä tai ei.
Vastaa joo, mutta mietipä noita mainitsemiasi esimerkkejä...
Jos rattijuoppo ajelee kännissä ja tuhoaa kenties jonkun muun elämän, ja teloo itsensäkin loppuiäkseen, niin silti se asia ei välttämättä ole internetissä kaikkien luettavana koko loppuikänsä.
Lisäksi vertaat kyllä vähän eri tason mokailua.

Unohdus on hieno asia, ja se on jäämässä nykyaikana pois, kun kaikki keskustelu tallennetaan.
Enää ei voi unohtaa.
Muista sekin, että ei siihen mokailuun aina viinaa tarvita. Se oli vaan yksi esimerkki.
prboy kirjoitti:Pari henkilöä on pystynyt perustelemaan hyvin nimimerkin takana pysymisen. Suon sen heille. Kaikki muut ovat esittäneet lapsellisia pelkoja erilaisista nettihäiriköistä et cetera. Minkäpäs sille mahtaa, jos kantti ei kestä seistä sanojensa takana. Kukin taaplaa tyylillään.
En tiedä miten muilla, mutta minulla on sellainen juttu, että kun saan näppäimistön käteeni muutun ultrarohkeaksi ja häikäilemättömäksi sanailijaksi. En ikimaailmassa sanoisi samoja asioita päin naamaa.

Kanttini kestää olla sanojeni takana, mitä olen suustani päästänyt, mutta ei aina sen takana, mitä näppäimistöltä päästelen. Päänsä aukominen tietokoneen monitorin takaa on aivan liian helppoa.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kirjoittelua nimimerkin suojassa

Viesti Kirjoittaja jusa »

prboy kirjoitti:Niinpä, olen aika pitkälti samaa mieltä. Miksi ihmeessä akvaariokeskustelupalstalla, jonka tärkein tavoite on tiedonvälitys, ei voi esiintyä omalla nimellään? Onko sinun käyttäjätiedoissasi oikea nimesi? Jos ei, niin miksi?
Ei ole oikeaa, ei ole väärää. Syy miksei ole johtuu siitä että minulle on tarjottu mahdollisuus kirjoittaa nimimerkin takaa ja käytän sitä kyllä mielelläni hyväkseni. Nimimerkin takaa postaamisen kynnys on huomattavasti matalampi vaikkakin nykyisellään hyvin usea AW:n käyttäjä tuntee minut henkilökohtaisesti. Minua ei kiinnosta tuoda nimeäni julki akvaario-aiheisella keskustelupalstalla erinäisistä syistä, mutta yksikään ei johdu siitä että tykkäisin johdatella aloittelijoita harhaan, olen kumminkin lähinnä hyväntahtoisesti liikkeellä. Näkisin kumminkin että vaikka oma nimi poistaisi joiltain henkilöiltä pahimmat ylilyönnit niin se toisi palstalle lisää ilmapiiriä jota jo nyt hyvin usea käyttäjä inhoaa. Saahan sen nimen sinne laittaa jos mieli tekee.

Mitä tulee tuohon Lehtovaaran kommenttiin niin kyseenalaistaisin sitä sen verran että harvoinpa aloittajan kysymykseen tulee yhtä vastausta ja niihin "vääriin" vastauksiin, tuli ne sitten nimimerkin takaa taikka ei, käy hyeenat aika nopeasti kiinni. Tässä nyt suurempi ongelma onkin "paremmat" harrastajat joiden kommentteihin vähemmän harrastanut ei välttämättä yhtä kärkkäästi uskalla kommentoida kun se palaute voi olla aika ikävää. Mutta joo paljon on itse kussakin pätemisen tarvetta, siinä ei auta kuin katsoa peiliin. Varsinkin joskus itseä naurattaa se että mistä se tieto mihin vastaukset pohjautuu on peräisin.
prboy kirjoitti:
Pari henkilöä on pystynyt perustelemaan hyvin nimimerkin takana pysymisen. Suon sen heille. Kaikki muut ovat esittäneet lapsellisia pelkoja erilaisista nettihäiriköistä et cetera. Minkäpäs sille mahtaa, jos kantti ei kestä seistä sanojensa takana. Kukin taaplaa tyylillään
Ymmärrän toki nimeä akvaarioharrastuksen piirissä saaneiden tuskaa siitä kun joku kasvoton nulikka kehtaa olla eri mieltä asioista. V*ttuillakin jopa, siinähän voi vaikka hermostua. Ei auta kuin kestää, tai no, taplata tyylillään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”