Aktiivihiilen käytöstä ym

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:23, 06.10.2003
Akvaarioseurat: FOMA
Paikkakunta: sipoo

Aktiivihiilen käytöstä ym

Viesti Kirjoittaja kk »

Moi kaikille!

Oon tuore tapaus täällä aquawebissä, ja oisin kysellyt minkälaisia määriä ja minkä pituisia aikoja suosittelette käytettäväksi aktiivihiiltä n.350 litrasessa purkissani jossa n.50kg kivee, ei pohjahiekkaa, ei ala-allasta,
150w HQI, n.3000 litran kv.pumput, sanderin model II (ollut vasta viikon)
aikaisempi oli sanderin model I AH 600 .
Asukkeina muutama kivikoralli ja jokunen kala ja rapu.

Muutenkin saa kommentoida kokonpanoa, koska en oo perillä tän hetkisistä systeemeistä.

Nyt oon ajatellu paneutua ees pikkasen nyky systeemeihin,
päivittää tekniikkaa ja ostaa lisää asukkeja.

Jos jollain on tarjolla jotain sopivaa purkkiini, ilmoitelkaa.

terveisin Kari Kovanen
FOMA rules
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Moi Kari,

Jonkin verran toisenlaista mitoitusta suositellaan nykyään riutta-akvaarioon. Erityisesti valoa sinulla on nykymittapuun mukaan todella vähän, 2 x 250 W olisi ehkä lähempänä "yleistä tasoa".

Myös vedenkiertoa nykyakvaarioissa on useimmiten ainakin tuplasti verrattuna sinun akvaarioosi. Esimerkiksi minulla on tällä hetkellä 34x akvaarion tilavuus tunnissa eikä pieni lisä olisi pahitteeksi.

Muutamat muutkin parametrit ovat nykään toisenlaiset kuin aiemmin, esimerkiksi lämpötila saa olla muutaman asteen "ennenvanhaan" suositeltua korkeampi (27-29 C) ja erityisesti suolapitoisuus pidetään nykyään luonnollisella tasolla eli 35 ppt tai 1.026. Nykyään myöskin suurimmassa osassa riutta-akvaarioita ei ole havaittavissa olevaa nitraattia (alle 0.1 mg/l) tai fosfaattia (alle 0.015 mg /l ).

Aktiivihiilisuodatus on hyvin yleistä. Hyvin monet käyttävät aktiivihiiltä jatkuvasti (minä mukaanlukien). Itse vaihdan n. 1/3 hiilestä viikoittain, toiset koko massan esim. kerran kuussa.

Muita moderneja komponentteja ovat DSB (eli paksu(hko) hiekkakerros hienosta korallihiekasta) ja refugium, eli pääakvaarion kanssa samassa kierrossa oleva toinen akvaario, jossa pyritään ylläpitämään pikkuötököitä ja useimmiten myös levää. Eli periaatteessa pieni riutta-akvaario ilman kaloja, rapuja tms. petoja.

Ruokinnassa käytetään nykyään myös paljon erilaisia kasvi- ja eläinplankton tuotteita.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Re: Aktiivihiilen käytöstä ym

Viesti Kirjoittaja simppu »

kk kirjoitti:Moi kaikille!

Oon tuore tapaus täällä aquawebissä, ja oisin kysellyt minkälaisia määriä ja minkä pituisia aikoja suosittelette käytettäväksi aktiivihiiltä n.350 litrasessa purkissani jossa n.50kg kivee, ei pohjahiekkaa, ei ala-allasta,
150w HQI, n.3000 litran kv.pumput, sanderin model II (ollut vasta viikon)
aikaisempi oli sanderin model I AH 600 .
Asukkeina muutama kivikoralli ja jokunen kala ja rapu.

Muutenkin saa kommentoida kokonpanoa, koska en oo perillä tän hetkisistä systeemeistä.

Nyt oon ajatellu paneutua ees pikkasen nyky systeemeihin,
päivittää tekniikkaa ja ostaa lisää asukkeja.

Jos jollain on tarjolla jotain sopivaa purkkiini, ilmoitelkaa.

terveisin Kari Kovanen
Pari kalaa olis tarjolla. Eli kaksi välskäriä. Edellinen thread. :mrgreen:
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Moi

Minulla on aktiivihiiltä kokoajan pari desiä ala-altaassa, vaihdan ne 3-4kk
välein.

En tiedä onko hyötyä, kun on ollut aina. Vesi ei ainakaan ole koskaan ollut kellertävää.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minä olen käyttänyt n. 300-400g tunzen aktiivihiiltä kerrallaan seran tai tetran sukkahousupussissa. Olen hiilet vaihtanut 2-4 viikon välein ja vesi on melkoisen keltaista.

Edellisen hiilenvaihdon jälkeen siirsin hiilipussin vaahdottajan ulostulon yhteyteen ja huomasin, että 4 päivän käytön jälkeen pussi on mennyt tukkoon. Vesi ei mennyt enään pussin lävitse vaan vuosi yli pussista.

Eli yhteenvetona, 300-400g 450L altaassa 2-4vkon vaihtovälillä ei riitä tai pussi ei ole toiminut pumpun puhalluksenkaan edessä :)

Aktiivihiilelle on muuten esim. Salifertillä testi, jolla voi mitata onko käytetyssä hiilessä vielä ytyä jäljellä. Se on vielä minulla ostoslistalla.

EDIT: Jep, pussi oli täynnä detritusta ja kangas oli mennyt ihan tukkoon. Surkea koko pussi systeemi. Pitäisi olla pönttösuodattimessa hiilet!
Viimeksi muokannut Kimmo S, 22:53, 21.10.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mitä se kertoo jos vesi on/ei ole kellertävää?
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 12:56, 13.09.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

mikkokoo kirjoitti:Mitä se kertoo jos vesi on/ei ole kellertävää?
No ainakin sen, että valo läpäisee vettä huomattavasti huonommin jos on kellertävää...
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:Mitä se kertoo jos vesi on/ei ole kellertävää?
Se kertoo myös sen että onko käytössä 6500 k / 14.000k polttimo [;)]
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Minulla hiilet on ala-altaassa, esim. miljoonakalojen poikasille tarkoitetussa pinnalla kelluvassa "altaassa".
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kimmo S kirjoitti:Minä olen käyttänyt n. 300-400g tunzen aktiivihiiltä kerrallaan seran tai tetran sukkahousupussissa. Olen hiilet vaihtanut 2-4 viikon välein ja vesi on melkoisen keltaista.

Edellisen hiilenvaihdon jälkeen siirsin hiilipussin vaahdottajan ulostulon yhteyteen ja huomasin, että 4 päivän käytön jälkeen pussi on mennyt tukkoon. Vesi ei mennyt enään pussin lävitse vaan vuosi yli pussista.
Mikä sitten olisi toimivampi pussukka Tunzen hiilelle? Käytössä on Fluvalin sisäsuodatin jonka kammio-osaan ajattelin hiilet laittaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

maisu kirjoitti: Mikä sitten olisi toimivampi pussukka Tunzen hiilelle? Käytössä on Fluvalin sisäsuodatin jonka kammio-osaan ajattelin hiilet laittaa.
Loppujen lopuksi enpä tiedä onko koko pussi hyvä idea :)

Melkeinpä pitäisi olla joku putki, jonka läpi vesi virtaa tasaisesti. Taitaa suurimmassa osassa pusseista olla aika minimaalista veden virtaaminen siellä sisällä. --> Eli sisäsuodatin on oiva.

Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että virtaus ei ole liian kova ja hiilet pääse jauhautumaan suodattimessa pölyksi. Tästä on kokemusta.
Koitin nimittäin kerran asentaa tuon kirotun pussin niin, että pumppu puhalsi pussiin. Tuloksena oli tasainen musta hiilikuorrutus kauttaalleen altaaseen. (Eri asia tietysti sisäsuodattimessa, kun hiilet ovat imupuolella ja imu tulee paljon isommalta alueelta verrattuna voimakkaaseen puhallusvirtaukseen)

Tarkkailin pussin toimintaa, niin kaksi päivää toimii ja sitten menee tukkoon. Kahden päivän ajan vesi näytti menevän tasaisesti pussin lävitse. Ehkä harvempi kudoksinen sukkahousu olisi parempi.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Kimmo S kirjoitti:
Tarkkailin pussin toimintaa, niin kaksi päivää toimii ja sitten menee tukkoon. Kahden päivän ajan vesi näytti menevän tasaisesti pussin lävitse. Ehkä harvempi kudoksinen sukkahousu olisi parempi.
Jaa, että pitäs mennä vissiin verkkosukkahousuja ostamaan :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

HillyBilly kirjoitti:Jaa, että pitäs mennä vissiin verkkosukkahousuja ostamaan :mrgreen:
Niiden pitää sitten varmaan olla Diorin kun hiilikin on Tunzen. :D

Taidan laittaa hiilet alle ja jonkun muotoonleikatun vaahtomuovinpalasen niiden päälle, niin ne eivät sisäsuodattimessa pääse vaeltamaan virran mukana ja hankautumaan ihan jauhoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”