Avainten omistajat, katseet tänne.

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Adrian
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:17, 14.03.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Avainten omistajat, katseet tänne.

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Joo olisin kiinnostunut kuulemaan teidän avainkirjoahvenista, ja haluaisin kysyä pari juttua niistä. Kuinka isoja ne ovat? Minkä kokoisessa altaassa ne asuvat? Minkä kokoisina niistä näkee sukupuolen? Ajattelin vaan että monelta eri taholta saa erilaista tietoa(altaan koosta, kalan koosta...) joten kysympä nyt teiltä fiksummilta :D .
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Itelläni on yksi noin nelivuotias avainkirjoherra päälle kolmisataalitraisessa. Sillä on ollut kaksinkin puolisoa, mutta tämä ukkokala ei oikein niistä syttynyt. Popsi mokoma mädinkin poskeensa. :twisted:

Menenpäs mittaamaan... ööö oliskohan koko komistus pyrstöineen päivineen pikkasen vajaa 15cm. Aiko kookas mutta olen nähnyt isompiakin. Jostain syystä, en tiedä sitte onko tuuria, mutta olen onnistunut aina saamaan avaimissa haluamaani sukupuolta. Mielestäni affenissa näkee käytöksesta ja olemuksesta sukupuolen helpoiten. Kalani oli aluksi pienemmässä altaassa hyvin arka, tuossa isommassa näyttää viihtyvän ja on nenä melkein aina lasissa. Vieläkin se kyllä säikkyy esim. yllättäviä tömähdyksiä.

Mukava otus, varsinainen maskotti, sitä vain ihmettelen miksei sille naaraat kelpaa, ei tuntunut pahemmin piittaavaan morsianehdokkaista. :| Taidanpa pitää sen loppuikänsä ilman lajitoveria.
jorge13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 21:38, 27.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

meikäläisen avaimet (4 kpl, 2 pariskuntaa) ovat noin vähän päälle kolme vuotiaita ja pituutta noin 10 cm evineen. Tarkkaa mittaa en nyt osaa sanoa, kun allas on pimeänä. Aluksi asustelivat kaikki 150 l altaassa, mutta kun kasvoivat isommiksi ja muodostui kutupari, niin oli pakko siirtää toinen pari pois kutuparin tieltä. Kutu aikana ajoivat omia lajikavereita takaa pitkin allasta, mutta muut kalat saivat olla suht'koht rauhassa.
Kudut ei ole johtaneet kuin muutaman kerran parin päivän ikäisiin poikasiin asti. Seura-akvaariossa kun ovat.
Seurallisia kaloja, aina seuraamassa mitä tapahtuu. Vieraita kasvoja mennään piiloon, mutta tuttuja kasvoja tullaan aina morjestamaan ja kerjäämään ruokaa.
Altaan toisesta päädystä näkee eteiseen ja kun on lähdössä ulos tai tulossa sisään, niin siellähän "lätyt" on vahtimassa mikä on meininki.
Toinen pariskunta, joka joutui siirrettäväksi kutuparin tieltä, asustelee väliaikaisesti nyt pienemmässä altaassa ja sen kyllä huomaa. Ovat tulleet aremmiksi.
Mutta siirto on väliaikaista. Kunhan saan isomman altaan, siirrän toisen parin siihen, ja toinen pari saa jäädä 150 l altaaseen.
Adrian
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:17, 14.03.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Adrian »

150-litrasessako ne Jorgella asustaa? No minulla tuli tuossa 2 viikkoa sitten hankittua 2 kyseistä kirjoahventa 130-litraiseen. Ne ovat semmoset n.4-5cm pitkiä. Ajattelin vaan kysyä teiltä mielipiteitä.

Onko lisää avaimen omistajia?
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

MINÄ!! :mrgreen:

Mulla on 4 Avainta 200 litrasessa, ja se tuntuu toisinaan liian pieneltä: Avaimet ovat henkisesti niin suuria. Niinhän se on että mitä suurempi allas, sen parempi.
Omien kokemuksien perusteella ihannekoko altaalle voisi olla semmoiset 250-400L, mutta kyllähän se pienempikin riittänee.

Hyvin seurallisia otuksia ovat. Osaavat hyvin kerjätä ruokaa ja syödä lusikasta survaria. Ne seurailevat tälläkin hetkellä puuhiani tuossa akvan kulmassa. Aina, kun niille näyttää ruokapurkkia, he tulevat etulasiin kieppumaan aterian toivossa.

Tällä hetkellä isoin 2 vuotias poika on noin 13 senttiä, mutta kasvaa varmaan vielä, kun vanhenee...

Itselläni on 2 urosta ja 2 naarasta. Naaraat taistelevat usein keskenään.

Sukupuolen erottaa juuri käyttäytymisestä, selkä- ja peräevän muodosta ja pituudesta, ja tietenkin siitä mahan alla olevasta reiästä, sekä pään muodosta. Uroksilla on korkeampi otsa, kuin naarailla. Joillakin yksilöillä se on jopa pieni kyhmy. Viimeistään sukupuolen erottaa kutu-aikaan.

Veikkaan, että se 130 litranen saattaa jäädä pieneksi jossain kohtaa, tosin ei välttämättä, jos niitä on kaksi ja elävät sovussa?

Avaimet tulevat helposti säikyiksi tai apaattisiksi, jos altaassa ei ole muita kaloja. Tetraparvi on erinomainen ratkaisu tähän ongelmaan. Rauhalliset tetrat, esim. rubiini- tai kardinaalitetrat sopivat avainkirjoahventen seuraan.

Avaimet ahdistuvat ja stressaavat myös vihaisten kirjoahventen seurasta, kun itse ovat niin kilttejä.

Olen nähnyt aikas isoja Avaimia Särkänniemen akvaariossa. Kokoa niillä oli noin 15-20cm, mutta niiden sen hetkisen terveydentilan voin jättää mainitsematta :frown: .
Adrian
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 20:17, 14.03.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Adrian »

vhk, on niitä kaksi, ja vielä ovat pieniä. Mistä sitä tietää jos joskus ostan isomman pöntön [;)] . Ensin ne avaimet oli aika arkoja, mutta kyllä ne on alkanut jo syömään pinnasta ja sun muuta touhuamaan(muttei riehumaan). Ei ole vielä mitään ongelmia tullut, no eiväthän ne ole olleet mulla kun 2 viikkoa. :mrgreen:
jorge13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 21:38, 27.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

joo, 150 l altaassa avaimet uiskentelivat. Noin 4 vuotta sitten, kun ostin avaimet 5 kpl, ne oli vielä pieniä, nuoria ja arkoja. Yksi avain on nyttemmin kuollut. Parisen vuotta tulivat hyvin toimeen keskenään.
Mutta nyt kun kalat on aikuisia ja kutuhomma on tullut mukaan, niin yhdelle parille 150 l tuntuis riittävän nippanappa. Kaksi paria ei mahdu kutuaikaan 150 l altaaseen.
Muut kalat saavat olla rauhassa, kunhan eivät ihan kudun lähelle tuppaudu.
skramble
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 16:42, 16.09.2003

Viesti Kirjoittaja skramble »

minulla on 300 litrainen akvaario jossa uiskentelee 3 lehtikalaa parvi mustatetroja 2 haarniskamonnia 2 partamonnia 4 palettikalaa 3 leväbarbia. Olisin halukas hankkimaan vielä avain kirjoahvenia, voiko sinne laittaa niitä?
hhööö
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

skramble kirjoitti:minulla on 300 litrainen akvaario jossa uiskentelee 3 lehtikalaa parvi mustatetroja 2 haarniskamonnia 2 partamonnia 4 palettikalaa 3 leväbarbia. Olisin halukas hankkimaan vielä avain kirjoahvenia, voiko sinne laittaa niitä?


Mua epäilyttää nuo palettikalat... Itselläni meinaan paletit on(ja on ollut) vähän vihaisempaa sukua, ja avaimet ovat saaneet kunnon rökitystä itseään pienemmiltä paleteita. Lisäksi palettien nopea, ohjusmainen liikkumis- ja hyokkäämistapa ei sovi Avainten rauhallisempaan tyyliin... Olen kuullut, että palettikaloja on kahden tyyppisiä, lauhkeita kuin lampaat ja jotkut suvut/yksilöt ovat erittäin äkäisiä. Itselläni tässä viime viikolla vain puolivuotias palettiuros retuutti pienen albonipartiksen verille ja lopulta hengiltä.... Mitenkäs palettisi käyttäytyy, uhittelevatko ne kovasti? Aina voi tietenkin kokeilla, mutta mitäs jos ne eivät tulekaan toimeen ja avaimet ovat koko ajan ahdistettuina... :? Tilan puolesta voisi ehkä mennä pari, mutta nykyinenkin kalastosi on jo aikas suuri... voi olla että tulee ahdasta...
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Neljäsataalitraisessani uiskentelee kaksi paria Jarilta (jartzu65) ja Susalta (piitulainen) ... öö ... sosialisoimiani (?) avaimia sekä yksi nuorempi pari itse liikkeestä hankkimiani yksilöitä. Koko vaihtelee 12-15 cm. Tässä altaassa ja kalastossa on muodostunut jonkinlainen kauhun tasapaino ja jokainen tietää noin pääsääntöisesti paikkansa. Joskin aina kun joku keksi ruveta kutupintaa putsaamaan tila menee tietenkin uusjakoon vaikka eukkoakaan ei olisi vielä lämmitelty. Suhteellisen toimiva kokonaisuus: kuusi avainta, vähän kolmattakymmentä keisaritetraa (osa tässä altaassa syntyneitä) ja pohjalla parikymmentä monnista kolmesta eri sortista.
Tero Kankaanperä
skramble
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 16:42, 16.09.2003

Viesti Kirjoittaja skramble »

Ei ne palettikalat nyt niin hirveän agressiivisia ole välillä vain kun ovat poikasia hankkineet, mutta uusi 200 litrainen akvaario on tulossa johon olen kaavaillut kalastoksi parvi neontetroja, parvi tiikeri/viisiraitabarbeja, piikkisilmiä sekä jotain corydoras monneja mahtuisivatkohan ne sinne jos ei 300 litraiseen?
hhööö
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Itselläni on 5 avainta: yksi varma pariskunta, yksi todennäköinen pariskunta ja yksi ulkopuolinen ressukka karanteenialtaassa silmän sumentumisen takia. Tällä hetkellä tuo suurin koiras taitaa olla jotain 10cm, muut ovat pienempiä.

Itse päädyin avaimiin, koska joka paikassa sanottiin niiden olevan rauhallisia ja sävyisiä ja niin edelleen. Kuitenkin itselläni tuo toinen pariskunta pitää reviirinään käytännössä koko tuota 600-litraista allasta. Missään kohtaa akvaariota ei ole sellaista paikkaa, jossa muut saisivat varmasti olla rauhassa. Tilannetta varmasti pahentaa tuo pariskunnan aikaansaama poikasparvi, joka kyllä alkaa olla jo onneksi sen verran varttunut, että vanhempien ei tarvitse koko ajan olla häätämässä muita pois niiden luota. Olen yrittänyt lisätä akvaarioon kantoja ja kasveja ikään kuin reviirirajoiksi, mutta mitään isompaa vaikutusta ei silläkään ole ollut asiaan.

Altaassa on muina asukkeina 3 timanttitonkijaa (alle 10cm kokoisia), 6 täplä- ja 6 kuparimonnista, 5 leväbarbia, 4 kongontetraa, 1 marmoripuikkokala ja isopurjepleko. Ainoastaan tuo yli 20cm kokoinen pleko saa olla rauhassa noilta terroristivanhemmilta.

PS. Jos joku haluaa halvalla avainten poikasia, täältä löytyy. ;)
Ahven on peto kalaksi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ana_H, saanko udella että mistä liikkeestä olet ostanut nuo avaimesi?? [;)]
Fishy fella.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

vhk kirjoitti:Ana_H, saanko udella että mistä liikkeestä olet ostanut nuo avaimesi?? [;)]
Tuo terroristipariskunta on Safarista ja nuo 3 muuta Coralista.

Muuten oikein mukavia kaloja, tosin tuo niiden käytös ei vastannut aivan sitä mitä odotin. :)
Ahven on peto kalaksi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ana_H kirjoitti:
vhk kirjoitti:Ana_H, saanko udella että mistä liikkeestä olet ostanut nuo avaimesi?? [;)]
Tuo terroristipariskunta on Safarista ja nuo 3 muuta Coralista.

Muuten oikein mukavia kaloja, tosin tuo niiden käytös ei vastannut aivan sitä mitä odotin. :)


Juu, kiitos :)
Missä Safari on???

Mulla vaan Avaimista kaksi aina kutevat, mutta poikasia ei synny... Syynä todennäköisesti se, ettei kalavanhempien ole annettu itse hoitaa poikasiaan ja näin poikasista(kaloistani) on tullut kyvyttömiä hoitamaan omia poikasia, joten homma jää aina pelkkään kutuun... ja parissa päivässä se aina katoaa... :x
Fishy fella.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

vhk kirjoitti: Juu, kiitos :)
Missä Safari on???
Safari sijaitsee Kaukajärvellä Rautian ja oliko se nyt Löytötexin kanssa samassa rakennuksessa McDonaldsin vieressä, osoite on Juvankatu 4.

Sen verran vielä mainostan (vaikka vähän offtopiciksi meneekin), että mielestä tuo on yksi Tampereen parhaista kalakaupoista. Ei ehkä halvin eikä suurin, mutta altaat ovat yleensä tosi siistissä kunnossa ja myyjäkin (ainakin toinen) vaikuttaa asiantuntevalta ja vastuuntuntoiselta.
Ahven on peto kalaksi.
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

*Vinkki*
Jos olet Tampereelta avainkirjoahvenia etsimässä, kannattaa tulla Tampereen akvaarioseuran huutokauppaan sunnuntaina klo 12.00.

Akvaarioseuran altaista löytyy avainkirjoahvenia, joita saa huutokaupassa edullisesti ostaa. Enemmän tietoa huutokaupasta löydät A-W:n etusivun uutiset-osiosta.

---
Pistetään vielä jatkoksi linkki omien avainteni sivulle:
http://www.sunpoint.net/~ansus/avain.htm
Kuvissa ovat vielä ihan poikasia..
"It's an addiction and it can't be fixed"
Sariko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 08:46, 21.05.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sariko »

Viime viikolla meille muuttanut avainpari (parivuotiaita) päätti kutea eilen illalla, tai noh, semmoista sähläystä se oli :? . Naaras ilmiselvästä näytti tietävän mistä on kyse, uros sen sijaan odotteli, että millon tulee lisää namipaloja ja söi kaikki sitä mukaa. Ihan kuin uros ei olisi hoksannut mistä on kyse, ainakin pyöriskeli sen näköisesti?!! Voiko näin olla, mikäli tämä oli pariskunnalle ensimmäinen kerta?!! En tiedä ovatko kuteneet ennen.
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Meilläkin mätimunat päätyvät aina joko naaraan tai koiraan suihin. Aikaisemmin mätimunat säilyivät 1- 1,5 vrk, mutta tuo aika on koko ajan lyhentynyt ja viimeisimmällä kerralla naaras sai laskettua vain muutamia hassuja mätimunia, kunnes jo kyllästyi koko hommaan ja heitti hanskat tiskiin. Sen jälkeen se onkin sitten käyttäytynyt varsin oudosti.
Simppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:22, 30.11.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Itse hankin kuukausi sitten 325 litraiseen tankkiin avainpariskunnan pitkän laji harkinnan jälkeen. Siellä ne menee vielä muiden kalojen kanssa sekaisin parvessa ja ovat persoja ruuan perään. Vielä ovat vaatimattomat 5 cm, mutta eiköhän ne kasva siitä isommaksi.

Minkä kokoisina avaimet tulee kypsiksi, kutu puuhia varten.

Ostin omat Akvaariokeskuksesta, jossa niitä oli aikapaljon saatavilla.
Jossu224
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:41, 10.09.2003
Paikkakunta: Lpr/Kvl

Viesti Kirjoittaja Jossu224 »

Minäkin ilmottaudun avaimien omistajaksi. Tosin meillä on pariskunta ollut vasta pari viikkoa. Ikää näillä on jo kolmisen vuotta ja asuvat tällä hetkellä 190 litraisessa altaassa.

Kutua ilmeisesti yrittävät, muuta selitystä en niiden käytökselle keksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”