Kalastava akvaristi = luopio?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Kalastava akvaristi = luopio?

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Kalastan ja harrastan akvaariota... olenko mielestänne paha ja kaksinaamainen ihminen? :roll:
jupsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 19:38, 15.03.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupsis »

Kalastuksessa on kaksi "hyvää" muotoa: "omaksi/perheen/suvun/naapuruston /etc. ruuaksi"-kalastus ja kalastus muodon vuoksi. Jälkimmäisellä tarkoitan meitä mato-onkijoita tai perhostelijoita, jotka istumme tai seisomme rannassa, emmekä koskaan saa kalaa.

Jos taas kalastat, kiskot kalat ylös etkä edes syö niitä, voit olla luopio. Ainakin itse söisin kalat akvaariosta, jolleivat ne olisi niin pieniä, ja jollen inhoaisi kalan makua. [;)]

Toki joku näppärä etiikkaan tai moraalifilosofiaan enemmän perehtynyt voi kyseenalaistaa mielipiteeni "hyvästä", mutta minusta nuo ovat oikeutettuja kalastuksen muotoja.
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Osan syön... osan lasken takaisin (epämieluisat lajit ja liian pienet/liian suuret kalat), harrastan siis oikeastaan ns. valikoivaa kalastusta.
Villi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 17:57, 03.06.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Villi »

Minusta ei ole kalastamaan, eikä miehestäkään... Kolme vuotta sitten kokeilimme tuota ruuan hankkimistapaa, mutta kumpikaan ei hennonnut tappaa ahvenraukkaa: Kala pääsi ämpäritä takaisin järveen.
Syön kuitenkin kalaa innolla ja juuri viime viikolla tuumin että on se hyvä ettei akvaariossani ole muikkuja, muuten taitaisivat niin herkulliset kalat jäädä syömättä :|
Minä taidan siis olla se varsinainen luopio, en pysty tappamaan mutta muiden tappama kala kyllä kelpaa...
When I grow up, there will be a day
When everybody's got to do it my way!
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Olen koko pienen ikäni rakastanut vesielementtiä, kaloja ja kalastamista.

En nyt hetkeen ole päässyt narraamaan kaloja, mutta kun olen niitä saanut, niin syötävät olen ottanut mukaan ja muut päästänyt menemään. Jos joku kala kuitenkin saa koukun väärään kohtaan, niin se pääsee kalojen taivaaseen ja lokkien ruoaksi.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Minä kyllä kalastan ja virvelillä saamani hauki tuli kyllä itse tapettua ja ruuaksi asti valmistettua. Kermaa, sipulia, ruohosipulia, pippuria, hauen liha ja grilliin.. Kyllä maistuu.

Eli ei juurikaan tehnyt pahaa tappaa haukea. Itse olenkin aina tehnyt selvän eron lemmikkieläinten ja koti- ja villieläinten välillä. Kaikilla on oma paikkansa. Hauella on paikka mahassani. :mrgreen:
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Piuuuuh... onneksi täältä löytyi näinkin kivasti ymmärtämystä moiselle barbaariselle toiminnalle ja räikeälle ristiriidalle :roll:

Vähän kyllä viime talven pilkkisaaliita tiskipöydällä listiessäni alkoi säälittää olohuoneen nurkasta kuikistelevat silmäparit... Kauhuissaan varmasti olivat kirjoahvenparat suomalaisten heimoveljiensä kohtalosta.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastava akvaristi = luopio?

Viesti Kirjoittaja dsl »

Tuukkah kirjoitti:Kalastan ja harrastan akvaariota... olenko mielestänne paha ja kaksinaamainen ihminen? :roll:
Et. Kalat on hyvää ravintoa. Sitten on eriasia, jos syöt valasta, hain eviä tai jotain vastaavaa.

Jos asuisin maalla, pitäisin varmasti lemmikkinä lihaporsasta tai kahta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja siimis »

Syön kalaa ja kalastankin jos tilaisuus on (harvoin on) sekä tapan saaliin omin käsin. Eipä siinä sen kummempaa.

Vähän järkyttynyt olin, kun kuulin, että osa kanikasvattajista (siis lemmikkikani) pistää 'ylijäämä'puput pataan ja syö hyvällä ruokahalulla. Hermeliinikanikin maistuu sinnä missä isompikin jänö. (hermeliini on se söpö kääpiökani). Mutta mikäs siinä, kukin tyylillään.

Juttelin myös juuri saksalaisen kyyhkyskasvattajan kanssa, joka kertoi että Saksassa on yleinen käytäntö valmistaa ruuaksi kaikki ylimääräiset kyyhkyt, eli ne jotka eivät lennä riittävän nopeasti (viestirodut) tai eivät täytä rotumääritelmää (muoto- ja värirodut). Hän ei kuulemma itse siihen pysty, kun linnuista tulee niin kesyjä. Naapurit kuulemma pitävät häntä outona :roll:
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minun suhteeni kalastamiseen on kaksijakoinen. Toisaalta olen aikoinani onkinut tyytyväisenä, ja olen sitä mieltä että kalat ovat niin laaja eläinryhmä, että jos omistaa joitakin (trooppisia) lajeja, ei ole sen perusteella loogista kieltäytyä syömästä/pyydystämästä muita lajeja. Näin siis teoriassa.

Käytännössä olen alkanut pohtimaan, että koska kukaan ei kalasta henkensä pitimiksi, vaan kyse on ainakin osaksi viihteestä tai urheilusta, siinä on jotakin arveluttavaa. Tarkoitan, että elävien ja kärsimiskykyisten olentojen tappaminen ajanvietteen vuoksi (ei todelliseen tarpeeseen) tuntuu puuhalta, joka ei ehkä ole omiaan tekemään minusta parempaa ihmistä.
Mutta olenko sitten parempi, jos en itse esim. ongi tai metsästä, mutta syön tyytyväisenä muiden tappamia eläimiä? Mistä pääsemme ajatukseen (kuvittele tähän väliin muutama sivu ankaraa filosofointia), että eläinten lisäksi myös kasvit ovat monimutkaisia elollisia organismeja, jotka voivat kitua ja kuolla. Tosimoralisti siis syö lounaakseen pieniä kiviä :roll: . Toisaalta taas ihminen (kuten myös esim. karhu ja monet apinat) on luonnostaan sekaravinnon syöjä, joten ympyrä on pyöräytetty ympäri, ja olennaiseksi kysymykseksi tuntuisi nousevan ravinnontarve/viihde- asettelu. Eli henkilökohtainen mielipiteeni voisi sittenkin olla aristotelinen kysymys: "Millä tavalla kalastaminen vaikuttaa kehitykseesi ihmisenä"? Omasta puolestani, en usko että se tekisi minusta empaattisemman tai muutenkaan paremman ihmisen, siis kalat pysykööt vedessä. Muita en kuitenkaan ala tuomitsemaan, sillä tiedän että jossain luuraa se Vakuuttava Vasta-argumentti.

Ei pitäisi päästää korvatulehdusflunssaista filosofia koneen ääreen :mrgreen:
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
emys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 15:55, 28.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja emys »

Hei!

Jäin miettimään..

Mitä sellaista yhteistä on kalalla ja kalalla, mitä ei löydy nisäkkäältä ja nisäkkäältä?
Minä syön mm. nautaa, sikaa ja hevosta (nisäkkäitä) mielelläni, mutten pistele poskeeni esim. kissaa tai lapsiani (nisäkkäitä). Syön myös muikkuja ja lohia (kaloja), mutta en akvaariossani uiskentelevia tetroja (kaloja).

Sitten tarinan tynkää:

Mieheni oli aikoinaan serkkunsa ja tämän tyttöystävän kanssa Särkänniemen akvaariossa käymässä. Mieheni ja hänen serkkunsa ihastelivat värikkäitä kaloja, serkun Etelä-Amerikasta kotoisin oleva tyttöystävä alkoi luetella: "Tuo on hyvää paistettuna, tuo kannattaa keittää, tuo ei maistu hyvältä..."

Lisäksi; esim. Australiassa syödään suomalaisten mielestä söpöjä kenguruita, Indonesiassa syödään koiria. Australialaiset kauhistelevat, miten Suomessa voidaan syödä jotain niin suloisia eläimiä kuin poroja..

Lopuksi; Kiinassa on kuulemma sanonta: "Kaikkea voi syödä millä on neljä jalkaa, paitsi pöytää, ja kaikkea mikä lentää, paitsi leijaa."

Emys
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Eiköhän nuo kiinalaiset syö kaikkea minkä vain mitenkään kiinni saavat... Yleensä niitä jalkojakin on lukemattomia [;)]
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Hassuja nuo kiinalaiset... :mrgreen:
emperel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:29, 01.09.2003
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja emperel »

Kalastan, koska pidän kalastuksesta. Osan päästän takasin, osan annan kissoille ja osan perkaan ihan perheelle ruuaksi. En itselleni, koska en voi syödä kalaa .. :roll: Monet ihmettelee kun kalastan kuin mikäkin hullu ja sitten en voikkaan syödä kalaa.
Lisäksi mietin aina jos viitsis vaikka mutuja pyydystää akvaarioon ja joskus rannalta löytyy jotain pientä kivaa, joka on pakko viedä kotiin ja värkätä akvaarioon sopivaksi... Joskus jopa kasveja, mutta ei kauaa mennyt, niin ne syötiin... Perhanan kalat.
HuOmInEn On YlIhUoMeNnA eIlEn :)
-minttu-
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 23:55, 09.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Minä heitin kuluneena kesänä ensimmäisen kerran mato-ongen veteen sitten 70-luvun. Olipa kivaa katsoa kohon pomppimista! Yllätin siinä samalla itseni ja onkiseuralaiset. En pystynyt laittamaan matoa koukkuun enkä irrottamaan koukkua kalojen suusta. Jotkut olivat nielleet sen tosi syvällä ja teki tosi pahaa 8O . Muilta ei sitten löytynyt rohkeutta tappaa kesän kalasaaliita, mutta siihen hommaan ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Kalikalla päähän ja se siitä, se ei taas tuntunut yhtään pahalta. Roskakalat annettiin naapurin navettakissoille.
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
Esa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 15:11, 14.05.2003
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Esa »

Kalastus on sekä hyödyllistä ( joskus saa Affenta tahi Kuhaa ruokapöytään ) , että erinomaista hermolepoa. Siinä ei paljon töitä mieti, kun hiljaa ajelee veneellä pari vapaa pyytämässä :)
kalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 155
Liittynyt: 12:45, 03.12.2002
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kalafriikki »

Esa kirjoitti:Siinä ei paljon töitä mieti, kun hiljaa ajelee veneellä pari vapaa pyytämässä :)
Niin tai istuu pilkillä kauniina ketvätpäivänä, kun aurinko suutelee poskia...
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went."
– Will Rogers
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Nyt tuon kalastuksen mukavuuden taas löysi uudelleen. Mahtava onkia rannalla kun aurinko paistaa yhä matalammalta ja välillä koho häviää pinnan alle. Pienet kalat päästää takaisin ja isommat ottaa talteen.

Nuorempana harrastin mökillä virvelöintiä ilman koukkuja. Kalastamisen ilosta heittelin, ja välillä joku nykäisi, ei tarttunut ja heti uudelleen perään. Isojakin haukia seurasi veneen viereen asti, mutta ei kuitenkaan tulut ylös asti ilman koukkuja. Leppoisaa härnäystä kun ruoka viedään suusta yhä uudelleen ja uudelleen. Lopulta sitten pistin koukut takaisin ja nostin saaliin ylös.

Kalastamisessa on tärkeää se luonno rauha, saaliiksi riittää se yksikin pieni, kunhan vaan jotain tulee, ettei tarvitse kalakaupan kautta tulla kotiin.

Kaverit kuittailleet, että tuossa akvaariossahan on mukava onkia kun ilmat eivät sitä salli. Akvaariossa kalastus saa odottaa siihen asti, että joskus mulla on kotimaisten kalojen akvaario ja ahvenet meinaa kasvaa liian isoiksi siihen, silloin nuorennetaan kalakantaa. [;)]
vms
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 20:27, 02.09.2002
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja vms »

40-100 kalareissua vuositasolla, virvelillä, pilkillä, ongella, vetouistellen ja välillä verkoillakin. Kaikki mitä otetaan talteen, syödään tahi syötetään jollekkin. En koe dilemmaa akvaarioharrastuksen ja kalastamisen välillä.

vms
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Kalassa kehtaan käydä jopa muiden akvaarioharrastajien kanssa. Mikäs siinä on vikana? Koiraharrastajat käyvät koirineen metsällä, miksei kalaharrastaja voisi käydä kalassa?

Mika
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Kannatan kalastusta ja kalan "syöntiä" kun tiedän, jotta kala on tapettu heti/kohta/välittömästi/, ilman ylimääräisiä, esim; kameralle esittelyjä suuresta saalista rimpuilervana versiona; vain näytettynä kameralle " *Kun minä sen sain"! JÄK!
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Kiva tosiaan huomata että täällä on muitakin kalastavia akvaristeja... :D

C&R- kalastusta (pyydä ja päästä) voin muuten ainakin jossain muodossaan suositella lämpimästi (ainakin eräille lajeille). Itse harrastan nykyisellään valikoivaa kalastusta, eli isoimmat ja pienimmät ceeärrään ja sopivankokoiset ruokakalat lyön pataan. Homma toimii.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mä tykkään käydä onkimassa. Tosin tänä kesänä en päässyt ku kaks kertaa. Saaliin valmistan kissalle. [;)] (viime reissulla en saanut yhtään, mutta pojat saivat varmaan parikymmentä pikkusinttiä, edellisellä kerralla sain kaks, kaveri kaks).

Ja tosiaan ei mua haittaa vaikkei kalaa tulekaan. Pääasia että saa istuskella rauhassa ja pohtia maailman menoa, vaikka onhan se kiva kissallekin tuoda tuliaisia. [;)]
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”