Apua punaleväinvaasioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
riksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:20, 15.05.2003
Paikkakunta: helsinki

Apua punaleväinvaasioon

Viesti Kirjoittaja riksu »

Mitä mahtaa olla miekkakasvien ja vallisnerian lehtienpäihin ilmestynyt "karvainen" levä? Lehtien pinnoilla näyttäisi kasvavan 0,5-2 cm pitkää hentoista "karvaa", siis levää. Levä kasvaa vain ihan lähellä pintaa olevien lehtien päissä. Tämän lisäksi lehdissä näyttäisi kasvavan samalla alueella piilevän näköistä tummanruskeaa levää.

Akvaariolla kokoa 180 litraa, suodattimena Eheim prof. 2026 ja valoa antamassa kaksi Aquastar putkea. Vesiarvoja en valitettavasti muista ulkoa tähän hätään, mutta hiilidioksidia ainakin saisi olla enemmän.

Levä näyttäisi pitävän kovasti akvaarion valosta, kun se kasvaa vain pinnan tuntumassa lähellä valoa. Miten siitä voisi päästä eroon?

T/Riikka
Viimeksi muokannut riksu, 16:46, 25.09.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: Mitä on se karvainen levä?

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mustaa tai harmaata? Punalevää. Lisää hiilidioksidia. Eikä vaikkapa toisen lampun sävyn muuttaminen lämpimämmäksi varmaankaan haittaa tekis.

Muuten, se miksi punalevä kasvaa parhaiten lähellä pintaa ei ilmeisesti johdu valon määrästä, vaan veden hapekkuudesta.

Kati
Nobelin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:27, 15.03.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Entäs jos levä on vihreää. Oikein kauniin vihreää, mutta muuten samanlaista kuin mitä riksu kuvasi. Mitäs se on?

Lisäys: Minun leväni ei ole kyllä noin pitkää, vaan ihan muutaman millin mittaista, ainakin vielä! :)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Nobelin kirjoitti:Entäs jos levä on vihreää. Oikein kauniin vihreää, mutta muuten samanlaista kuin mitä riksu kuvasi. Mitäs se on?

Lisäys: Minun leväni ei ole kyllä noin pitkää, vaan ihan muutaman millin mittaista, ainakin vielä! :)
Jotain viherlevää. Liikaa typpeä ja fosforia, jos saa esittää tällaisen vain hieman yleistävän diagnoosin. Itse tsekkaisin vedenvaihtorutiinit ja lisäisin nopeakasvuisia rehuja. Tai jos vanhat ei ole parhaassa vedossa, yrittäisin paapoa niitä paremmin.

Kati
Nobelin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:27, 15.03.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Kiitos Kati! Vaihdan kyllä vettä joka viikko n. 75 % ja mielestäni kasvit kasvaa aika hyvin. Revin aina törkeimpiä lehtiä miekkakasvista pois, eikä sitä tuuheudesta huomaa koska uusia pukkaa vauhdilla.

Loisteputkien kanssa on nyt kyllä pelattu. Ensin hankin jonkun "kasviputken", joka oli niin törkeän keltainen että muutaman viikon jälkeen vaihdoin aquarelleen, joka on mun silmissä kauniimpi. Kasviputken aikana tätä levää alkoi kasvamaan, voiko näillä olla yhteyttä?
riksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:20, 15.05.2003
Paikkakunta: helsinki

Re: Mitä on se karvainen levä?

Viesti Kirjoittaja riksu »

Kati kirjoitti:Mustaa tai harmaata? Punalevää. Lisää hiilidioksidia. Eikä vaikkapa toisen lampun sävyn muuttaminen lämpimämmäksi varmaankaan haittaa tekis.

Muuten, se miksi punalevä kasvaa parhaiten lähellä pintaa ei ilmeisesti johdu valon määrästä, vaan veden hapekkuudesta.

Kati
Jep, mustan harmaata tosiaan! Todennäköisesti se on siis punalevää. Ei auta muu, kun yrittää pumpata lisää hiilidioksidia tankkiin. Valojen vaihtoa olen kyllä ahkeraan harkinnut, koska nuo aquastarit eivät muutenkaan miellytä silmää.
En tullut muuten tuota veden hapekkuuta ajatelleeksikaan, vaan ajattelin levän diggailevan enemmänkin valosta. Levä on nimittäin lisääntynyt sen jälkeen, kun lisäsin veden pintakiertoa, joten varmasti happeakin imeytyy nyt paremmin. Kiitos infosta!
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Nobelin kirjoitti:Loisteputkien kanssa on nyt kyllä pelattu. Ensin hankin jonkun "kasviputken", joka oli niin törkeän keltainen että muutaman viikon jälkeen vaihdoin aquarelleen, joka on mun silmissä kauniimpi. Kasviputken aikana tätä levää alkoi kasvamaan, voiko näillä olla yhteyttä?
Kasvit yleensä saavat lievän ähkyn aina kun olosuhteet muuttuvat. Putken vaihto parempaankin voi siis alussa tuottaa hikan kun heinä totuttautuu uudenlaiseen valoon. Pelkän kasviputken käytöstä ei silti taida kovinkaan monella olla hyviä kokemuksia, enemmänkin juuri leväisiä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
riksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:20, 15.05.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja riksu »

Nyt tarvitaan TAAS hyviä neuvoja kullan kallita. Punaleväksi diagnosoitu levä on nyt vallannut viimeisen viikon aikana lähestulkoon koko akvaarioni. Olin viikon lomalla, jonka aikana levä on riehaantunut äärettömästi. Ruokinta on ollut viikon aikana vähäistä, hiilidioksidia pumpattu sitäkin enemmän ja vettäkin vaihdettu. Mitä tämän kanssa nyt pitäisi tehdä?
Ennen lomalle lähtöäni ongelma oli paljon minimaalisempi. Tällöin poistin kaikki sellaiset kasvin lehdet joissa oli levää ja vaihdoin runsaasti vettä. Nyt kasvien karsiminen ei enää tule kysymykseen, sillä saisin repiä kaikki kasvit ulos akvasta. Punalevän karvaa kasvaa jopa pohjan tuntumassa olevissa melalehdissä.
Mä olen ihan epätoivoinen tän ongelman kanssa. Neuvoja siis kaivataan!

T/Riksu
riksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:20, 15.05.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja riksu »

Eikö kukaan ole onnistunut tainnuttamaan samanmoista ongelmaa? Vinkkejä kaivataan yhä edelleen...

T/R
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Minä vaihtaisin ainakin toisen putken johonkin vähempi levää innostavaan. Jo sanat "kaksi aquastaria" kuulostaa minusta jo leväongelmalta :mrgreen:

Niin ja et kertonut kuinka paljon kaloja siellä akvaariossa elelee..? Entäpä kasvien lannoitus, mitä käytät siihen?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Entä kasvit? Kasvavatko hyvin, huonosti vai hyvin huonosti?

Kati
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Punalevän torjunta pimentämällä

Viesti Kirjoittaja kendau »

Mulla oli joskus levä ongelma (puna- ja rihmalevää), johon sain tiukan niskaotteen pimentämällä altaan täysin viikoksi. Eli valot pois ja allas vuorataan esim. sanomalehdillä tai muovilla niin, ettei altaaseen pääse lainkaan valoa. Pimennyksen aikana kaloja ruokitaan niukasti. Kasvit ei tietenkään tästä tykkää, mutta kyllä ne siitä tokenee. Ennen ja jälkeen pimennyksen vedenvaihdot.
Tämä vinkki on vain ensiavuksi, leväongelman syy tulee tietysti selvittää ja toimia sen mukaan sitten jatkossa.
riksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:20, 15.05.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja riksu »

Oma epäilyni leväongelman syyksi on se, että akvaario on suht uusi. Se on ollut pystyssä vasta 2-3 kuukautta, joten vesiarvojen balanssi on vielä varmaan hakusessa. (Tosin suodatin ja hiekat on otettu vanhasta kypsyneestä akvasta.)
Kaloja on vähän: 6 mustatetraa, 6 pandamonnista ja salamateripleko. Ruokin niitä mielestäni niin niukasti kuin mahdollista, joten sen suhteen ongelmaa ei pitäisi tulla.
Kasvit kasvavat loistavasti. Kasvilannoituksena tetran nestemäinen Flora Pride ja Crypto tabletit.
Uskon, että jatkossa valaistuksen vaihtaminen auttaa taatusti, mutta ensihätään suurin leväinvaasio pitäisi saada talttumaan. Olen kyllä kuullut tuosta viikon totaalisesta pimennyksestä ennenkin, mutta se epäilyttää sekä kasvien että myös kalojen puolesta. Onko kokemuksia muilla kun kendaulla? Mahtaisiko siitä keskipäivän pimennyksestä olla mitään apua?

Riksu
qasimodo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 21:16, 18.04.2003

Viesti Kirjoittaja qasimodo »

Meillä ongelman ratkaisuun auttoi "leväbarbi armeija". Jengi laittoi hihat heilumaan ja sen jälkeen ei moisesta levästä ole ongelmia ollut :mrgreen: .
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Pimennyksellä saat kyllä levän talttumaan, mutta ellet tee jotain ongelman alkusyylle, se todennäköisesti baunssaa takaisin, koska kasvitkin kärsivät pimennyksestä ja niillä kestää aikansa palautua takaisin samaan kasvuvauhtiin.

Mä kokeilisin kyllä ton sanin ehdottaman valojenvaihtokortin ensin. Jos siitä (ja levän manuaalisesta karsimisesta) ei ole hyötyä, sitten pimennyshoito ja tarkka leväsiivous päälle.

Mites muuten se hiilidioksidi, pysyykö pH alhaalla vai käyttävätkö kasvit kaiken mitä lisäät?

Kati
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Putkenvaihto kuulostaa minustakin hyvältä vaihtoehdolta.

Voisit kokeilla myös lisätä turvetta, laitat sitä sinne proffan sisään hyvin pestyssä sukkahoususta tehdyssä pussissa(ja sitä kannattaa huuhdella moneen otteeseen että suurin osa irtohitusista lähtee pois). Toimii hyvin hiilidioksidin kaverina ja levät eivät todellakaan tykkää turpeesta.

Toivottavasti saat ongelman talttumaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”