Tiikerilumme

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 10:44, 18.08.2002

Tiikerilumme

Viesti Kirjoittaja Raita »

Olen tuolla eläinliike Sinipyrstössä jo muutamaan otteeseen ihaillut eräitä lumpeita, jotka ovat muuten vihreitä, mutta niissä on punertavia läiskiä lehdissä..Epäilen, että kyseessä on jonkinsorttinen tiikerilumme..Kasvit eivät ole myyntialtaassa, vaan eräässä akvaariossa, tosin ovat kyllä varmaan myynnissä..

Uskaltaisinkohan ostaa tuonne 86 litraiseeni ? Pääsisi jouluna sitten sinne 180 litraiseen :o

Ovat nyt vielä aikas pieniä, mutta kasvat varmaankin tuosta..
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Lumpeet kasvavat yleisesti ottaen aika suuriksi. Itselläni on lumme, joka on aika paljon tämän näköinen
http://www.tropica.com/catalog/images/p ... _large.jpg (Nymphaea pubescens)

Se kasvaa aivan valtavan kokoiseksi, ja ripeää vauhtia. Juuristo on piiiitkä ja vahva, ja lehdet peittävät lähes koko akvaarioni (325 litraa) pinnan jos en karsi sitä.

Olen nyt istuttanut lumpeen ruukkuun pohjalle, saa nähdä rajoittaako se juuriston leviämistä koko akvaarioon vai saako kasvi tungettua juurensa jostain reiästä ulos. Olen katkonut siitä kaikki pintalehdet, ja nyt se on vihdoin ymmärtänyt kasvattaa kauniita uposlehtiä. Jos se pysyy näin pienikokoisena, niin loistavaa...

Mutta joo, tämän puheen tarkoituksena oli sanoa, että harkitsisin kaksi kertaa ennenkuin ostaisin lumpeen noin pieneen tilaan. [;)]
Viimeksi muokannut skare, 09:03, 07.09.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

skare kirjoitti:Lumpeet kasvavat yleisesti ottaen aika suuriksi.
Sano tuo minunkin nymphaea lotukselle. Se kun ei taida ymmärtää olevansa lumme... :)
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Kasvaa liian isoksi viellä 540 litraisessakin, pohjan ala on 150x60 ja lumme on täyttänyt koko pohjan juurillaan.

Ja pinnalla on 2-3 kerrosta 30cm läpimitaltaan olevia lehtiä, en kuitenkaan tiedä uskaltaisiko niitä viellä karsia, koska lumpeen juureen on ilmestynyt 6kpl kukan nuppuja.

Onko joku harventanut kukkivasta lumpeestaan kelluslehtiä, lopettaako kukkimisen siihen?
Tässä pari kuvaa:
http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 20423.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 07713.jpeg
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Lumpeen surma? Vähän OT

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mullakin lumme kasvoi isoksi ja oli hienon näköinen. Yhtäkkiä se kuitenkin alkoi surkastua ja lopulta heitti kokonaan lusikan latikkoon. Syyksi epäilen juurilannoitusta. Olen parilta muultakin kuullut ettei lumme jostain syystä tykkäisi pohjalannoituksesta. Onko tämä totta vai mun omaa fiktiota?
Oskari_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:02, 10.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Oskari_ »

Mulla ainakin aina viihtynyt pohjalannoitetussa altaassa.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Minun tiikerilumpeeni ovat pysyneet kiltisti pohjalla. Ajoittain joku luulee kasvattavansa pintalehden, mutta tässä altaassa niin on käynyt yhden kerran. Edellisessä oli varjostavan poimuverkkolehden takia vähemmän valoa ja ilmeisesti siksi heinä halusi pinnalle saamaan paremman rusketuksen. Vaan ei silloinkaan pintautumisyrityksiä ollut kuin hyvin harvoin. Kuvassa pohja on hienoa 0,1-0,6mm hiekkaa ja lannoitteena ovat itsetehdyt saviturvepötkylät, joita on siellä täällä lumpeiden välissä (noita kasveja taitaa olla neljä tms).

Kuvan allas on 310 litrainen, aikaisemmin olen majoittanut lumpeita 140 litraiseen ja 540 litraiseen. Nuokin ovat kaupasta tullessaan olleet vihreitä pienillä ruskeillä läiskillä. Pari taisi olla ihan vain mukulana, toisen mukula alle maapähkinän kokoinen natiainen. Nyt ne ovat punaruskeita, joissa on pieniä vihertäviä läiskiä siellä täällä.

En keksi, miksi lummetta tai vaikka useampaakin voisi pistää 86 litraiseen purnukkaan. Sitruunatetrat ja monniset antavat hyvän vihjeen siihen, että välttämättä nuo eivät kasva mielettömän kokoisiksi.

Kuva
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Taitaapi olla niin että mitä hämärämpi sitä pidemmäksi lumme kasvaa?

100-litrainen afrikkalaisemme oli viikon pimennettynä levän takia, ja lumpeethan siitä riemastuivat kasvamaan. Normaalisti kun mikään ei varjosta lumpeita, jäävät lehtien varret lyhyiksi ja lehdet söpön pienehköiksi, näyttäen suunnilleen samalta kuin tuossa sauraman kuvassa.

Altaassa on pohjalla basalttimurskaa ja isompia sorakökkäreitä, ja pohjalannoitteena (tiedä sitten paljonko se soran seassa pysyy ja on hyödyksi) kotitekoisia savipötköjä. Lummeyksilöitä on..hmm..monta, joten voin suositella niitä useamman kappaleen 86-litraiseenkin jos valoa riittää :)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

iekku kirjoitti:Taitaapi olla niin että mitä hämärämpi sitä pidemmäksi lumme kasvaa?
Juuei. Kaikki lumpeet, jotka minä olen kotiini kuskannut (>5 kpl), ovat aika äkkiä alkaneet tehdä pelkästään pintalehtiä. Mikään saksiminen ei ole niitä hidastanut; tai siis joko ne eivät välitä siitä, että saksin, ja tekevät lisää pintalehtiä, tai sitten heittävät veivinsä, kun saksin liiaksi. Valoa on ja kaikkee, stana :twisted:.

Kati
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

Mitäs plekot noista lumpeista sanoo? Naminami vai pthyi? Kokemuksia?
Citrus paradisi
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kati kirjoitti:Juuei. Kaikki lumpeet, jotka minä olen kotiini kuskannut (>5 kpl), ovat aika äkkiä alkaneet tehdä pelkästään pintalehtiä. Mikään saksiminen ei ole niitä hidastanut; tai siis joko ne eivät välitä siitä, että saksin, ja tekevät lisää pintalehtiä, tai sitten heittävät veivinsä, kun saksin liiaksi. Valoa on ja kaikkee, stana :twisted:.
Oliskos jotain arvauksia miksi nuo meitin yksilöt tuntuvat kasvavan matalina normaalin valaistuksen (3x18 W) kanssa ja pimennyksen aikana riehaantuvan hurjempaan kasvuun? Altaalla ei ole kokoa kuin 70x40x40 ja "mukuloita" siellä on kuutisen kappaletta. Hiilidioksidin lisäystä ei pimennyksen aikana ollut ja kalasto on minimaalinen.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Kaizu kirjoitti:Oliskos jotain arvauksia miksi nuo meitin yksilöt tuntuvat kasvavan matalina normaalin valaistuksen (3x18 W) kanssa ja pimennyksen aikana riehaantuvan hurjempaan kasvuun? Altaalla ei ole kokoa kuin 70x40x40 ja "mukuloita" siellä on kuutisen kappaletta. Hiilidioksidin lisäystä ei pimennyksen aikana ollut ja kalasto on minimaalinen.
Minusta tuo näkyy monissa kasveissa. Jos tulee vähän hämärämpää, otetaan kasvuspurtti, jotta ohitettaisiin se kaveri, joka ilmeisesti kasvoi varjostamaan.

Kati
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kati kirjoitti:Juuei. Kaikki lumpeet, jotka minä olen kotiini kuskannut (>5 kpl), ovat aika äkkiä alkaneet tehdä pelkästään pintalehtiä. Mikään saksiminen ei ole niitä hidastanut; tai siis joko ne eivät välitä siitä, että saksin, ja tekevät lisää pintalehtiä, tai sitten heittävät veivinsä, kun saksin liiaksi. Valoa on ja kaikkee, stana :twisted:.
Joku lohtu se on sekin, että minä saan edes yhden vihanneksen voimaan altaassa paremmin kuin Kati. Edes yhden pisteet tasoitus (1:4365643...).
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kati kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:Oliskos jotain arvauksia miksi nuo meitin yksilöt tuntuvat kasvavan matalina..
Minusta tuo näkyy monissa kasveissa. Jos tulee vähän hämärämpää, otetaan kasvuspurtti, jotta ohitettaisiin se kaveri, joka ilmeisesti kasvoi varjostamaan.
Tulipas tyhmä olo :|
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

saurama kirjoitti:Minun tiikerilumpeeni ovat pysyneet kiltisti pohjalla. Ajoittain joku luulee kasvattavansa pintalehden, mutta tässä altaassa niin on käynyt yhden kerran.
Vastaavasti myös minun tiikerilumpeeni. Ei ole kasvanut tuota etualan kasviasi suuremmaksi. Yhdessä vaiheessa kasvatti kovasti kelluslehtiä, joita katkoin. Sitten lakkasi kasvattamasta. Siirsin kasvien toiseen kohtaan, joten oletettavaakin, että nyt on vielä hiljainen kausi, mutta päättikin sitten putkaista poikasen rinnalle ;)
greippi kirjoitti:Mitäs plekot noista lumpeista sanoo? Naminami vai pthyi? Kokemuksia?
Partista ei näytä lumme kiinnostavan pätkääkään, mitenkähän muut plekot?
Kemppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 19:44, 08.06.2003

Mukula horroksessa..? Miten käyntiin?

Viesti Kirjoittaja Kemppi »

Miten tuon lumpeenmukulan saisi taas kasvamaan, kasvi kuihtui muuton jälkeen, ja on mennyt aika pitkään (kuukausia) ettei lehtiä eikä juuria ole näkynyt?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Re: Mukula horroksessa..? Miten käyntiin?

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kemppi kirjoitti:Miten tuon lumpeenmukulan saisi taas kasvamaan, kasvi kuihtui muuton jälkeen, ja on mennyt aika pitkään (kuukausia) ettei lehtiä eikä juuria ole näkynyt?
Lummemukulan hemmottelu á la rain-
(Legal notice: ei toimi tavallisille mukuloille, niitä ei saa laittaa veteen muuten kuin kylvetystarkoituksissa. Ei saa laittaa myöskään mikroaaltouuniin.)

Jos se on vielä elossa, ts. ei mädäntynyt ja pehmeä, niin kokeile laittaa vaikka pieneen muovimukiin. Sinne kunnolla hiekkaa ja sitten jotain pohjalannoitusta (vaikkapa Crypto-tabletteja, saviturvepalluroita terästettynä kanankakalla tai jotain mitä nyt kaapista löytyy), mukula perään niin, että yläosasta on noin 1/3 näkyvissä (voit sitten kyylätä paremmin lehtien ilmestymistäkin).

Pidä purkki mieluiten akvaariossa niin ei tarvitse liikaa säätää. Jotenkin vain asetat sen niin, ettei se ole pohjalla, vaan altaan puolenvälin yläpuolella ja saa näin paremmin valoa. Sitten sormet ristiin ja toivomaan parasta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Oskari_ kirjoitti:Onko joku harventanut kukkivasta lumpeestaan kelluslehtiä, lopettaako kukkimisen siihen?
Ei lopeta. Jos keksitte, millä muulla lumpeen ylipäänsä saa lopettamaan kukkimisen kuin kaiken mahdollisen lannoituksen lopettamisella, niin kertokaa ihmeessä. Viimeksi puoli vuotta sitten lannoitettu kasvini tekee tosin nyt oikein söpöjä vedenalaisia lehtiä.
Kumikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:33, 14.11.2003

Viesti Kirjoittaja Kumikala »

Meidän tikrulumme nahistui, riehuttuaan vuoden. Nyt se huilii hiekkapuhallushiekassa (kosteassa) jääkaapissa. Tammikuun lopuilla mulautetaan taas altaaseen. Kasvu alkakoon. :mrgreen: Jos on mahdollista, lämmön laskun pitäisi lopettaa kukinta. (Lämmön lasku kalaston mukaan...)(Joskus kasvi alkaa sen johdosta lakastua, tai lakastua muutenvaan. Muovi rasiaan kosteaa hiekkaa ja jääkaappiin. Pari kuukautta jäähyllä. Ei saa jäätyä!!! Jossain vaiheessa alkaa lehdenmuodostus, jos ei niin sitten siirretään lämpimämpään tai altaaseen.)
-Kumikala kiittää ja kumartaa.-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”