Suomiakvaario toimii!

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Suomiakvaario toimii!

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Meillä on jo jonkin aikaa ollut pystyssä suomiakvaario. Allas on 350 l, tehokas suodatus (suorastaan pyörremyrsky), pohjana hiekan ja soran sekoitusta, sisustuksena kiviä, oksia ja kasveina ei niin suomalaista vallisneriaa..

Kalastona on salakkaa, mutuja, kivinilkka, särkiä, 2 kpl jokirapuja ja 2 kpl 7 cm lahnanpoikasta. 5 kpl aikuisia loistobarbeja löytyy samasta altaasta. Kaikki kalat on vielä poikasia, joten ainakin lahnojen kasvaessa täytyy 1000 litrainen hankkia.

Kalat ovat viihtyneet todella hyvin. Syövät täyttä häkää, kisailevat keskenään ja varsin mielenkiintoista on seurata lahnoja, jotka ovat lyöttäytyneet loistobarbien kanssa samaan laumaan :) Tämä prokkis on ollut eittämättä mielenkiintoisin akvaariohanke kautta koko harrastukseni historian.

Heinäkuussa kun oli kovat helteet. Olin aivan varma, että raatoja tulee: ei ainuttakaan. Järjestin lamppuun kunnon tuuletuksen ja voimakas suodatus varmasti edesautti veden viileänä pitämistä.

Monellako muulla löytyy suomialtaita ja mitkä ovat olleet teidän kokemukset?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Itselläni on ollut ruutanoita omassa lajiakvaariossaan.

Olivat kyllä aika vilkkaita ja tulivat hyvin toimeen hiutaleruuilla. Helppoja kaloja kasvattaa. Ja mukava seurata niiden elämää.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Moikka Maketzu pitkästä aikaa :)

Ruutanoita olen ajatellut myös hankkia muutaman kappaleen. Tiedän yhden lammen mistä moisia löytyy mutta kun se lampi on mun synnyinseudulla Jalasjärvellä.. Kestää jonkinaikaa ennen kuin ehtii siellä visiteerata.

Unohdin tuosta äskeisestä listasta muutes piippolimakotilot. Niitä on tullut pengottua aurajoesta n 20 kpl. Varsin mielenkiintoisia otuksia nekin ja ihme kun kalat antaa niiden olla rauhassa. Yhden kotilon tiedän menneen jokiravun ruuaksi, kun yllätin ravun itseteossa.
Maikov
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 13:51, 04.12.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sln

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Itselläni ei ole vielä ollut "suomiallasta", mutta kyllä sekin virhe tulee varmasti korjaantumaan, kunhan ensin keksi miten saan muuten niin lämmintä vettä jäähdytettyä.

Taitavat olla tehdastekoiset veden viilentimet sen verran arvokkaita, etten niitä viitsi edes harkita, tämän uskomuksen voi kyllä kumota jos sen joku pystyy todistamaan. Ja vanhan jääkaapin käyttö apuna voi olla kanssa aika hasardihomma = vanha jääkaappi vie sähköä aika paljon (liikaa) ja saattaa hajota jonain kauniina päivänä juuri kriittisimmällä hetkellä.

Joo, mutta ihan kotimainen ahven kiinnostaa eniten, myös hauki, mutta se kasvaa liian isoksi tavalliseen Huom! tavalliseen kotiakvaarioon.
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Meillä ei ole käytetty viilennintä nyt kesäälä lainkaan. Olen kesäaikana saanut veden pysymään noin 20-22 asteisena ja ainakin särkikalat kestää suhkot korkeitakin lämpöjä.

Talveksi on aikomus keksiä jokin ratkaisu veden viilentämiseen. Ainakin jokirapujen luulen kuolevan mikäli ne on ympäri vuoden tasalämpöisessä vedessä. Toinen ajatus olisi saada salakat ja ehkä muutkin kutemaan.. Onnistunee, jos onnistun tarpeeksi hyvin saamaan kaloille talven. Tässä tapauksessa loistobarbit täytyy vaan siirtää toiseen altaaseen, vaikka tykkäävätkin viileästä vedestä mutta tuskinpa alle 10 asteisesta 8O

Mitenkäs toi valaistus talvella? Lamppuja ei päälle lainkaan, luulisin.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Heip!
Omaan altaaseeni muutti muutama päivä sitten yksi kymmenpiikki ja neljä särjenpoikasta. Särkiä olisi tarkoitus hakea lisää, ja muitakin lajeja. Allas on sellaiset 260-280 litraa.
Kalat tuntuvat viihtyvän mainiosti, vaikka sisustus on (vielä) todella karu. Särjet ovat alati nälkäisiä, mutta ainakin vielä hieman nirsoja. Heti huomenna pitää marssia ostamaan artemiaa, niin saa niille tarpeeksi pientä elävää ruokaa. Kymmenpiikillekin luulisi artemian kelpaavan - se on rauhallisempi (kuten oletin...) kuin särjet, mutta intoutuu ruokinnasta säntäilemään sekin.
Ahvenenpoikaset oli se, mitä lähdettiin järvestä hakemaan, mutta särjet nyt tarttuivat haaviin :) .
Ruokavihjeitä otetaan vastaan, kyseessä kun ovat todella pienet kalat, kaikki sellaiset pari senttiä tai alle.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Itse olen pitänyt akvaariossa kymmenpiikkejä,kolmipiikkejä,kiiskeä ja ahvenia. Madot ja surviaiset maistuivat hyvin. Trakoitus olisi pystyttää ensi vuonna "Suomi akvaario" itsekin. Mielestäni esim. hauki ja tummien lampien ahvenet ovat lähes kauneimpia kaloja mitä löytyy.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

2035: Millä konstilla olet saanut vedet pysymään 20-22 asteisena nyt menneiden megahelteiden aikana?? 8O
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Lampun olen hilannut altaan kannesta n 10 cm ylöspäin, tehokas suodatus ja ilmastus, pöytä tuuletin ja (ehkäpä) suurimpana vaikuttajana jäänpalat...

Aamuin ja illoin olen laittanut yhden levyllisen jäänpaloja altaaseen kellumaan ja näin olen onnistunut pitämään veden tasaviileänä, välillä 20-22 astetta.

Yksi asia mikä vaikuttaa myös on se, että allas on meidän viileimmässä huoneessa, helteillä lämpö pysyi kyseisessä huoneessa n 25 asteessa.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Mulla oli 250l purkissa salakoita noin vuoden verran. Hyvin viihtyivät ja jättivät kaikki muut kalat rauhaan.
Meillä salakoiden silmät sumentuivat välillä, mutta parantuivat kun saivat hyönteis ruokaa (kärpäsiä, hyttysentoukkia).
Vuodessa pari senttiset poikaset kasvoivat noin seitsemän sentin pituuteen jonka jälkeen totesin akvaarioni liian lyhyeksi näille mestariuimareille.

Sormet syyhyäis metsästämään mutua pohjalle köllimään, mutta akvaariossani taita nykyään olla liian kova vesi sellaiselle :( .
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Sitten, kun olen iso ja kaunis miljonääri, hankin kyllä ehdottomasti suurtakin suuremman altaan, koko huoneen kokoisen, jonne tulee hauki. Haukipakkomielteeni on ollut minulla varmaan 4-vuotiaasta kun ensimmäisiä kertoja näki sellaisen ämpärissä. Älyttömän upean näköisiä eläimiä ja kiehtovia saalistajia... Jonain päivänä minulla vielä on se 5000l allas :)
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Jos virtaus on kova (kuten viestisi antoi ymmärtää), niin hommaa ihmeessä altaaseen töröjä! Todella komeita pohjamönkijöitä, jotka ovat lähes aasianmutakaloja (jäävät vain paljon pienimmiksi)... [;)] Itse niitä joskus nuorempana kasvattelin ja haikailen vieläkin niiden perään... Joten niitä sinne altaaseesi! :mrgreen:

P.S. Ovatko "uudet" (jo jonkin aikaa sitten lähetetyt) kultakala- ja karppikuvat tulleet perille, 2035?
titus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 14:13, 11.08.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja titus »

Olen samaa mieltä nekkiksen kanssa!!! Hauki on upea kala ja kiehtova saalistaja...eilen olin virvelöimässä,3 haukea,kaikilla upea tumma selkä jossa mustia tiikerijuovia... :D Päästin kaikki pois...
Catch and relice- kalastusta [;)]
Minusta ei vaan koskaan tule isoa,eikä hirveen kaunistakaan,eikä varmaan kovin rikasta.Mutta joskus minulla vielä on Suomi-akvaario.Mutta haukea en varmaankaan sinne ota.Tyydyn vain tarkkailemaan niitä luonnossa,sillä sinne se kuuluu.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Hauki

Viesti Kirjoittaja Jani »

Hauesta olen kuullut sanottavan että se on yhtä mielenkiintoinen kuin halko [;)] Eli kuten monet lapamonnitkin (esim tiikerilapamonni), myös hauki on sellainen että suurin osa ajasta ollaan vaan paikoillaan ja joskus pikku pyrähdys kun ruoka tipahtaa altaaseen. Voihan ruokahetki ollakkin mielenkiintoinen mutta moni varmaan odottaisi hauen liikkuvan aktiivisesti altaassa ruokaa etsien. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole 8O
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Koetin joskus penikkana pitää hauenpoikasia akvaariossa (samassa altaassa oli myös ahvenia ja täplätilapia :-) Hauet vietti päivät paikallaan pintakasvillisuuden seassa eivätkä suostuneet syömään mitään muuta kuin elävää ja liikkuvaa! ruokaa. Lisäksi ne syövät tai ainakin yrittivät syödä kaiken joka liikkui, joten todennäköisesti tuloksena haukiakvaariossa on yksi iso hauki.... Lehdessä oli juttua että myös Kotkan maritariumissa on melkoinen "hävikki" altaissa joissa ui isohkoja haukia

Toisaalta olisihan se 5kg hauki aikas näyttävä epeli altaassa...

/jari
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Voisi toisaalta ajatella hauen olevan tuon apaattisuutensa takia sikäli kiitollinen akvaariokala, että altaan kokovaatimus lienee edes hieman kohtuullisempi kuin mitä kalan koko antaisi olettaa. Jos monikiloinen vonkale vielä liikkuisikin aktiivisesti, niin taitaisi minimivaatimus olla melkoinen uima-allas.

En muuten jaksa uskoa että hauen syöttäminen kuolleilla kaloilla olisi mitenkään mahdoton temppu. Saahan noita mereltä ja järviltä ihan puusta tai metallista tehdyillä uistimillakin, monta haukea olen onkinut aivan kuolleella täkykalalla ilman mitään uittamista.

Mika
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo kyllä se varmaankin onnistuu, mutta ainakaan ne hauenpoikaset joita mulla oli eivät hoksanneet syödä edes paloiteltuja silakoita... Olisi varmaan pitänyt uittaa niitä uistimessa pitkin allasta :)

/jari
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

mjalava kirjoitti:Voisi toisaalta ajatella hauen olevan tuon apaattisuutensa takia sikäli kiitollinen akvaariokala, että altaan kokovaatimus lienee edes hieman kohtuullisempi kuin mitä kalan koko antaisi olettaa. Jos monikiloinen vonkale vielä liikkuisikin aktiivisesti, niin taitaisi minimivaatimus olla melkoinen uima-allas.
Onhan olemassa sanonta, lähti kuin hauki kaislikosta/rannasta, eli kyllä tuommonen hauki saattaa loiskauttaa hieman vettä kun se ruoan kimppuun pinkaisee. Eli tilaakin olis hyvä olla ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Varmasti, ja piilopaikan edessä jotain muuta kuin lasiseinä jota päin täräyttää, jotta kala vähän osaa varoa. Pieneen altaaseen ei taatusti sovi, mutta jos vertaa vaikka johonkin avovesissä uiviin samankokoisiin kaloihin, niin vaarmaan pienemmät ovat tarpeet. Toisaalta iso peto varmaan asettaa melko isoja vaatimuksia mm. suodatuksen suhteen.

Mika
2035
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 09:55, 17.09.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Mitenkäs ahnaina petoina pidätte ahvenia? Kalan haavimisreissuilla olen saanut monta pikku ahventa mutta olen kaikki päästänyt takaisin, kun eikös ne syö melkein itsensä kokoisia kaloja? Taitais salakan poikaset kadota altaasta..

Kalojen pyydystäminen on ollut muutes varsinainen kokemus. Olen pyydystänyt pikkukalat haavilla kahluusaappaat jalassa ja silti olen kastellut sukkani Aurajoen liejussa :) Lisäksi olen varsinkin halistenkosken kohdalla saanut monia mietteliäitä katseita ("mikäs hullu... ja mitähän ihmettä...").
kalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 155
Liittynyt: 12:45, 03.12.2002
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kalafriikki »

Meillä oli (ja on kai vieläkin) kalakoulussa (Parainen rulez!) hauki ja kaksi ahventa samassa altaassa. Ongelmana oli se, että ahvenet söi kaiken ruuan, oli se sitten elävää tai kuollutta. Hauki reppana jäi ilman, kun odotteli sopivaa tilannetta hyökkäykselle.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went."
– Will Rogers
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”