Hiilidioksidipömpeli

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

aapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 20:42, 25.03.2003
Paikkakunta: Muhos

Hiilidioksidipömpeli

Viesti Kirjoittaja aapo »

Aion värkätä itselle tommosen. Lähes kaikki on valmista, mutta vielä pitää jollain tavalla levittää tuo CO2. Minkälaisia "tee se itse"-malleja on? Ajattelin että jos sen letkun päähän laittais kirkkaan kertakäyttömukin, ja laittais sen suuaukko alaspäin ja niin että sinne jää ilmatila sinne tuleva hiilidioksidi sitten hiljaa imeytyis veteen.

Huom! Katsokaa viestin kirjotusaikaa, iltaunisena minulle tähän aikaan tulevat ideat eivät välttämättä ole niitä parhaita. :mrgreen:
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Hei!
Minulla on levittimenä letkun pässä pienen limsapullon pohja silikoonattuna kiinni ja on osoittautunut käteväksi. Kertakäyttömuki ei välttämättä ehkä ole niinkään kestävä. Lisäksi pullonpohjaan on silikonilla liimattu kiinni imukuppi jolla pysyy lasissa kiinni.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Puolen litran limsapullosta saa hyviä vekottimia aikaiseksi.

Pleksiä ja hyvät kädentaidot omaava voi yrittää kopioida Dennerlen kuplaflipperiä, josta alle kuvan linkkasin:

Kuva
Kuvan URL: http://www.dennerle.de/images/technik/D3FLIPPER.jpg

Kunhan tässä muut kiireet hellittää, niin itse ajattelin tuota flipperiä yrittää kokeeksi tehdä, kun tarveaineet ja työkalut on.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Re: Hiilidioksidipömpeli

Viesti Kirjoittaja KtMan »

aapo kirjoitti:..Minkälaisia "tee se itse"-malleja on?
Kun olis kamera vaan, niin kyllä näyttäisin. Hiilidioksiidia kun lasketaan kaikki voittaisin!
Minulla sisäsuodattimeksi epäkelpo Hydor (crystal duo r511) muutettiin mainioksi CO2:n levittelijäksi.
Poistettiin (pikkukaloja imevä) suodatinpatruunahässäkkä kokonaan, jätettiin pelkkä pumppu-osa jonka alle leikeltiin mattosuodattimen ylijäämäpalasta uusi filtteri. Filtterin alle koverrettiin kuppi alassuin, johon kiljun ylijäämätuotteet johdetaan suoraan ilmaletkulla (siis ilman hohkakiveä).
Filtterin alle tulee siis 'ilmatasku' (CO2), jonka läpi roottori imee vettä ja hiilidioksidin on ikäänkuin pakko imeytyä veteen :P
Alussa käytin tätä Hydoria liian kovalla virtauksella, jolloin se imaisi tämän hiilidioksidikuplan välillä sisäänsä roiskuttaen 'ilmakuplat' roottorinsa läpi ympäri akvaariota, onneksi ystävämme Hydor on varustettu virtauksen säätimellä ja vielä diffuusorilla, johon voi halutessaan liittää toisenkin kiljupöntön, mutta enempää minä en kyllä juo! :D
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

- Tetran levitin, kallis ratkaisu. Toimii ehkä parhaiten pienissä altaissa.
- Tetran levitin "uusiokäytössä"
- 2252:n diffuuroriin kiinnitettynä ilmaletkut sijasta hiilidioksidiletku -> en jaksanut kuunnella purskauksia. En tiedä, miten hyvin toimi käytännössä. Enemmänkin vaikutti, että se kupla hajoaa sadoiksi pieniksi, jotka nousevat pinnalle..

Jos ja kun kyhäät jotain hiilidioksidijuttuja, kannattaa laittaa ilmastin yöksi päälle varmuuden vuoksi.. Noin jo muutenkin, vaikka ei olisikaan mitään CO2 vempaimia.
cube122
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:54, 06.05.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Olen tässä lueskellut näistä erillaisista hiilidioksidi levittimistä ja ajattelin kantaa korteni kekoon.

Mieleeni tuli että onkohan kukaan kytkenyt hiilidioksidi letkua ulko suodattimen imupuolelle, tässä tapauksessa letku on tulossa 2215 imuletkuun juuri ennen hanaa.

Vaikuttaisi toimivalta ainakin näin paperilla, jos suodatin ei siittä meteliä nosta. CO2 imeytyisi ainakin takuu varmasti sitä myöten kun sitä syöttäisi.

Ainut kysymykseni onkin että ei kai siittä CO2 siellä suodattimessa mitään haittaa ole? Ihmettelen vain kun kukaan ei ole ainakaan kertonut sellaista rakentaneensa.

Ja vielä niksi niille jotka eivät ole löytäneet sopivaa takaisku venttiiliä.
Eli sellainenhan tehdään kätevästi polkupyörän venttiilistä. Toimii
jos ei laita venttiilikumella varustettua versiota, eli käyttää ns. kuulaventtiiliä. Toki kyseinen operaatio vaatii kovaa letkua ja hyvää liimaa, sekä vähän aivosoluja. Testattu mutta kameraa ei valitettavasti vielä ole.
Uutta matoa koukkuun...
Ilpo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 21:53, 24.07.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

aqua2002 kirjoitti:- Tetran levitin, kallis ratkaisu. Toimii ehkä parhaiten pienissä altaissa.
- Tetran levitin
uusiokäytössä"
Kysymys:
Millä hooveellä saat ehfimechin pysymään tuolla levittimessä?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

cube122 kirjoitti:Olen tässä lueskellut näistä erillaisista hiilidioksidi levittimistä ja ajattelin kantaa korteni kekoon.

Mieleeni tuli että onkohan kukaan kytkenyt hiilidioksidi letkua ulko suodattimen imupuolelle, tässä tapauksessa letku on tulossa 2215 imuletkuun juuri ennen hanaa.

Vaikuttaisi toimivalta ainakin näin paperilla, jos suodatin ei siittä meteliä nosta. CO2 imeytyisi ainakin takuu varmasti sitä myöten kun sitä syöttäisi.
Ongelmana olisi se ilman kertyminen sinne suodattimeen...

Tässä minun tuleva levittimeni
cube122
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:54, 06.05.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Muistaakseni aqua2002 oli laittanut pottikasvista sen ruukun/verkon sinne levittimen pohjaan, korjaa jos olen väärässä. Periaattessahan mikä tahansa ritilä käy.

Joo helppo se tuommoseen valusuodattimeen on kyhäillä.

Ja ilmaahan sinne ei kyllä kerry, mutta hiilidioksidia kyllä ja ajattelin että se imeytyisi niin nopeasti ettei suodatin alkaisi ääntelemään.
Uutta matoa koukkuun...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jos kiljusysteemillä tekee, niin sitä kaasua ei voi pelkäksi hiilidioksidiksi sanoa, siksi termi ilma ;)

Ja kiljupönttö tuottaa sen verran sitä hiilidioksidia että tuskin ihan kaikki siitä ehtisi imeytyä.
cube122
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:54, 06.05.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Arvasit oiken hiivate hommat tulossa, olen itseppäinen ja kokeilen kuitenkin ellei siittä ILMAsta :D ole siellä haittaa bakteereille yms.

Saako tiedustella miten olet mitottanut tulevan suodattimesi altaan kokoon, itsekkin olen kyseistä härveliä harkinnut?
Uutta matoa koukkuun...
Tessu-
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 14:44, 16.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

no mitenkä olisi tuohon sisäsuodattimen diffuusorin letkun paikalle? (kyseessä on kyllä sisähalkaisijaltaan ~2mm:n letku)
----
><////o>
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

cube122 kirjoitti:Arvasit oiken hiivate hommat tulossa, olen itseppäinen ja kokeilen kuitenkin ellei siittä ILMAsta :D ole siellä haittaa bakteereille yms.

Saako tiedustella miten olet mitottanut tulevan suodattimesi altaan kokoon, itsekkin olen kyseistä härveliä harkinnut?
Onnea matkaan sen testaamisen kanssa, muista kokeilla aina välillä sitten sen suodattimen moottorin kuumuutta jne. Saattaahan se hyvällä onnella toimiakin ja suodatin olla leikkaamatta kiinni ;) Bakteerit ja hiilidioksidi on sitten toki eri juttu, mutta sitä saavat spekuloida nuo teknisemmät.

Ja tuosta tulevasta suodatuksesta, en ole vielä pähkäillyt tarkkoja litramääriä, pitää rakentaa allas ensin valmiiksi =)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ilpo kirjoitti:Kysymys:
Millä hooveellä saat ehfimechin pysymään tuolla levittimessä?
Akvaariokasvin ruukusta leikattu pohja pois, jolloin jäljelle jää "pohjaton ruukku". Sitten ruukku leikataan yhdestä kohdasta halki sitten, että ruukun saa kierreittyä torvelle. Ne räpsöttimet, jotka jää jäljelle, kun ruukun pohja poistetaan pitävät EhfiMechin sisällä - EM on helppo myös poistaa tarvittaessa suoristamalla ne räpsöttimet.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

cube122 kirjoitti:Mieleeni tuli että onkohan kukaan kytkenyt hiilidioksidi letkua ulko suodattimen imupuolelle, tässä tapauksessa letku on tulossa 2215 imuletkuun juuri ennen hanaa.
Jep, mie vedin kiljupöntöstä letkun Sacem Marathon 1000:n imuritilään. Kilju kun kävi kovin innoissaan ei suodatinressu ehtinyt kaikkea kaasua sekoittaa. Tuloksena oli ulkosuodatin, joka oli kuin hörpännyt ilmaa eikä jaksanut enää imeä. Ei hyvä ratkaisu. Suosittelen ennemmin kaasuletkun vetämistä diffuusoriin tms.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Ilpo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 21:53, 24.07.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Eipä löytynyt taloudesta irtoruukkuja eikä muutakaan vastaavaa, mutta löytypäs käyttöä mattosuodinprojektin ylijämille. Sopivan kokonen "tulppa" suodatinmateriaalista ja hyvä tuli. Tuli vastaa jälkeenpäin aateltua, että olis kait sitä voinu tunkee sen tötterön täyteen sitä suodatinmattoakin??
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Tästä aiheesta löytyy haulla vaikka mitä, mm. tämä.


Kati
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Luinkin juuri tuosta hiilidioksidin lisäämisestä, tarvikkeetkin löytyvät, mutta vielä muutama asia arveluttaa. Eli miten voin olla varma, etten yliannostele hiilidioksidin määrää, onko vaaraa päivällä edes olemassa kun kasvit kuitenkin käyttävät sitä koko ajan? Entä onko edes teoriassa mahdollista, että kasvit tuottaisivat liikaa happea? Levittimeksi ilmeisesti riittää ihan tavallinenkin ilmastinkivi ja hiilidioksidi tulee ulos omalla paineellaan.

Niin ja olisiko varminta poistaa koko systeemi aina yöksi, ettei vain myrkytä kaloja, ainut omistamani ilmapumppu on niin äänekäs ettei sitä voi öisin käyttää.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

mysli kirjoitti:Luinkin juuri tuosta hiilidioksidin lisäämisestä, tarvikkeetkin löytyvät, mutta vielä muutama asia arveluttaa. Eli miten voin olla varma, etten yliannostele hiilidioksidin määrää, onko vaaraa päivällä edes olemassa kun kasvit kuitenkin käyttävät sitä koko ajan?
Aloittamalla mieluummin hyvin pienellä määrällä ja seuraamalla hiilidioksidipitoisuutta esim. pH:ta mittaamalla (sellainen lasiin kiinnitettävä CO2/pH-mittari, jossa reagenssilitku jaksaa parisen viikkoa kerrallaan, on tuossa vaiheessa ihan kätsä). Kaasukello on aktiivista levitintä vaarattomampi, koska siitä ylimääräkaasu yleensä vain pulputtaa pois. Hyvä aktiivinen reaktori voi liuottaa kaiken tuotetun kaasun.
Entä onko edes teoriassa mahdollista, että kasvit tuottaisivat liikaa happea?
Ei.
Levittimeksi ilmeisesti riittää ihan tavallinenkin ilmastinkivi ja hiilidioksidi tulee ulos omalla paineellaan.
Joidenkin mielestä kyllä. Itse pidän tuota ilmastinkiveä varsin tehottomana levittimenä.
Niin ja olisiko varminta poistaa koko systeemi aina yöksi, ettei vain myrkytä kaloja, ainut omistamani ilmapumppu on niin äänekäs ettei sitä voi öisin käyttää.
Mjaa. Ehkä tuo voisi olla hyvä idea ainakin aluksi. Omissa altaissani on levitys päällä yötä päivää. Ei ongelmia.


Kati
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kati kirjoitti: Aloittamalla mieluummin hyvin pienellä määrällä ja seuraamalla hiilidioksidipitoisuutta esim. pH:ta mittaamalla (sellainen lasiin kiinnitettävä CO2/pH-mittari, jossa reagenssilitku jaksaa parisen viikkoa kerrallaan, on tuossa vaiheessa ihan kätsä).
Kati
Kuulostaa hyvältä, täytyy vielä toivoa, että paikallinen akvaariokauppias on edes kuullut tuosta joskus.

Kuinka nopea tuo ph:n muutos pahimmillaan on? Olettaen etten tuollaista litkua löydä, niin kuinka usein ja millä aikavälillä ph:ta mittailen? Vesi kun on aika pehmeää (3) ja aavistuksen hapanta (6,8 ), niin mahdollinen muutos voisi kai olla nopeakin.

Mutta kuten neuvoit, aloitan hyvin pienellä määrällä. Parempi kai sekin kasveille kuin ei mitään ja riskitkin ovat sitten minimaaliset. Kiitos.
Viimeksi muokannut mysli, 23:00, 18.07.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

mysli kirjoitti:Kuulostaa hyvältä, täytyy vielä toivoa, että paikallinen akvaariokauppias on edes kuullut tuosta joskus.
Huitelin pitkin nettiä; www.jbl.de'stä löytyi tämä. Printtaa vaikka mukaan, jos tuntuu vaikealta [;)].
Kuinka nopea tuo ph:n muutos pahimmillaan on? Olettaen etten tuollaista litkua löydä, niin kuinka usein ja millä aikavälillä ph:ta mittailen? Vesi kun on aika pehmeää (3) ja aavistuksen hapanta (6,8), niin mahdollinen muutos voisi kai olla nopeakin.
Itse laittaisi levityksen ekaa kertaa käyntiin mahdollisimman aikaisin akvaarion päivärytmissä, jotta kasvit ehtivät heti ekana päivänä kunnolla mukaan. Mittaisin pH:n ennen aloittamista, ja ekoina päivinä vaikka muutamankin kerran. Jos se pysyy samana tai nousee (sekin on mahdollista), parantaisin levitystä tai lisäisin kaasua seuraavaksi päiväksi.

Jos/kun jätät levityksen myös yöksi, aamuinen tulos ennen valon syttymistä on tietysti tosi tärkeä tsekata ensalkuun. Pieni pudotus ei tietenkään haittaa, mutta rajansa kaikella. Mutuna kuvittelisin, että kohtuullisesta pintavedenkierrosta huolehtiminen toimii aika hyvänä henkivakuutuksena kaloille.


Kati
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

mysli kirjoitti:Vesi kun on aika pehmeää (3) ja aavistuksen hapanta (6,8)
Jos se pH on 6, niin minua vähän arveluttaisi tuo hiilidioksidin lisäys. Vai olenko väärässä?
http://aquaria.8k.com/co2chart.htm
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Ph on 6,8. huomasin itsekin, että tuo kasi sulkumerkin kanssa muodosti hassun hymiön tekstiini :mrgreen: Korjasin asian ylimääräisellä välilyönnillä. (Eli tämän 8) ei kuulunut olla tekstissä lainkaan)

Niin ja Kati, suuri kiitos neuvoista ja erityisesti tuosta testivinkistä. Tuommoisen hankin ja alan kalojen hyvinvoinnin ohella säätää myös kasvien elämää parempaan suuntaan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kati kirjoitti:
Niin ja olisiko varminta poistaa koko systeemi aina yöksi, ettei vain myrkytä kaloja, ainut omistamani ilmapumppu on niin äänekäs ettei sitä voi öisin käyttää.
Mjaa. Ehkä tuo voisi olla hyvä idea ainakin aluksi. Omissa altaissani on levitys päällä yötä päivää. Ei ongelmia.


Kati

Niin, nyt vasta tuli mieleen, että jos toimin näin, niin mihin laitan systeemin siksi aikaa kun se ei ole akvaariossa? Huonekasvin juurelle, parvekkeelle vai ihan vain siihen makuuhuoneessa sijaitsevan akvaarion kansilasin päälle?
16661
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 17:22, 11.05.2003

Viesti Kirjoittaja 16661 »

Itse laitoin ensin ilman ilmastinkiveä yhden kiljupöntön akvaariooni (400 litrainen, ph 7, pitäisi saada alemmaksi). Levittimeksi väsäsin limsapullonpohjan. -> ph 7 edelleen.

Reilu viikko tästä tein suuremman levittimen halkaisemalla 1,5 litran limsapullon pitkittäissuunnassa. -> ph 7 edelleen.

Tästä viikko eteenpäin laitoin toisen kiljupöntön toimintaan ja molempiin kytkin myös ilmastinkivet. Levittimenä edelleen tuo suurempi limpsapullo. -> ph 6,5 ja nyt 2 viikon käytön jälkeen kasvit nauttii elämästään. Ph -mittauksien mukaan tulos on sama sekä aamulla, että ennen yötä. Viime päivinä olen antanut kuitenkin varsinaisen ilmapumpun olla yöt päällä. Aion kokeilla myös levittimen poistoa, koska se on niin pirun ruma. Uskon ja toivon, että pelkät ilmastinkivi-kiljusydeemit riittävät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”