Kotiloita tyhjästä?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Kotiloita tyhjästä?

Viesti Kirjoittaja iisa »

Eilen illalla kun olin laittamassa nukkumaan, huomasin keihäslehden lehdellä postitorvikotilon, ja vähän alempana toisen 8O Puolilta öin alkoi sitten hurja kotilonmetsästys, ja sainkin nämä kaksi yksilöä haavittua ja pönttöön. Mietityttää, mistä ne ovat tulleet.

Huhtikuun alussa sain ison kasan kasveja joissa kotiloita oli. Pesin kasvit erittäin huolellisesti jotta välttyisin postareilta, mutta en käyttänyt mitään aineita. Eipä niitä ole sitten ollutkaan ennen viime yötä. Muutama viikko sitten sain lisää kasveja joissa kotiloita ei ollut (niiden edellinen asuinpaikka oli siis kotiloton), nämäkin vain virutin.

Ilmeisesti nuo kaksi yksilöä olivat kuitenkin jompien kumpien kasvien mukana tulleet. Kuinka kauan kotilot ovat munina (minvatko kotilot? [:I] ) ennen kuin lähtevät seikkailemaan? Entä kuinka nopeasti alkavat sitten lisääntymään? Toivottavasti nuo eivät vielä olleet ehtineet tehdä vauveleita... :|

Kunhan tästä kotiudun alkaa taas metsästys, eikä kukaan säily hengissä :twisted:
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Luultavasti sinulla on jo suuri joukko noita otuksia altaassasi. Katsopa iltasella muutama tunti valojen sammumisen jälkeen tai aamulla ennen valojen syttymistä niin saatat yllättyä. Itselläni on juuri Flubenol kuuri menossa noiden pirulaisten pään menoksi. Kanta on harvennut mukavasti muttei ole vielä täysin hävinnyt.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kotiloita tyhjästä?

Viesti Kirjoittaja mjalava »

iisa kirjoitti:Kunhan tästä kotiudun alkaa taas metsästys, eikä kukaan säily hengissä :twisted:
Väittäisinpä että tulet häviämään taistelun jos meinaat käydä henkilökohtaiseen sotaan kotiloita vastaan ilman apuvoimia tai kemiallisia aseita. Apuvoimiksi kotiloita syövät kalat (niistä lienee jo riittävän monta keskustelua, koita hakua, lajeina botia-nuoliaiset ja erilaiset pallokalat), kemiallisia aseita en osaa suositella kun en ole kokeillut.

Mika
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Tuota vähän (salaa) pelkäsinkin :( Kun sain akvaarion marraskussaa äkkäsin myös muutaman kotilon jotka sitten tapoin. Se kanta loppui sitten siihen. 98-litraan ei kovin suurta valikoimaa noita nuoliaisiakaan ole, asukkaina kun on jo 2 partista, kiilkaylkiä ja monnisia. Toisaalta en haluaisi tuhota kaikkia kierteissarvikotiloitakaan Flubenolilla. Pitää nyt kattella mitä teen ja miten lähtevät lisääntymään :|
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

iisa kirjoitti:...miten lähtevät lisääntymään :|
Jos vetoja otetaan vastaan niin hyvin :mrgreen:
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Valaskala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 17:14, 16.04.2003

Viesti Kirjoittaja Valaskala »

Minulla tuli myös kotiloita kasvien mukana.
Annan niiden nyt elellä siellä jonkun aikaa, sontivat vaan aika reilun puoleisesti, mutta muuta haittaa en ole havainnut.
Minulla nuo ainakin syövät irronneita kasvin palasia ja muuta moskaa pohjalta. Siitä en sitten tiedä, että jos nuo paljonkin lisääntyvät ja "ruoka" loppuu niin alkavat varmaan mutustella kasveja :D
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Onneksi ei tarvitse yrittääkään päästä kotiloista eroon :mrgreen: Olettaisin noiden omieni olevan postitorvia ja suoraan sanottuna olen järkyttynyt niiden sitkeydestä. Kypsyvässä altaassa on nitriittiä huomattavasti enemmän kuin 10mg/l (asteikko ei riitä) ja nitraattiakin 250mg/l ja kotilot vain porskuttavat ynnä lisääntyvät. Ihme otus.

Lisätäänpä tähän vielä, että siitä hetkestä kun ensi kerran havaitsin munia lasissa, meni alle viisi päivää poikasten liikkeellelähtöön. Arvioisin, että kolmenkymmenen kotilon kantani ylitti sadan yksilön rajan alle viikossa.
Viimeksi muokannut mysli, 12:17, 20.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Olen muistaakseni kertonut tämän aiemminkin, mutta kerronpa uudelleen.

Muutama vuosi sitten 260 litraiseen akvaani tuli postitorvikoteloita. Altaassa ui silloin haarniskamonneja, partiksia, kardinaalitetroja ja ja ja jotain vielä ... ehkä palettikalapari tms, eli mikään näistä ei sinänsä ollut kotilonsyöjänä tunnettu. Kotiloita siinä sitten muutaman illan pyydystelin, kunnes tulin ajatelleeksi, josko näitä voisi syöttää kaloilleni.

Tuumasta toimeen: otin isoimpia postitorvikotiloita, varovaisesti rikoin terävällä veitsellä kotilon suojakuoren ja irrotin varsinaisen "toukan" kuorestaan ja pudotin näitä altaaseen. Varsinkin tetrat ihastuivat heti moiseen tuoreruokaan - haarniskat ja partikset pienellä viivellä. Tästä seurasikin kotiloille tukalat ajat. Tetrat nyppivät isompien kotiloiden tuntosarvia ja pienempiä ainakin yritettiin syödä, partis pyöritteli pienempiä suussaan ja haarniskamonnitkin muhensivat kotiloita.

Parin kolmen viikon päästä kotilot olivat tiessään. Tietysti minä itse tein suurimmat tappiot kotilokantaan, mutta kalojen osallistuttua talkoisiin, eivät kotilot enää liikkuneet niin huolettomasti altaassa. Uskon, että tällä oli suurikin merkitys siihen, että kotilot eivät enää voineet lisääntyä altaassani entiseen malliin.

Vastaavia kokemuksia on kaverillani, joka opetti Jack Dempseyt syömään kotiloita.
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

Kun tämä nyt nousi esille niin sanonpa vaan, etten noiden kahden elukan jälkeen ole altaastani enempiä postitorvikotiloa löytänyt. Jos löytyy taidan kokeilla tuota Tapion temppua, saisivat kalat elävää ruokaa :) .
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ja kotiloita voi myös tietenkin käyttää kotilontappoon. Hankkii sinne pohjaan möyrimään kierteissarvikotiloita jotka eivät tee mitää tuhoja, antaa niitten populaation kasvaa, niin se pitää toiset kotilot kurissa. Näin toimii ainakin minun altaassani =)
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

rain- kirjoitti:Ja kotiloita voi myös tietenkin käyttää kotilontappoon. Hankkii sinne pohjaan möyrimään kierteissarvikotiloita jotka eivät tee mitää tuhoja, antaa niitten populaation kasvaa, niin se pitää toiset kotilot kurissa. Näin toimii ainakin minun altaassani =)
Kuin myös täällä - enää tarvitseekin vain pitää nämä veitikat kurissa [;)]
-Sami-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”