Veden vaihdosta ynnä muusta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cyanique
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 00:17, 21.11.2002
Paikkakunta: Turku

Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Kertokaahan viisaammat missä mennään pieleen ...

Minulla on 2 akvaariota kotosalla. Toinen on 84 litrainen jossa kaikki on kutakuinkin ok, mutta taasen tässä 250 (120* 45*45) litraisessa jotain koko ajan menee pieleen.

Tietoja voisin tästä altaasta kertoa, että muutin Porvoosta Turkuun yli vuosi sitten ja muutto ei tapahtunut parhaalla mahdollisella tavalla, ikävä kyllä. Kalakuolemia on tullut 2 täällä Turussa olon aikana, ensinmäinen muutama kuukausi tänne tuloni jälkeen (viivakirjoahvenelle uimarakkotulehdus) ja toinen tuossa talvella. Kohteena tällöin oli 6v palettikala-herra. Siitä tapauksesta kirjoitinkin tänne aikoinaan neuvojen toivossa. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... lkosilm%E4 (linkistä ei enää löydy kalan kuvaa, vaan aivan jotain muuta.)

Altaassa vesiarvot ovat nämä:
nitraatti pyörii ennen vedenvaihtoa yleensä siinä 10mg/l
nitriitti: alin lukema seran testillä
6.8 - 7.0 ph
karbonaattipitoisuus on mitä luultavimmin jossain siinä kolmen tienoilla, valitettavasti testi ei ole toiminut kunnolla.
kokonaiskovuus vesilaitoksen mukaan on 7-9 tienoilla. (tässäkään tapauksessa seran vesitesti ei ole toiminut laisinkaan)
ja viimeisenä lämpö on siinä kutakuinkin 25

Suodattimena on Eheimin ulkosuodatin, jonka läpivirtaus on 950l/h. Olen lisännyt suodattimeen turvetta yhden nilkkasukallisen verran ;). Turpeen tarkoitus on saada ph pysymään siinä seiskan tuntumilla.

Vettä olen vaihtanut kerran viikossa. Aloitan ensiksi valuttamalla vettä jonkin aikaa hanasta ennenkuin lasken varsinaisen vaihtoveden 80l saaviin odottamaan vaihtamista. Vesi odottaa puolesta tunnista tuntiin ja lisään yleensä tällä välin nestemäisen lannoitteen (sera) ja vedenparannusaineen (sera). Tutkailen pohjan kuntoa vasemmalta tai oikealta vuoroviikoin ja tarvittaessa lapolla imen roskia pois (tähän on ollut harvemmin tarvis kyllä). Tällä tavalla siis vaihtuu 80l vettä viikoittain.

Suodattimeen olen kajonnut 2-4 viikon välein, ja "pesen" materiaalit akvaarion vanhalla vedellä. Vaidoin myös massoja jonkinverran tuossa talvella, mutta en tietenkään kokonaan.

Kaloja altaassa on tällä hetkellä 1 nuori tulisuu, 4 nuorta verkkonuoliaista, 3 palettikalapoikaa ja 5 isoa leväbarbin jötkälettä. Kalat tuntuvat olevan ihan pirteitä.

Kasvit kasvavat nestemäisestä ja pohjan lannoituksesta huolimatta suht nihkeästi, vaikka ph:n laskeminen turpeella helpotti tilannetta. Pohjamateriaalina on perinteinen sora. Mutta katsoisin ongelmallisemmaksi sen, että piilevä viihtyy akvaariossani. Lamput, 2kpl (toinen väriltään valkoinen, toinen kasvilamppu) on vaihdettu viime kesän lopulla, joten syy ei välttämättä ei ole valaistuksessa? Silloin kun asustin Porvoossa ja akvaarioni kukoisti, vaikka lamput olivat samanlaiset (ei samat, vaan samanlaiset). Ainoastaan vedenvaihto oli kutakuinkin parin viikon välein ja vaidoin siinä 60-70l kerralla.

Mutta eikö piilevä ollut myös merkki huonosta biologisesta toimminasta, jos nyt muistin oikein? (kyllä, yritin tässä lomassa hakea tietoa, ... kirjoja olisi kyllä kotosalla. tarkistanen.)

Vaikka tilanne on edes jollain tapaa nyt vakaa, siis että kasvit kasvaa edes jollain lailla ja kalat ei sairastele tällä hetkellä, niin minua yhä edelleen mietityttää teenkö nyt kaiken ihan oikein. Kysäisinkin Uuden Akvaarion (kauppa, jota on täällä kehuttu) kauppiaalta hoitorutiineista ja hän sanoi, että voisin kyllä vaihtaa vähän vähemmän vettä ja vaikka vain parin viikon välein. Se kyllä sotii sitä vastaan mitä on täällä sanottu ... en oikein tiedä ketä uskoa tässä asiassa. Tuntuisi että kysymys vedenvaihdosta taitaa olla pahempi kuin uskonkysymykset jossain määrin. Minun on annettu myös ymmärtää, että virtaus olisi liian suuri akvaariooni, siis taas toisin mitä olen "kuullut" täällä.

Kuten varmaan tekstistä näkyy, että olen hieman hukassa ihan perusasioiden kanssa. Mitä enemmän olen aiheeseen tutustunut, sitä enemmän olen ollut hukassa. Takana on ollut jopa yksi unettomuusjakso. Menen luultavimmin lähipäivinä kysymään mielipidettä tähän asiaan eräältä toiseltakin kauppiaalta, kertonen siitä sitten aikanaan.

Eli, mielipiteitä kehiin :)
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Re: Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja Saara »

cyanique kirjoitti:Vettä olen vaihtanut kerran viikossa. Aloitan ensiksi valuttamalla vettä jonkin aikaa hanasta ennenkuin lasken varsinaisen vaihtoveden 80l saaviin odottamaan vaihtamista.
Vettä ei ole välttämätöntä seisottaa. Hanki sopivat letkut ja liittimet, niin voit helpottaa omaa työtä. Poista reilusti 50 % - 75 % vettä viikossa, säädä hanavesi sopivan lämpöiseksi ja laske se suoraan altaaseen.
Suodattimeen olen kajonnut 2-4 viikon välein, ja "pesen" materiaalit akvaarion vanhalla vedellä. Vaidoin myös massoja jonkinverran tuossa talvella, mutta en tietenkään kokonaan.
Hyvä, että huuhtelet massat akvaarion vanhalla vedellä, mutta ei ole tarpeen eikä hyvästä putsailla massoja noin usein. Massat pärjäävät monia kuukausia ilman pesua. Liika pesu tuhoaa hyödyllisiä bakteereja.
Kasvit kasvavat nestemäisestä ja pohjan lannoituksesta huolimatta suht nihkeästi.
Jokin minimitekijä estää kasvua? En osaa sanoa mikä.
Eli, mielipiteitä kehiin :)
Ole hyvä. :D Ei noissa sinun rutiineissa minusta näin äkkiseltään ole paljon korjattavaa, kun et vain pese suodatinmassoja niin usein.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Onhan tuo turve mitä käytät lannoittamatonta?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Masa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 08:31, 26.02.2003
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Masa »

Vaihda enemmän vettä kerralla ja suoraan hanasta altaaseen. Asian on kuten Saara sanoi:"voit helpottaa omaa työtä".

Suodattimen puhdistus noin usein tuntuu vähän paniikkireaktiolta joka sitten entisestään pahentaa tilannetta.

Jos akvaarioliikkeistä haluaa tietoja niin en ihan ekana menisi Uuteen Akvaarioon. En sano mitään siellä olevasta asiantuntemuksesta kun en sitä kerran tiedä.

Ihan vaan vertailun vuoksi voisit piipahtaa Puutorin Akvaariossa ja keskustella joko Kirsin tai Göranin kanssa. :D
cyanique
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 00:17, 21.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cyanique »

jartzu65 kirjoitti:Onhan tuo turve mitä käytät lannoittamatonta?
ostin sen akvaarioliikkeestä. Eli, luultavimmin sen pitäisi soveltua akvaariokäyttöön ;)
cyanique
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 00:17, 21.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Masa kirjoitti:Jos akvaarioliikkeistä haluaa tietoja niin en ihan ekana menisi Uuteen Akvaarioon. En sano mitään siellä olevasta asiantuntemuksesta kun en sitä kerran tiedä.

Ihan vaan vertailun vuoksi voisit piipahtaa Puutorin Akvaariossa ja keskustella joko Kirsin tai Göranin kanssa. :D
Uuden Akvaarion asiantuntemusta on täällä pidetty hyvänä ja olen itse myöskin näin kokenut olevan.

Kävin jokinen aika sitten katsastamassa Puutorin Akvaarion ja tulin hiukan vihaiseksi kun huomasin että he myyvät nuoli imumonneja (en ole varma lajin nimestä, tarkistanen senkin aikanaan ;) , Mutta Varjon "akvaariomaailma" kirjassa leväbarbin kohdalla puhuttiin juuri tuonlaisesta "sekaannuksesta".) leväbarbeina. Kun siitä huomautin niin vastaukseksi tuli ihan mielenkiintoisia selityksiä.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja sani »

cyanique kirjoitti:
Kasvit kasvavat nestemäisestä ja pohjan lannoituksesta huolimatta suht nihkeästi, vaikka ph:n laskeminen turpeella helpotti tilannetta.
Hiilidioksidi taitaa olla akvaariossasi se minimitekijä, jos valaistus kerran on kunnossa. Ihmeainetta se hiilidioksidi, omatekoisten hiilidioksidinlevittimien jälkeen en enää olisi hetkeäkään ilman: kasvien kasvu on moninkertaista!
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja ronsu »

sani kirjoitti:Ihmeainetta se hiilidioksidi, omatekoisten hiilidioksidinlevittimien jälkeen en enää olisi hetkeäkään ilman: kasvien kasvu on moninkertaista!
Ei tuossa minusta mitään ihmeellistä ole, yhteyttääkseen kasvit tarvitsevat mm. tuota hiilidioksidia.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja sani »

ronsu kirjoitti:
sani kirjoitti:Ihmeainetta se hiilidioksidi, omatekoisten hiilidioksidinlevittimien jälkeen en enää olisi hetkeäkään ilman: kasvien kasvu on moninkertaista!
Ei tuossa minusta mitään ihmeellistä ole, yhteyttääkseen kasvit tarvitsevat mm. tuota hiilidioksidia.
Niin toki tarvitsevat, kaikkihan sen tietävät (ja varsinkin me biologit....) Mutta: aikamoinen muutos akvaarion kasveissa tapahtuu, jos ei ole aikaisemmin ollut sitä levitintä! Minä ainakin olin ymmälläni kun miekkakasvit alkoivat kasvamaan vauhtia 2 lehteä per viikko kun aiemmin sama kuukaudessa!
ronsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 15:10, 31.01.2003
Paikkakunta: Espoo

Re: Veden vaihdosta ynnä muusta

Viesti Kirjoittaja ronsu »

sani kirjoitti: Niin toki tarvitsevat, kaikkihan sen tietävät (ja varsinkin me biologit....) Mutta: aikamoinen muutos akvaarion kasveissa tapahtuu, jos ei ole aikaisemmin ollut sitä levitintä! Minä ainakin olin ymmälläni kun miekkakasvit alkoivat kasvamaan vauhtia 2 lehteä per viikko kun aiemmin sama kuukaudessa!
Ehkä ilmaisin asian äskeisessä vähän tylysti. No, joka tapauksessa itsellänikin on hyviä kokemuksia hiilidioksidin lisäämisestä, nykyään puskia saa olla harventamassa harva se päivä :) .
Lilliputti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 16:05, 29.03.2003
Paikkakunta: Turku

tietoa mutta...

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Masa kirjoitti:Ihan vaan vertailun vuoksi voisit piipahtaa Puutorin Akvaariossa ja keskustella joko Kirsin tai Göranin kanssa. :D
Puutorin Akvaariossa on tietoa mutta kohdallani sitä ei kuitenkaan haluta jakaa...
Valitettavasti useasti saman kokeneena... pysyttelen ainakin minä muissa vesissä.
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

hieman aiheesta poiketen, mutta kysyjälle vinkiksi: Kertaakaan en ole vielä osunut Puutorin Akvaarioon sellaisena aikana, että siellä ei olisi ollut kuolleita kaloja akvaarioissa. Tosin olen käynyt alle kymmenen kertaa. Uudessa Akvaariossa taas sain kylläkin iloista palvelua, mutta vanhentunutta tietoa ja tietämättömyyttä. "Trust no one" on minun mottoni.
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jeps. Kalakauppiaiden kanssa jutellessa kannattaa muistaa, että he ansaitsevat rahaa kalojen myynnillä. Valitettavasti asia on hyvin monien kauppiaiden kohdalla niin, että rakkaus rahaan ylittää eläinrakkauden ja asiakkaalle annetaan surutta täysin vääriä hoito-ohjeita, jos se on kauppiaan lyhyen tähtäimen edun mukaista [}:)] Toiset harrastajat ovat tässä mielessä paljon luotettavampi tietolähde, sillä heillä ei ole omaa etua vahdittavanaan, vaan neuvoista saa palkaksi ainoastaan hyvän mielen.
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

silli kirjoitti:hieman aiheesta poiketen, mutta kysyjälle vinkiksi: Kertaakaan en ole vielä osunut Puutorin Akvaarioon sellaisena aikana, että siellä ei olisi ollut kuolleita kaloja akvaarioissa. Tosin olen käynyt alle kymmenen kertaa. Uudessa Akvaariossa taas sain kylläkin iloista palvelua, mutta vanhentunutta tietoa ja tietämättömyyttä. "Trust no one" on minun mottoni.
Hyvä ja toimiva periaate akvaariokauppojen kanssa, hieman yleistäen tietenkin. Puutorin akvaariosta täytyy kuitenkin muistaa, että he tuovat itse maahan myymänsä kalat, joten olettaisin karanteenin aikana kaloja kuolevan ihan "luonnollisistakin" syistä? Raatojen putsaaminen pois altaista taas tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä aika monessakin paikassa. Enivei, itse en koe että kyseisessä liikkeessä asiat olisivat myyntialtaiden kunnon suhteen mitenkään erityisen huonolla tolalla.
Masa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 08:31, 26.02.2003
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Masa »

silli, sano yksikin kauppa jossa ei olisi ollut kuollut kala jossain altaassa.
Mitä erikoistuneempi ja isompi liike on sitä todennäköisempää on että jostain altaasta löytyy hiippakuntaa vaihtanut asukki. :(
Huoltotyöt pyritään tekemään ennen tai jälkeen liikkeen aukiolon ja se väli kitkutetaan minimihenkilöstöllä. Käännä katseesi altaaseen ja joku on jo pujottamassa lämmitintä takkinsa vuoriin. :x
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”