irkku82 kirjoitti:Vaihdossa hitain vaihe on etikan hajun poistumuninen. Sitä ennen ei kaloja voi altaaseen laittaa. Itsellä hommaan meni reilu viikko. Akvaario sai olla ulkona tuulettumassa. Kaikki saumathan on uusittava, vaikka tarvetta ei olisikaan, kuin yhdelle. Lasien väleistä ei tosin silikonia pois oteta. Silikoni ei saa sisältää homeenestoaineita. Itse käytin lasitussilikonia. Loppujenlopuksi kauanko menee riippuu ihan siitä kuinka nopeasti on vanhat pois ja uudet tilalla. Sekä se, että silikoonaus onnistuu kerralla oikein, ettei mikään sauma vuoda.
Tietysti, jos et itse halua hommaan ryhtyä, niin soittokierros akvaarioliikkeisiin tai lasifirmoihin ja kyselemään hintoja vaihdolle. Kannattaa tosin hankkia silikonit valmiiksi, etteivät ota niistä mitään hintaa.
Voi perrrrrr****
Ja minä kun luulin että silikoonien uusimiseen menis vain pari kolme päivää.. mutta että viikko?
Ongelma: huomasin aamupäivällä että akvaario (~90 l) vuotaa oikeasta alakulmasta (lattialla jo pieni lammikko, sekä alustalla). Kalat tällä hetkellä saavissa, sora & kasvit omissaan. Ollaan viikonlopuksi lähdössä reissuun, mitäs nyt tehdään?
Aiemmin ei ole akva koskaan vuotanut (tämä kyseinen reilu 20 v vanha allas, silikooneja tosin vaihdettu aina välillä > ei tietenkään ole ollut käytössä tuota 20 v putkeen), eikä meikäläisellä siis ole minkäänlaista kokemusta silikoonien uusimisesta.

Ilmeisesti siis pitää kaikki saumat laittaa uusiksi..? Kuinkas tuo veden vaihto, pitääkö suorittaa joka pvä?
Apuja kaipaillaan, ei tällaista tilannetta ole aiemmin osunut kohdalle, joten aika kuutamolla ollaan.. Kaikenlaiset neuvot asiaan liittyen tervetulleita (ja miel. mahd. pian!!)
---------------------
Tietysti saa suositella myöskin mieluusti silikonimerkkejä, että mitä kannattaa käyttää. Ei tosiaan ole minkäänlaista hajua tästä aihepiiristä, joten saa käyttää rautalankamallia jos haluaa. Tähän hätään en löytänyt selkeitä ohjeita kuinka edetä asiassa (mahdollisesti sellainen ketju on, joku ystävällinen pastetkoon). Apuva!