Räkmix-ohjeita

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Raymondo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 21:40, 25.08.2004

Räkmix-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Siis räkmixistä yleensä. Onko kallista tehdä? Esim. mitä maksaa ADE-vitamiini??
Mitäköhän ko. aine edes on...
Mutta voiko tehdä sauvasekoittimella ja vai pitääkö olla se lihamylly? Sauvasekoitinta saisin ehkä käyttää mutta pelkkä lihamyllyn ehdottaminen saisi melkoisen metelin aikaan...

Kiitän!
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

Järven sivuilta löytyy hyvät ohjeet:

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php

Ja täällä keskustelua aiheesta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... en&start=0
Viimeksi muokannut lilo, 12:32, 01.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räkmix-ohjeita

Viesti Kirjoittaja memma »

Raymondo kirjoitti:Esim. mitä maksaa ADE-vitamiini?? Mitäköhän ko. aine edes on...
"ADE-vitamiini" tarkoittanee rasvaliukoisia vitamiineja A, D ja E. Eikös tuossa voi käyttää jotain tuotanto- ja lemmikkieläimille tarkoitettua monivitamiinivalmistetta yhtä lailla?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Minä kuulin, että ei mielellään saisi käyttää sauvasekoitinta. Koska se sotkee niin paljon ilmaa mössöön, että se ei sitten uppoa... tai jotain vastaavaa... Mutta kyllä sitä kuitenkin voi käyttää. ei se mylly pakollinen oo.
Terveisin minä.
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Minä olen käyttänyt sauvasekoitinta ja ihan hyvin uppoaa :D . Ilma puristellaan pussista pois ennen kuin ruoka laitetaan pakastimeen.
Raymondo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 21:40, 25.08.2004

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Nohyvä. Entä mitä muita kokemuksia räkmixistä on? Mitenkähän rakas perheeni tulee katsomaan pakastimessa olevaa kalanruokamössöä... No pakastetaanhan sitä vaikka mitä... [;)]
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

oli minullakin joskus rottia pakastimessa... :mrgreen:
Terveisin minä.
Raymondo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 21:40, 25.08.2004

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

Siis...... Miten ne sinne oli eksynyt? 8O
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Käärmeenruokaa..
Terveisin minä.
Raymondo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 21:40, 25.08.2004

Viesti Kirjoittaja Raymondo »

No eihän tuo räkmix sitte tunnu missään! Jos tulee nalkutusta nin voin sanoa äipälle ton rottajutun! [;)] :mrgreen:
Siis maailma olkoon osteri jonk' avaan miekallain

-William Shakespeare-
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Perheelle voit myös kertoa, että pakastimessa on suunnilleen samaa tavaraa kuin ennenkin eli katkarapuja, kalaa ja herneitä.

-P-
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Meillä oli pakastimessa kissa. Se jo vähän karsi ruokahalua. Oli nääs miehen siskon kissa tiensä päässä. Sisko halusi haudata vaan oli jossain ulkomailla ja lemmikki piti säilyttää tuoreena viikon päivät.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Anti-hero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 10.01.2004
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Ite muistan kun joskus pienenä laitoin koivun lehtiä pakastimeen :o . Käytän ton ADE vitamiinin sijasta sellasta koirien monivitamiiniä, se maksaa vaan jotain pari kolme euroa ja siinäkin on kait kaikkia samoja vitamiinejä ku tossa toisessa.
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Anti-hero, muista ainakin karkeasti arvioida paljonko noita rasvaliukoisia vitamiineja lopulta ruokaan tulee. Yliannoksilla voi olla oikeita tarveyshaittoja.

Lehtiä kun selaa niin näyttävät säilyttävän pakastimessa mm. kavereiden ruumiinosia. Kerran eräs suomalainen klassikko säilytti itseään jääkaapissa, mutta se taitaakin olla jo vähän eri juttu.

Jouni
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä olen käyttänyt ihan kaloille tarkoitettua vitamiiniliuosta, ohjeen mukaan käytettynä lienee turvallista [;)] Ja vihreitä levyjähän tuosta mixistä tulee, eli ei yhtään pahan näköistä pakastimessa. Jos sauvasekoittimella tekee, kannattaa joko jättää porkkanat pois tai sitten raastaa ne ennen sauvalla sörssäämistä, porkkanan palat eivät mene sauvalla rikki vaikka muuten kaikki kyllä sössööntyy oikein hienoksi. Kilon satsin tekemisen jälkeen ainakin tämän neidin sauva on kyllä ollut aikas kuuma, eli sen suurempaa satsia ei pikkutikulla kannata sekoittaa...

Itse olen tehnyt aika perus-perus-sekoitusta mistä on banaanit, porkkanat ja muut hienoudet jätetty pois, eli siinä on katkarapuja, herneitä, järvikalaa, vinamiittejä ja spirulinaa. Asian vuoksi myös tilkka liivatelientä. Hyvin maistuu kaikille kaloille paitsi sitruunakirjoahvenelle :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tike88
Member
Member
Viestit: 266
Liittynyt: 17:42, 02.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Kävisköhän tuohon räkmixiin vitamiiniksi Nutrobal joka on kyllä tarkotettu liskoille...
1 g Nutrobalia sisältää: 200 mg kalsiumia, D3-vitamiinia
A, E, B1, B2, B6, C-vitamiineja.
Mineraaleja; Na, K, Fe, l, Mn, S, Mg, Cu

Osa tekstistä valitettavasti puuttuu tuosta luettelosta ku taitaa olla vissiin vähä huonosti kopioitunut.

Mahtaako löytyä jotain joka ei sovi kaloille??
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Räkmix-ohjeita

Viesti Kirjoittaja allablaze »

memma kirjoitti:
Raymondo kirjoitti:Esim. mitä maksaa ADE-vitamiini?? Mitäköhän ko. aine edes on...
"ADE-vitamiini" tarkoittanee rasvaliukoisia vitamiineja A, D ja E. Eikös tuossa voi käyttää jotain tuotanto- ja lemmikkieläimille tarkoitettua monivitamiinivalmistetta yhtä lailla?
Voikohan kalanmaksaöljyä käyttää? Sitä ainakin käytetään hevosilla ja tuotantoeläimillä ADE- vitamiinien lähteenä.... 8O

----------------------

Taisin päästä siihen tulokseen että voi käyttää... Annostuksen kanssa vain saapi olla aikas tarkkana.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse olen kalanmaksaöljyä käyttänyt, mutta sitä e kannata tosiaan liikaa lutrata. Porkkanaa saa nykyään pakasteena suoraan soseena, samoin pinaattia. Vitaminoin Atvitolilla tarpeen tullen pala kerrallaan miksin kun se on otettu sulamaan. Spirulinana olen käyttänyt Ecowayn spirulinatabuja (1/4 tbl/kg miksiä kaloilla, 1-1/2 tbl/kg miksiä selkärangattomilla). Kyseistä tablettivalmistettahan minulla sattuukin olemaan itseasiassa myynnissä, vink vink 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Onko tuo ohjeessa mainittu liivate korvattavissa jollakin?
*laa la laa*
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

No aika huonosti on korvattavissa. Liivatteen tarkoitus on tehdä ruuasta hyytelömäistä että se ei murennu ja pölise ympäriinsä akvaariossa. Kalat toisaalta kyllä syövät pieniäkin murenia. Järvij:n sivuilla on ohje agarin käyttöön mixin sulatuksen jälkeen, ennen ruokintaa. Agar ei kestä pakastamista.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Agar?

Eikö perunan "liima" tai banaan sido?En tiedä onko siitä sitten haittaa että sapuska"pölisee". VArmaankin se "pölyosa"joutuu myöskin kalojen suuhun.
*laa la laa*
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Sotkeehan se enemmän kun pöllyää ympäriinsä. Ainakin plekoille olisi ihan suotavaa että ruoka pysyisi yhdessä kasassa, olisihan sitä helpompi syödä.
Mutta kyllä aktiiviset monniset varmasti putsaavat ylimääräiset hötöt suihinsa :mrgreen:

Itse en kyllä näe mitään syytä miksei liivatetta voisi käyttää. Käytän sitä itsekin omiin ruokiini. Ellei sitten kalat ole ilmoittaneet olevansa täysiä vegaaneja 8O .
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Tittis kirjoitti:Agar?
Agar-agaria saa apteekista ja käytetään mm. marmelaadikarkkien valmistukseen.
96l+38l+20l
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

En tarvitse liivatetta mihinkään muuhun, ei viitsisi ostaa :D Eikös tuo ole nykyään yleensä keinotekosesti tehtyä eikä "hevosenkaviota".

Muistaakseni jossain mainostettiin jotakin liivatekorviketta(jotakin "kotikonstein"meiningillä) ja ajattelin jos joku tietäisi.
*laa la laa*
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Liivate tehdään sian nahasta. Ei kai se haittaa vaikket liivatetta mihinkään muuhun tarvikaan, menee melkein koko pakkaus yhteen satsiin räkmiksiä, ja jossei mene, lehdet säilyvät kyllä seuraavaan valmistuskertaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”