Mitä kaloja voisi laittaa ravun kanssa?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Mitä kaloja voisi laittaa ravun kanssa?

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Äitini osti 60-litraisen akvaarion johon hommasi jokiravun. Onko akva liian pieni sille? Äitini olisi myös kiinnostunut kaloista joita voisi sinne laittaa, mutta en oikein osannut hänelle vastata, luulen että rapu syö kalat jos vaan kiinni saa. Onko teillä ehdotuksia tai hyviä neuvoja? Onhan se kieltämättä hieman tyhjän oloinen mutta parempi kysyä kuin katua.
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Uteliaisuuttani kysyn minkänäköinen on jokirapu ja mikä sen tieteellinen nimi on?
Ankku123
Member
Member

Hei! Tuossa katselinkin noita sivuja ja luin että se on rauhallinen kalojen kanssa, mutta mitä kalaa voi ottaa 60-litraiseen? Tosin äitini rapu on aika punertava mutta muuten samannäköinen. Tuossa linkki sille marmorirapusivulle.http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... armori.php
-minttu-
Member
Member

Tuo 60L on siinä ja siinä, että marmorirapu mahtuu olemaan siellä (kasvaa vuodessa yli 10 cm pituiseksi (sakset päälle)). Sopivalla sisustuksella voi vaikuttaa paljon sen viihtyvyyteen (piilokoloja, hieno hiekka ja kiipeilymahdollisuudet). Altaaseen ei ravun lisäksi voi ajatella muuta kuin jotain pieniä parvikaloja, jotka uivat altaan ylä-ja keskiosassa (esim. neontetrat, kardinaalitetrat, kirsikkabarbit, seeprakalat), pohjakaloja en laittaisi. Rapu on peto, joka syö kiinnisaamansa kalat. Hidas uimari tai sellainen, joka painuu pohjaan nukkuessaan (esim taistelukala), joutuu ennemmin tai myöhemmin ravun saaliiksi. Partamonni voi pärjätä ravun kanssa, tosin olen kuullut, että nekin olisivat joutuneet ravun lounaaksi. Jos partamonni muuttaa 60L altaaseen, tulee se myöhemmin sen kasvaessa siirtää suurempaan altaaseen.

Rapu saattaa sitten saksia kasvit, minulla on 10 marmoriravun kanssa pärjänneet vain vallisneriat ja jaavansaniaiset. Kasvien parturointia voi yrittää hillitä tarjoamalla kasvisruokaa, esim herneet ovat herkkua. Jos äitisi rapu on marmorirapu, varautukaa siihen, että se tekee poikaset (n100kpl) 8 viikon välein. :mrgreen:
Ankku123
Member
Member

Kyllä se marmorirapu on, pituutta sillä on nyt ehkä noin 8cm. Onko miespuolisella ravulla suuremmat sakset vai miten ne erottaa toisistaan? Niin-aivan, nehän ovat kaksineuvoisia. Eläinkauppias vakuutti etteivät ne lisäänny yksinään. Jokiravun nimellä rapu myytiin ja kun katsoin laittamani linkin rapua, se on samannäköinen tosin siis punaisempi. Kerroin eläinkauppiaalle että olen lukenut että ne lisääntyvät itsestään, hän alkoi nauramaan ja kertoi ettei ole koskaan itse ainakaan kuullut sellaisesta. Noh-siksipä äitini sen otti. Hän on varmaan sitten halukas ottamaan 100 ravunpoikasta liikkeeseensä myyntiin kahdeksan viikon välein :mrgreen:
Viimeksi muokannut Ankku123, 12:14, 09.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-minttu-
Member
Member

Ankku123 kirjoitti:
Kerroin eläinkauppiaalle että olen lukenut että ne lisääntyvät itsestään, hän alkoi nauramaan ja kertoi ettei ole koskaan itse ainakaan kuullut sellaisesta.
8O Sitä mitä en tiedä, sitä ei voi olla olemassakaan, vai? Voi pyhä yksinkertaisuus ja kehtaa vielä nauraa. Olisi varmaan syytä valistaa tietämätöntä kauppiasta, ettei enempää viljele viisauksiaan hyväuskoisille asiakkaille. Aquahoito.info sivuiltahan löytyy faktaa kauppiaalle marmoriravun tavoista ja allekirjoittanut vahvistaa, että kolmas poikue on ravullani menossa ihan ilman miehisiä apuja.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ankku123 kirjoitti: Niin-aivan, nehän ovat kaksineuvoisia. :mrgreen:
Tuota minä en allekirjoita. Pikemminkin niillä on neitseellinen synnytys eli partenogeneesi, mutta varmuutta siitö ei ole, kuten ei kaksineuvoisuudestakaan!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

jarvij kirjoitti:neitseellinen synnytys eli partenogeneesi, mutta varmuutta siitö ei ole, kuten ei kaksineuvoisuudestakaan!
Muistaakseni jotkut rapulajit ihan tutkitusti pystyvät tuohon niin, että jälkikasvu on kopio emosta ja miehisiä apuja kaivataan vain rikastuttamaan perimää.
möhkökala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Miten ois seeprakala. Eiks se elele aika pinnan tuntumassa ?
Ankku123
Member
Member

Tuli muuten mieleen että eikö se eläinkauppias olisi velvollinen ottamaan niitä ravunpoikasia vastaan-itsehän nauroi oikein makeat naurut koko lisääntymisasialle. Eli jos poikasia tulee, pussiin ja kauppiaan luokse, eikös vaan? :D
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Tuskin sentään velvollinen, hyvää hyvyyttään voi ottaa vastaan...

-jari
Ankku123
Member
Member

Noh nyt selvisi sitten sekin että se äitini rapu onkin punarapu-lisääntyykö sekin ihan itsestään? :?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Vähän offtopiccia, mutta möhkökalalle tiedoksi, että seeprakala tarvitsee ainakin 100 litraisen kodin vilkkautensa, uimatarpeensa vuoksi eli 60 litraiseen pikkualtaaseen niitä ei voi tilanpuutteen takia suositella.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-minttu-
Member
Member

Ankku123 kirjoitti:Noh nyt selvisi sitten sekin että se äitini rapu onkin punarapu-lisääntyykö sekin ihan itsestään?
En tiedä punaravuista mitään, mutta jos kerran nyt on selvinnyt ravun olevan punaravun, voisiko samalla selvittää sen tieteellisen nimen ja sen perusteella etsiä tietoa sen lisääntymisestä? Tosin sellaiset asiathan tulisi kyllä selvittää ennen ravun ostamista.
Ankku123
Member
Member

-minttu- kirjoitti:Tosin sellaiset asiathan tulisi kyllä selvittää ennen ravun ostamista.
Niin, no toisaalta mehän eläinkaupassa selvitimme näitä asioita ja eläinkauppias kertoi nauraen ettei rapu lisäänny itsekseen. Kertoi kylläkin ravun olevan jokirapu ja sillä nimellä se oli myynnissäkin. Minä kävin lainaamassa akvaariokirjoja ja vahingossa huomasin että siellä oli kuva tästä punaravusta.
Edelleen ihmisten pitäisi saada luottaa omaan eläinkauppiaaseensa. No näitä Jyväskylän liikkeitä on kyllä jo arvosteltu ennekin joten ei niistä sen enempää. :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Oliskohan niissä kirjoissa tuon "punaravun" tieteellinenkin nimi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ankku123
Member
Member

Löytyihän sieltä tieteellinen nimikin ja se on Procambarus clarkii. Ja katselin netistä tietoa-en oikein löytänyt kuin saksankielistä tietoa jota en ymmärrä.
-minttu-
Member
Member

ankku123 kirjoitti:
Edelleen ihmisten pitäisi saada luottaa omaan eläinkauppiaaseensa.
Näinhän asian tulisi todellakin olla ja onhan ihan käsittämätöntä se miten meille harrastajille annetaan väärää tietoa ns asiantuntijoilta. Mehän kuitenkin tiedämme, että valitettavasti akvaarioasukkejen osalta eläinkauppiaat eivät ole niin asiantuntevia/eivät välitä niin kuin heidän pitäisi. Ja tästä syystä meidän asiakkaiden tulee taas itse ottaa selvää asioista ja tietty ennen eläimen ostamista. Toivottavasti teille ei tule lisääntymisongelmia tms rapumme kanssa... :?
mimic
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mimic »

Minulla on myös noita punarapuja 2 kpl. Ovat paritelleet muutamaan otteeseen mutta poikasia ei ole näkynyt. Olen pitänyt ravut eri akvaariossa kuin kalat ja kasvit. Netistä löytyy niistä tietoa ainoastaan saksaksi, taisimpa joskus löytää jotain juttua englanniksikin. Kuviahan tosin löytyy ihan mukavasti kyseisestä lajista.
Sittenkun saan kotisivut aikaiseksi niin laitan sinne kuvia omista ravuistani.
Ellei ongelmaa pysty ratkaisemaan, paras vaihtoehto on löytää siitä huvittavia puolia.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kyllä sitä tietoa löytyy englanniksikin, pitää vain osata soveltaa niitä omiin oloihin...

http://www.wzw.tu-muenchen.de/zoologie/ ... _e_SCH.htm

http://www.crayfishworld.com/internationalcraysUSA5.htm

Osoitteessa http://www.uku.fi/english/organizations/IAA/iaa2.html on muuten kiinnostavaa juttua rapujen levinneisyysalueesta ja todetaan punaravun levinneen (ihmisen avulla) koko maailmaan...

http://chuma.cas.usf.edu/~ming/AboutAst ... yfish.html - jotain tietoa mitä voi itse soveltaa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Olde
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Suru-uutinen

Viesti Kirjoittaja Olde »

Viimeisen parin viikon aika rapu on onnistunut nappaamaan kiinni kaksi
albiinomonnista kohtalokkain seurauksin. Merkille pantavaa on myös muutos ravun käyttäytymisessä viimeisen kuoren luonnin jälkeen. Nykyään rapumme "jahtaaa" muita asukkeja tositarkoituksella.
Ilmeisesti suurempi koko on tuonut myös itseluottamusta.

Täytyy yritää jos vaikka kalapuikot auttaisivat asiaan, ehkä ei kuitenkaan niiden sisältämän suolan takia.
-minttu-
Member
Member

Olde kirjoitti:
Täytyy yritää jos vaikka kalapuikot auttaisivat asiaan, ehkä ei kuitenkaan niiden sisältämän suolan takia.
Minä olen antanut marmoriravuilleni keitettyä seitä (&katkarapua) pieninä paloina, on maistunut ja ei pitäisi olla lisäaineita. En tiedä onko tuo keittäminen tarpeelllista, kunhan huvikseni kokkailin. :roll:
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

-minttu- kirjoitti:
Minä olen antanut marmoriravuilleni keitettyä seitä (&katkarapua) pieninä paloina, on maistunut ja ei pitäisi olla lisäaineita. En tiedä onko tuo keittäminen tarpeelllista, kunhan huvikseni kokkailin. :roll:
Minä olen antanu pakastekatkoja ravuille ja juovaokamonnille (on hulluna niihin).En ole keittänyt..vain huuhtonut juoksevan veden alla ylimääräisen suolan poistamiseksi.

Nyt pitäisi tuota seitä kokeilla, kun tuli ostettua sitä.
Tosin avokki jo kaupassa kysyi: "Et meneekö tuokin sinne akvaan vai saadaanko ihan itse syödä?"
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Ankku123
Member
Member

Jaahas-osaatteko kertoa syyn miksi äitini rapu halusi tänä aamuna itsensä löydettävän olohuoneen pöydän alta? Akvassa on lamppu keskellä allasta, pitäisiköhän ostaa lasi siihen. Eikö rapuliini viihdy siellä vai miksi kipusi pois?
aquado
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquado »

Kuulin henkilöltä, jolta akvaarioni ostin, samanlaisista taipumuksista heidänkin ravuillaan. Olivat ensin kiipeilleet sisällä livohkaan ja ulkoaltaasta olivat myöskin lähteneet kipittämään järveä kohden.

Eikös ravuilla ole luonnossakin taipumusta lähteä etsimään parempia elinoloja maata pitkin?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”