Kyhmyotsien altaan koko?
Valvoja: Moderaattorit
Kyhmyotsien altaan koko?
Moro!
Etsiskelin netistä ja täältä aqua-webistä tietoa kyhmyotsien (Steatocranus casuarius) altaan koosta. Tulokset olivat varsin vaihtelevia. Osassa altaan kooksi suositeltiin noin 80cm pitkää allasta, osassa yli 100cm pitkää, osassa 90 litraista ja osassa taasen 150 litraista. Akvaristi-lehdessä (3/2003) suositeltiin taas akvaariota, jonka pohjan ala on 60cmx40cm.
Siispä kysyisinkin minkä kokoisessa altaassa kyhmyotsia nyt siis voikaan pitää?
Minkä kokoisissa altaissa olette niitä pitäneet?
Terveisin Hartsa : )
Etsiskelin netistä ja täältä aqua-webistä tietoa kyhmyotsien (Steatocranus casuarius) altaan koosta. Tulokset olivat varsin vaihtelevia. Osassa altaan kooksi suositeltiin noin 80cm pitkää allasta, osassa yli 100cm pitkää, osassa 90 litraista ja osassa taasen 150 litraista. Akvaristi-lehdessä (3/2003) suositeltiin taas akvaariota, jonka pohjan ala on 60cmx40cm.
Siispä kysyisinkin minkä kokoisessa altaassa kyhmyotsia nyt siis voikaan pitää?
Minkä kokoisissa altaissa olette niitä pitäneet?
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.
Hartsa
Hartsa
Ihan lajiallasta olisin suunnittelemassa. Seuraksi tulisi korkeintaan jotain parvikaloja ylempiin kerroksiin. Pohja olisi ihan kokonaan kyhmyotsien omaisuuttarsy kirjoitti:Minkälaiseen seuraan vaiko ihan lajiallas kyseessä?

Hartsa
Hartsa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Hienoa. Metri on mielestäni minimi altaanpituus ko. jokitorpedolle, kasvaahan nuo yli kymmensenttisiksi.harrih kirjoitti:Ihan lajiallasta olisin suunnittelemassa. Seuraksi tulisi korkeintaan jotain parvikaloja ylempiin kerroksiin. Pohja olisi ihan kokonaan kyhmyotsien omaisuutta
Ja kova puhuri sitten altaaseen, sillä eikös nämä ole tottuneet pyristelemään Kongo-joen virtauksissa? Uintityylikin taisi olla ihan jotain muuta kuin majesteettista lipumista?

Pers' kohtaista kokemusta minulla näistä ei toki ole...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Mulla on noita nyt kutupari ja toinen pari sekä lukuisa määrä poikasia (joista tuntuu olevan työlästä päästä eroon: hakekaa ihmiset, ilmasia kaloja!) 600l akvaariossa, pohja 2m x 0.5m. Hyvin sopivat sinne, vaikka on paljon muutakin pohjakalastoa. Pidin noita nyt aikuisia kaloja poikasvaiheessa 160l 1m x 40 cm. Sen kokoiseen aikuisia laittaisin maksimissaan parin. Isoin koiras on minulla yli 15cm pitkä (naaras n. 10cm) , joten kyllä ne kohtalaisesti tilaa vaativat, vaikka eivät olekaan mitään kuntouimareita. Joillakin nuo ovat kyllä jääneet selvästi pienemmiksi vaikka ovat kuteneetkin. Suositukseni olisi kutenkin ehkä joku 250l allas, jonka pituus yli metrin.
Minulla ainakin näytti olevan ahtaanlaista 128l altaassa, mutta kun siirsin kyhmyt 240l altaaseen (pohjaa 120x46cm), niin muuttuivat heti rohkeammiksi, eivätkä kiusaa toisiaan, eivätkä muitkaan kaloja, mitä nyt toisille ahvenille vähän pörhistellään, kun vastakkain osutaan.
Olen muuten huomannut, että kyhmyotsat nyppii tupsulevää
Eikä kasveja kumma kyllä revitä vaikka aika rehevä tuo 240 on, 128l altaassa ei kyllä pysyneet kasvit pohjassa (ne vähätkään), vaikka pohja on täynnä kiviluolia.
Olen muuten huomannut, että kyhmyotsat nyppii tupsulevää

Eikä kasveja kumma kyllä revitä vaikka aika rehevä tuo 240 on, 128l altaassa ei kyllä pysyneet kasvit pohjassa (ne vähätkään), vaikka pohja on täynnä kiviluolia.
Miulla olisi tuossa just allas tyhjillään, jonka pohjan mitat on 100cmx35cm eli noin 140l. Se taitaa käydä liian ahtaaks kyhmyotsa pariskunnalle. Vai mitäpä ootta mieltä?
Mahollisuus olis ostaa allas jonka pohjan mitat on 100cmx50cm ja litroja noin 220l. Voiskos tuon kokosessa ajatella pitävänsä kyhmyotsa pariskuntaa?
Mahollisuus olis ostaa allas jonka pohjan mitat on 100cmx50cm ja litroja noin 220l. Voiskos tuon kokosessa ajatella pitävänsä kyhmyotsa pariskuntaa?
Hartsa
Hartsa
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kyllä minä ihan rauhassa pitäisin kyhmyotsia tuossa 220 -litraisessa, etenkin jos paljoa muuta kalastoa ei ole. Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Liikaa tilaa ei voi olla, mutta tuossa ei taida olla liian vähänkään
140-litraiseen en minäkään noita laittaisi...

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Noniin, päädyin ostamaan sen 220 litraisen altaa
Nyt sitten pukkaakin uusia kysymyksiä. Mutta taidan aloittaa vastausten ehtimisen haku-toiminnolla ja jos ei löydy niin sitten uutta viestiä tänne
Niin ja kiitoksia kaikille vastanneille!

Nyt sitten pukkaakin uusia kysymyksiä. Mutta taidan aloittaa vastausten ehtimisen haku-toiminnolla ja jos ei löydy niin sitten uutta viestiä tänne

Niin ja kiitoksia kaikille vastanneille!
Hartsa
Hartsa