Mitä kuolleille kaloille pitäisi "oikeaoppisesti"

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Turska2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 21:40, 27.06.2006

Mitä kuolleille kaloille pitäisi "oikeaoppisesti"

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

...tehdä sen jälkeen kun ne on ottanut pois akvaariosta? Tänään löysin akvaariosta kuolleen leopardimonnisen ja epäilen vähän että johtuisi siitä että vaihdoin puolet sorasta hiekaksi n. kaksi viikkoa sitten. Olisiko siitä tullut sitten nitriittiä? Kyllä se ainakin ihan terveeltä eilen vaikutti, eikä sillä ollut ainakaan mitään näkyvää sairautta.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Biojätteisiin tai ihan perus roskikseen. Missään nimessä ei wc-pyttyyn. Se onko nitriittiä, selviää testaamalla.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Täällä taas varmaan teen itseni tyhmäksi, mutta miksi ei wc-pönttöön?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Kuormittaa vesilaitosta. Pahimmassa tapauksessa voi tukkia putket jos jotain täysikasvuista oskaria yrittää vetää pytystä alas. :mrgreen:
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Menisihän pöntöstä alas vaikka kuollut pieni hiirikin. Miksi ei niitä vedetä vessasta ales [;)]. Eli ihan vain siksi, että eläimiä ne kalatkin on.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Ok [:I]
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

irkku82 kirjoitti:Menisihän pöntöstä alas vaikka kuollut pieni hiirikin. Miksi ei niitä vedetä vessasta ales [;)]. Eli ihan vain siksi, että eläimiä ne kalatkin on.
Mihin ne edesmenneet lemmikkihiiret ja -hamsterit sitten laitetaan, roskikseenko vai biojätteisiin? :twisted:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Roskiin tai biojätteisiin. Nythän on noita hajoavia muovipusseja biojätteille, jotta sellaiseen ja biojäteastiaan tai jos ei sellaista ole niin sekajätteisiin.

Vessanpönttöön vain sitä itteään ja virtsaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Jos sinne pyttyyn menee "se itte" niin kyllä yks pieni monninenkin sinne sopii. Pyttyynhän uppoaa myös wc-paperikin. Meillä ainakin aina pienet kalat, tetrat sun muut aina vessanpyttyyn viskattu.
Myös vedenvaihdon vedet kaadettu pyttyyn(mihin muuallekaan?) ja mukana monesti kaiken maailman kasvin riepaleita.
*laa la laa*
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Onni onnettomuudessa on että oma lokakaivo ja tulee olemaan sitten omat puhdistamot kun laki niin velvottaa.

Pikkusintit pöntöstä alas, jos fisu on niin iso ettei se kunnolla kämmenelle mahdu niin sitten se haudataan.

Siis me asumme haja-asutusalueella ja täällä on lemmikkien hautaaminen omalle maalle sallittua.

Jos asuisin ihmisten ilmoilla niin paperiin kääräisesin fisuvainaan ja biojätteisiin sen sitten kiikuttaisin.
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

tietoa

Viesti Kirjoittaja frank »

Viemäreissä elää erittäin suuri ja voimakas rottakanta, syynä sen voimallisuudessa on se, kun viemäriin laitetaan rotille kelpaavaa syötävää, eli kaikki muu kelpaa niille ravinnoksi paitsi pissa ja kakka :mrgreen:

Vaikka olisi oma likakaivo, niin kyllä rotta sinnekin löytää, jos siellä on ravintoa.

Viemäreissä elävät rotat ovat suuria ja lähes karvattomia, suorastaan kauhuelokuviin sopivia.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tittis kirjoitti:Pyttyynhän uppoaa myös wc-paperikin.
Minä olen aina luullut että näillä "vessanpönttöön vain sitä itteään" -asiamiehillä ja -naisilla on sellainen papereille tarkoitettu roskakori vessassa kuten etelänmaissa ja Aasiassakin näkee. Eihän paperi mitenkään ole "sitä itteään"?

Kuinka moni muuten on laittanut lemmikkihiiren tai -hamsterin biojätteisiin tai roskikseen?
Zamora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 16:51, 25.07.2006

Viesti Kirjoittaja Zamora »

maisu kirjoitti:Kuinka moni muuten on laittanut lemmikkihiiren tai -hamsterin biojätteisiin tai roskikseen?
Kaveri laittoi kuolleet kaninpoikaset roskikseen koska kt-asukkina ei niitä voinut minnekään haudata.
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

^^Kuinka moni vetää lemmikkihiiret pöntöstä alas?

Se wc-paperi on erilaista paperia kuin muut paperit, hajoaa todella nopeasti vedessä muhjuksi. Siksi sitä saa kotimaisista pöntöistä vetää alas. Monissa paikoissahan kielletään erikseen vetämästä esim. käsipyyhepapereita viemäriin. Ihan totta, viemärit on tarkoitettu likavesille ja wc-papereille, ei millekään muille jätöksille.

Totta on, että helposti ajattelee että mitä väliä tällä yhdellä neontetralla on kuormituksen kannalta, mutta jos kokonainen kerrostalollinen ihmisiä ajattelee niin, "mitä väliä jos minä vedän ruuanjämät alas pytystä", aika äkkiä on viemäristöt täynnä kaikkea muuta kuin sitä itteään. Ja näinhän onkin, vesilaitokset muistuttelevat yhtenään siitä, että ihmiset parantaisivat tapojaan, ettei pöntöistä vedettäisi alas kuin vessapaperia, pissaa ja kakkaa.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mitenkäs kun ihmisillä on kattiloita sun muita likoamassa(ja muutenkin tiskissä), niin meneehän ne tiskin mukana sinne viemäriin yhtälailla. Tuskin kukaan saa kastikekattilaa kaavittua putipuhtaaksi roskikseen jne. Saivartelua :mrgreen:
*laa la laa*
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

No mulla on ainakin semmoinen sihti siinä putkiston edessä jottei aivan kaikki mömmöt menisi sinne viemäriverkostoon 8-) :D
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

irkku82 kirjoitti:Menisihän pöntöstä alas vaikka kuollut pieni hiirikin. Miksi ei niitä vedetä vessasta ales [;)]. Eli ihan vain siksi, että eläimiä ne kalatkin on.
Tähän onkin sitten oikein takerruttu. Hiiri nyt tuli ensimmäisenä mieleen, joka mahtuisi pöntöstä ales. Enkä tässä enkä aikaisemmassakaan viestissä sano, että nekin kuuluisivat roskikseen. Itse olen haudannut gerbiilini vanhempien pihamaalle. Tämä nyt oli vain vertaus, miksi ei eläimiä, joita kalatkin ovat vedetä vessasta alas. Ilmeisesti huono sellainen.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Taunus76
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 16:11, 10.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Minä ainakin pistän pöntöstä alas kuolleet kalat. Ei täällä kaupungissa ole mahdollisuutta lähteä niitä hautaamaan.
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Taunus76 kirjoitti:Minä ainakin pistän pöntöstä alas kuolleet kalat. Ei täällä kaupungissa ole mahdollisuutta lähteä niitä hautaamaan.
Mutta kyllä täällä samaisessa kaupungissa toimiva jätehuolto on, ja biojäteastiat myös jokaisessa taloyhtiössä.

Tämä "miksei kalaa saa laittaa vessanpönttöön" kysymys jaksaa minua kummastuttaa. Onko kyseessä joku periaatejuttu vai mikä, mutta miksi on helpompaa/miellyttävämpää/kauniimpaa heittää kuollut kala vessanpönttöön kuin biojätteisiin/sekajätteisiin, kun suosituksena kuitenkin on, ettei ylimääräistä kamaa tungettaisi vessanpönttöön?
Onko kyse yksilönvapaudesta vai mitä?
Pikkupiipero
Member
Member
Viestit: 250
Liittynyt: 20:36, 13.06.2006
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Ainakin itse hautaan niin pienet kuin isotkin elukat [;)]
otin muuten akvastani pikkukotiloita pois, listin ne ja laitoin kasvin juurelle. (siis huonekasvini). kasvi lähti nopeaan kasvuun :mrgreen:
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Ihme että näin pitkä ketju, eikä kukaan ole vielä tajunnut todeta että meneehän siinä vettäkin ihan hulluna hukkaan sen yhden pienen neontetran kanssa pytystä alas, ja sen puhdistaminen maksaa hitosti ja kuormittaa luontoa. Varsinkin jos on semmoinen vanhan mallinen yhden vivun pönttö. Samalla periaatteella vastustan sitä että tapetaan kärpänen ja huuhdotaan lavuaarista alas. Hukkaan menee sekin vesi mutta pitää silti puhdistaa. Kärpäsetkin siis biojätteeseen, kaloille leluksi tai roskikseen.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
stonde_92
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:41, 14.08.2006
Paikkakunta: lapua

Viesti Kirjoittaja stonde_92 »

Iiik Minulle uusi juttu että kalat /muut koti eläimet jää putkistoon jos ne laittaa pönttöön!?
frank
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 07:25, 12.02.2003
Paikkakunta: Helsinki HAS

Vastuuton? Toisinaan olen, yleensä en

Viesti Kirjoittaja frank »

maisu kirjoitti:
Tittis kirjoitti:Pyttyynhän uppoaa myös wc-paperikin.
Minä olen aina luullut että näillä "vessanpönttöön vain sitä itteään" -asiamiehillä ja -naisilla on sellainen papereille tarkoitettu roskakori vessassa kuten etelänmaissa ja Aasiassakin näkee. Eihän paperi mitenkään ole "sitä itteään"?

Tosiaan lapsena joskus sairaana ollessani oksensin. Hyi minua [}:)]


Kuinka moni muuten on laittanut lemmikkihiiren tai -hamsterin biojätteisiin tai roskikseen?
Mitenkäs kun ihmisillä on kattiloita sun muita likoamassa(ja muutenkin tiskissä), niin meneehän ne tiskin mukana sinne viemäriin yhtälailla. Tuskin kukaan saa kastikekattilaa kaavittua putipuhtaaksi roskikseen jne. Saivartelua

MEILLÄ ONNISTUU [;)] Meillä koira nuolee kattilat , ei tule jäämiä eli ei rotille ravintoa :mrgreen:
_________________
Ei mua rotat haittaa.
Mitäs kierrätyksestä, ei mulla ole lapsia , eikä tule!
Ei kuulu mulle,ei kiinnosta!
Voihan tähän auton jättää, vaikka on jonkun paikka!
Tupakointi kielletty, mitäs siitä!
Voi naapurin postiluukkuun kusta, sehän on lomalla!

Näitähän riittää, miksei kaikki ajattele näin?
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minä vein toissapäivänä onnettomuudessa kuolleen pinsettikalani sanomalehdessä biojätteisiin. Näin se pääsee joskus maatuneena multaan, eli on tavallaan haudattu. Ajatelkaa kuinka kaunis loppu, toisin kuin viimeinen matka wc-pöntössä ruskeassa ja pissanhajuisessa viemärissä! (Siis jos edelleen ajattelet että kalat on kivaa ja kaunista laittaa pöntöstä alas...)

Samoin nestemäiset jätteet voi laittaa just niihin biopusseihin vessanpöntön sijasta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Ei kai kukaan vetäise hiirtään pöntöstä alas!

Tosiaan kaupasta saa niitä tavallisia bioska pusseja mitä käytetään tavallisiinkin jätteisiin. Kala vaan sinne ja roskiin. oon kuulutkin, et jotkut hautaakin kalansa, mutta mielestäni se on turhaa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”